حاجی میرزایی خبر داد:

تعیین تکلیف استمرار تعطیلی مدارس در روز دوشنبه

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از تعیین تکلیف استمرار تعطیلی مدارس در روز دوشنبه خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تکلیف استمرار تعطیلی مدارس در روز دوشنبه

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما درباره دغدغه خانواده‌ها که مدارس با این شرایط تا چه تاریخی تعطیل است گفت: «خانواده‌ها اطلاع دارند که برای مدیریت شرایط موجود و مقابله موثر با ویروس کرونا، ستادی وجود دارد که یکی از ماموریت‌های آن این است که از شیوع این ویروس پیشگیری کند یا اگر این ویروس شیوع پیدا کرد بتوانیم از گسترش آن جلوگیری کنیم.»

او افزود: «ما در این مرحله مدارس را برای 3 روز تعطیل کردیم براساس گزارش‌های وزارت بهداشت این هفته، هفته پیک این ویروس است و مراقبت‌ها باید خیلی شدیدتر باشد زیرا مهم‌ترین توصیه پرهیز از اجتماع است.»

حاجی میرزایی گفت: «یکی از مهم‌ترین اجتماع‌ها مدرسه است و تعداد دانش‌آموزان ما نیز زیاد است؛ برخی مدارس هزار یا هزار و 500 دانش‌آموز دارد و مراقبت این دانش‌آموزان سخت است لذا برای پیشگیری از شیوع ویروس تا دوشنبه اعلام تعطیلی کردیم.»

در رور دوشنبه در ستاد، وضعیت را ارزیابی می‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش افزود: «در رور دوشنبه در ستاد وضعیت را ارزیابی می‌کنیم اگر لازم باشد تعطیلی استمرار پیدا می‌کند زیرا سلامت بچه‌ها به اندازه آموزش آنان برای ما مهم است بنابراین هر کاری لازم باشد برای اطمینان از سلامت آنان انجام می‌دهیم.»

او ادامه داد: «افرادی که در سنین پایین هستند کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند اما می‌توانند ناقل باشند و این آسیب به خانواده‌ها منتقل شود لذا تعطیلی مدارس با هدف مهار این ویروس است.»

حاجی میرزایی گفت: «وقتی که توصیه می‌شود از اجتماع دوری کنیم باید همه مراکز آموزشی غیررسمی این استانداردها را رعایت کنند تلاش می‌شود آموزش‌‌های لازم از طریق تلویزیون داده شود تا این کاستی‌ها جبران شود.»

کنکور را می‌توان به طریق دیگر جبران کرد

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای موضوع کنکور گفت: «تمام موسسات غیردولتی که کار آموزش را دنبال می‌کنند موظف هستند از استانداردهای ما تبعیت کنند اما خانواده‌ها باید مراقب موسسات خصوصی نیز باشند زیرا باید بچه‌ها حداکثر حضور را در خانه داشته باشند و بیش از 80 درصد اقامت آنان در خانه باشد لذا کنکور هم می‌توان به طریق دیگر جبران کرد.»

حاجی میرزایی با بیان اینکه تعطیلاتی که به دلیل آلودگی هوا در بسیاری از استان‌های کشور اعلام شد این ایده را در آموزش و پرورش تقویت کرد که باید به آموزش‌های جایگزین فکر کنیم گفت: «ما نمی‌توانیم آموزش را تعطیل کنیم اگر به دلیلی حضور دانش‌آموز در مدرسه با مخاطرات همراه است اما آموزش تعطیل نیست لذا باید با آموزش جایگزین و الکترونیک به ویژه ار طریق تلویزیون این کاستی‌ها را جبران کنیم لذا در تقویم آموزشی تغییری نمی‌دهیم و باید تا پایان خرداد، سال تحصیلی تمام شود.»

قصد تغییر تقویم آموزشی را نداریم

او با تاکید براینکه قصد تغییر تقویم آموزشی را نداریم گفت: «قصد داریم جریان آموزش بچه‌ها را از طریق تلویزیون پیگیری کنیم. اکنون در شرایطی هستیم که تا کنکور فرصت زیاد است باید دید تا آن موقع شرایط عمومی کشور چگونه خواهد شد اما تاکنون تصمیمی برای تغییر تقویم آموزشی نداریم.»

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه آموزش‌های جایگزینی را ارائه می‌کنیم گفت: «از مجموعه مسئولان صدا و سیما که امکان آموزش مجازی را فراهم کرد تشکر می‌کنم چرا که این موضوع باعث استقبال گسترده خانواده‌ها و دانش‌آموزان شد.»

حاجی میرزایی گفت: «کاری که شروع می‌شود باید ارزیابی شود اگر لازم باشد زمان آموزش زیاد خواهد شد، از معلمان بیشتری در این راه استفاده خواهیم کرد، دروس را افزایش خواهیم داد، همچنین این آمادگی وجود دارد تا از شبکه‌های دیگر صدا و سیما هم استفاده ‌کنیم تا آموزش‌ها توسعه یابد.»

به عنوان یک پدر می‌گویم سلامت بچه‌ها برای ما اهمیت دارد

او ادامه داد: «من نه در مقام وزیر بلکه به عنوان یک پدر می‌گویم سلامت بچه‌ها برای ما اهمیت دارد ما حساسیت خانواده‌ها را می‌دانیم و به آن احترام می‌گذاریم. اگر بنا داشتیم امروز مدارس دایر باشد دستورالعمل‌های متنوعی را با کمک وزارت بهداشت برای خانواده‌ها، مدیران، معلمان، دانش‌آموزان، سرویس مدارس و تامین تجهیزات مدارس تولید کردیم و انجمن اولیا مامور شده برای خانواده‌ها و رانندگان آموزش‌های لازم را پیش بینی کند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «در جلسه ویدئوکنفرانسی تمام معاونان سلامت با معاونان وزارت بهداشت را قرار دادیم و ملاحظات لازم به آنان منتقل شد. روز 5 شنبه هم از تمام مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور خواستم این اطمینان را پیدا کنند که بعد از تعطیلی در مدارس زمینه حضور بچه‌ها فراهم شده باشد. این اطمینان را می‌دهیم زمانی که مدارس باز شد مشکلی وجود ندارد که دانش‌آموزان را تهدید کند.»

او عنوان کرد که تا پایان سال۹۸، حدود ۷ روز تحصیلی بعد از دوشنبه باقی می‌ماند که تعداد زیادی نیست و برای جبران عقب ماندگی‌ها، آموزش جایگزین ارائه می‌شود تا در تعطیلات اوضاع را بررسی کنیم و متناسب با وضعیت مدارس در بعد از عید، تصمیم گیری صورت گیرد.

درباره دانش‌آموزان گزارشی مبنی بر ابتلای آنان به کرونا نداشتیم

او درباره اینکه آیا مورد مشکوکی از ابتلا در بین دانش‌آموزان و کارکنان وجود داشته است گفت که درباره دانش‌آموزان گزارشی مبنی بر ابتلای آنان به کرونا نداشتیم. روز گذشته نیز در جلسه وزارت بهداشت اعلام شد ابتلای افراد زیر ۱۰ سال به این ویروس گزارش نشده است. البته ممکن است کسی سرماخودرگی هم داشته باشد اما هنوز تستی موردی از ابتلا را تایید نکرده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه یکی دو مورد را معاونت سلامت درباره ابتلای کادر آموزشی و ستادی در برخی استان‌ها گزارش دادند که ما حداکثر مراقبت را اعمال کردیم گفت که اکنون در ستاد و ادارات کنترل، تب سنجی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده را انجام می‌دهیم همچنین اردوها نیز تعطیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش از جدی بودن استراتژی تعطیل نشدن آموزش خبر داد و افزود که در استان‌های آسیب دیده براثر سیل و زلزله در سال‌ گذشته آموزش‌ها ادامه پیدا کرد. اکنون هم تمهیدات لازم اندیشید می‌شود تا آموزش بچه ها با تاخیر و مشکل روبرو نشود.

اگر لازم باشد در ایام عید هم آموزش مجازی ادامه پیدا می‌کند

او همچنین درباره کوتاه بودن زمان آموزش از طریق تلویزیون و شبکه آموزش سیما عنوان کرد که باید از مجموعه صداوسیما تشکر کنم که این امکان را برای آموزش به سرعت فراهم کردند. در فاصله بین آموزش‌های ارائه شده یک برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ شده است تا محیط آموزش جذابتر شود. ممکن است در ایام تعطیل نیز چند روزی استراحت داده شود اما ما به میزانی که لازم باشد این آموزش‌های تکمیلی مجازی را ادامه خواهیم داد. هرچند اگر لازم باشد در ایام عید هم این کار انجام می‌شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره درعرصه‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس پیشگام بوده است گفت که در این شرایط تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا آموزش دچار افت آموزشی نشود. مطمئن هستم که معلمان با تمام وجود این فضا را فراهم می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا از این پس آموزش و پرورش برنامه‌ای برای مواقع بحرانی دارد گفت که این تهدید برای ما یک فرصت است که ظرفیت خود را برای ارائه شیوه‌های متنوع آموزش فراهم کنیم. البته هیچ چیزی جایگزین ارتباط چهره به چهره معلم با دانش آموز نمی‌شود اما آموزش مکمل به ویژه در شرایط بحرانی کمک کننده خواهد بود. آموزش مکمل و فضای مجازی را برای توسعه عدالت آموزشی فراهم می‌کند.

استفاده از ظرفیت صداوسیما برای توسعه و کیفی کردن آموزش‌ها حائز اهمیت است

حاجی میرزایی استفاده از ظرفیت صداوسیما را برای توسعه و کیفی کردن آموزش‌ها حائز اهمیت دانست و در پاسخ به اینکه چند فرزند دارید و آیا دانش‌آموز هستند عنوان کرد که ۴ فرزند دارم که هیچ کدام دانش‌آموز نیستند. یک فرزندم دکترای فلسفه را در دانشگاه علامه طباطبایی می‌خواند. یک فرزندم دکترای تاریخ هنر دارد. فرزند دیگرم لیسانس فلسفه دارد و دیگری نیز دانشجوی رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران است. البته خواهرزاده‌هایم دانش‌آموز هستند. من در مجموع خودم را مسئول ۱۵ میلیون دانش آموز می‌دانم که وظیفه ما مراقبت از آن‌ها به نحو شایسته است.

او افزود که افرادی که دوره تحصیلشان در زمان جنگ بوده از خاطراتشان از آموزش دروس از طریق تلویزیون صحبت می‌کنند این اتفاقات طبیعی هرچند که رنج ایجاد و روال عادی زندگی را مختل می‌کند اما عناصر بسیاری در درون خودش برای یادگیری دارد. این شرایط زمینه یادگیری‌های نافذتری را فراهم می‌کند.

اگر روزی بگوییم مدرسه تعطیل نیست، حتما اطمینان پیدا کرده‌ایم که نگرانی متوجه دانش آموزان نخواهد بود

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی خانواده‌ها عنوان کرد که به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم سلامت دانش‌آموزان برای ما اهمیت زیادی دارد و اگر کوچکترین مخاطره‌ای برای آن‌ها وجود داشته باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اگر روزی بگوییم مدرسه تعطیل نیست، حتما اطمینان پیدا کرده‌ایم که نگرانی متوجه دانش آموزان نخواهد بود. در این روزها مدارس فعال و در حال آماده سازی شرایط هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار