یک فوق تخصص ریه:

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا نیاز به بستری شدن ندارند

تهران (پانا) - به‌گفته یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی با اعلام اینکه تمام موارد مبتلایان به بیماری کرونا ویروس نیاز به بستری ندارند حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری به‌صورت سرپایی با قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت بهبود پیدا می‌کنند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
۷۰ درصد مبتلایان به کرونا نیاز به بستری شدن ندارند

به‌گزارش ایسنا، مریم قرائتی، با اشاره به شیوع اپیدمی کرونا در کشور اظهار کرد: اولین نکته در خصوص مقابله با این بیماری رعایت نکات بهداشتی است که مهم‌ترین قدم به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کرونا از خانواده ویروس‌هایی است که همه‌ساله باعث ایجاد بیماری‌های سرماخوردگی در جوامع می‌شود، افزود: انتقال ویروس انسانی معمولاً موجب بیماری‌های خطرناک نمی‌شود ولی هر چند سال یک‌بار انتقال ویروس‌های حیوانی به انسان موجب اپیدمی و بیماری‌های خطرناک و مرگ‌ومیرهای بالا می‌شود.

قرائتی تصریح کرد: برای مثال در سال ۲۰۰۵ بیماری سارس (SARS) و در سال ۲۰۱۱ بیماری مرس (MERS) در عربستان بر اثر انتقال ویروس از خفاش به انسان فراگیر شد، در سال ۲۰۱۹ نیز بیماری کرونا در کشور چین به یک اپیدمی در جهان تبدیل و در حال‌حاضر در کشور ما نیز در حال شیوع است.

رعایت نکات بهداشتی در جلوگیری از کرونا بسیار اهمیت دارد

وی عنوان کرد: این بیماری برخلاف بیماری آنفلوآنزا مرگ‌ومیر بسیار بالایی ندارد اما آنچه این بیماری را خطرناک و نگران‌کننده می‌کند گسترش و شیوع بسیار زیاد آن است؛ این ویروس دارای قدرت انتقال سریعی است لذا رعایت نکات بهداشتی در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی بیان کرد: به‌عنوان اولین و مهم‌ترین نکته توصیه می‌کنم افراد دست‌های خود را مرتب شست‌وشو کنند، همچنین از تماس دست‌ها با هر چیزی که جنبه استفاده عمومی دارد از قبیل دستگیره اتوبوس، دستگیره ماشین، خودپرداز بانک و یا هر چیز دیگری که شاخصه استفاده عمومی دارد بپرهیزند و یا در صورت تماس حتماً دست‌های خود را بلافاصله بشویند.

وی با تأکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی می‌تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند و مهم‌ترین عامل در کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از انتشار آن است، ادامه داد: قبل از شستشوی دست‌ها نباید دست با نواحی مخاطی مثل بینی و دهان تماس پیدا کند، این ویروس وقتی از مجاری تنفسی خارج می‌شود روی سطوح تا فاصله یک تا یک و نیم متر قرار می‌گیرد و هر فردی که با آن سطوح تماس پیدا می‌کند می‌تواند ویروس را دریافت کند.

قرائتی با بیان اینکه انتقال این ویروس از طریق تنفس مستقیم نیز امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: مواجهه مستقیم افراد با شخصی که بیمار است و علائمی چون بیماری سرماخوردگی دارد یا کسی که ناقل بدون علائم است نیز می‌تواند در ابتلای افراد به این بیماری مؤثر باشد، برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس رعایت فاصله یک تا یک و نیم متر با افراد دیگر مهم است.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری درون‌شهری و حضور در مراکز پر تراکم جمعیتی چون سینما، مکان‌های ورزشی و تالارهای پذیرایی خودداری شود، همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس و مترو کاهش یابد چرا که در این مکان‌ها فاصله افراد با یکدیگر بسیار کم است و امکان ابتلا بیشتر می‌شود.

افراد در معرض خطر چه کسانی هستند؟

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین درخصوص میزان مرگ‌ومیر بیماری کرونا عنوان کرد: این بیماری از نظر میزان مرگ‌ومیر در مقایسه با بیماری آنفلوآنزا که چند ماه پیش در کشور شایع شده بود درصد کمتری دارد و بیشتر افراد بالای ۴۰ سال در معرض ابتلا هستند. در واقع هر چه سن بیشتر باشد میزان احتمال ابتلا و مرگ نیز در آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی در تشریح ویژگی‌های افراد پرخطر که احتمال بیماری کرونا در آن‌ها وجود دارد، گفت: هر چه سن بالاتر می‌رود به‌ویژه افراد بالای ۵۰ سال ریسک احتمال بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود همچنین افرادی که دچار بیماری‌های ریوی، قلبی، فشارخون، دیابت، کسانی که دچار اضافه‌وزن زیاد هستند، بانوان باردار و معتادان در زمره افراد پرخطر جامعه محسوب می‌شوند.

قرائتی ادامه داد: همچنین کسانی که به هر دلیلی نقص سیستم ایمنی دارند و داروهایی مثل کورتون را مصرف می‌کنند دچار ضعف در دستگاه ایمنی بدنشان هستند از جمله کسانی که دچار انواع بیماری سرطان و اختلالات خونی هستند نیز احتمال ابتلا در آن‌ها زیاد است لذا این افراد و کسانی که در تماس مستقیم با آن‌ها هستند نیاز به مراقبت بیشتر و رعایت نکات بهداشتی دارند تا این ویروس به آن‌ها منتقل نشود.

وی اضافه کرد: یکی از سؤالاتی که این روزها مردم می‌پرسند این است که آیا باید از کرونا ترسید یا خیر؟ باید بگویم کرونا مسئله امروز جامعه ما نیست بلکه هر سال ۱۵ درصد افراد مبتلا به یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی می‌شوند، ویروسی که در حال‌حاضر با آن مواجه هستیم یک ویروس جهش یافته و تغییر شکل یافته است که مهم‌ترین ویژگی آن گستردگی شیوع و انتقال آن در گروه‌های پرخطر جامعه است.

مردم آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند

این پزشک قزوینی تأکید کرد: از هم‌وطنان عزیز خواهش می‌کنم در وهله اول آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند چرا که استرس می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال افزایش ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، بی‌شک در کنار داشتن آرامش و رعایت مسائل بهداشتی می‌توان موج ابتلا به این بیماری را پشت سر گذاشت.

وی درخصوص علائم این بیماری عنوان کرد: اگر هر یک از هم‌وطنان ما دچار علائمی چون تب، سردرد، سرفه خشک، تنگی نفس و یا اسهال شدند بلافاصله به اولین مرکز بهداشتی و درمانی در دسترس خود مراجعه و در کمال آرامش موضوع را با همکاران من مطرح کند. همکاران ما با توجه به علائم تشخیصی و روش‌های درمانی می‌توانند راهنمای خوبی برای آن‌ها باشند.

قرائتی تأکید کرد: تمام موارد مبتلایان به بیماری کرونا ویروس نیاز به بستری ندارند و در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به کرونا به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند، برای آن‌ها دارو تجویز می‌کنیم، شرایط قرنطینه خانگی برای آن‌ها تشریح و بعد نیز پیگیر مراحل درمان آن‌ها هستیم لذا افراد اصرار به بستری شدن بی‌مورد نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر همکاران ما به شخصی گفتند دچار بیماری کرونا شده دچار ترس و وحشت نشوند، زیرا همان‌طور که گفتم در حدود ۷۰ درصد کسانی که دچار کرونا می‌شوند به‌صورت سرپایی، با قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت و اصول عنوان شده بهبود پیدا می‌کنند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند؛ با این حال بیمارستان‌های ما آماده پذیرش بیماران تحت مراقبت و انجام درمان‌های لازم هستند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر اینکه افراد در صورت بروز علائم ذکر شده به مراکز درمانی مراجعه کنند و در غیر این صورت به‌دلیل تراکمی که در مطب‌ها و مراکز درمانی وجود دارد از مراجعات غیرضروری خودداری کنند، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در بیماری کرونا جلوگیری از انتشار ویروس آن است، با قرنطینه خانگی می‌توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد. بی‌شک با همکاری مردم می‌توانیم از موج این بیماری مانند آنفلوآنزای چند ماه پیش به‌سلامتی بگذریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار