مهرزاد حمیدی: هیچ مدرسه‌ای کمبود مواد شوینده ندارد

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای کمبود مواد شوینده ندارد تاکید کرد کار تیمی ملی شکل گرفته و روز به روز تحکیم می‌شود و همکاری بین ملت و حاکمیت مشکل بیماری کرونا را از سر راه برخواهد داشت.

کد مطلب: ۱۰۲۶۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
مهرزاد حمیدی: هیچ مدرسه‌ای کمبود مواد شوینده ندارد

مهرزاد حمیدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره بیماری‌های واگیر و نظام آموزشی و روند ارائه آموزش به معلمان و تجهیز مدارس به مواد ضدعفونی‌کننده گفت: «آموزش ضمن خدمت برای معلمان تعریف شده و از طریق مجازی برای همه منابع انسانی پیش‌بینی شده که در سراسر کشور انجام شود. ما هم به‌علت توصیه‌های پیشگیرانه کرونا، آموزش میدانی را تاکید نمی‌کنیم. بهداشت فردی و محیط مدرسه، بهداشت تجهیزات و فضا، توصیه‌های تغذیه‌ای و دستورالعمل ضدعفونی برای مدارس ارسال و به همه استان‌ها ابلاغ شده است. از زمان اوج گرفتن کرونا در چین، تهیه و ارسال دستورالعمل‌ها را با همکاری وزارت بهداشت آغاز کردیم و جلسات ویدئو کنفرانسی با استان‌ها برگزار شد.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آموزش‌های ارائه شده گفت: «درباره ضدعفونی نیز اولویت‌بندی کرده‌ایم، ابتدا مدارس حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس بودند، دوم مدارس شبانه‌روزی و مدارس پرجمعیت و در نهایت کل مدارس کشور. خوشبختانه 100 میلیارد تومان هم برای سرانه بهداشتی مدارس تخصیص یافت.»

او افزود: «هر دانشجومعلمی که فارغ‌التحصیل می‌شود دو واحد بهداشت و سلامت دارد. ضمنا 12 درسنامه و برنامه آموزشی با همکاری وزارت بهداشت تالیف شده و کتاب بهداشت و سلامت برای کلاس دوازدهم تهیه و وارد برنامه درسی شد که در امتحان نهایی هم سنجیده می‌شود. کتاب سفیران سلامت نیز برای متوسطه اول و دوم تهیه شده و آموزش‌های لازم در طول زمان ارائه می‌شود. پیشنهاد شده که محتوای آموزش بهداشتی در بخش‌های مختلف درسی در پایه‌های ابتدایی و متوسطه اول خرد و گنجانده شود.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تاکید کرده‌ایم که ظرفیت برنامه ویژه بوم نیز وجود دارد و برنامه‌ریزی آن برعهده مدیر است و قرار است هر زمان مدرسه‌ها باز شدند برنامه بوم برای پیشگیری از کرونا اختصاص داده شود. حتما مشکلاتی داریم. عین آموزش‌های فعلی برای کرونا را برای اچ وان ان وان داشته‌ایم. اکنون حساسیت درباره کرونا بیشتر شده است. اکنون با سرانه جدید تخصیصی به‌محض بازگشایی مدارس یک طرح ضربتی برای مدارس پیش‌بینی کردیم و در 5 شنبه وزیر با مدیران صحبت کردند تا مدرسه‌ای نباشد که شوینده و تجهیزات ضدعفونی خریداری نکرده و نداشته باشند. همه مدارس باید در وهله اول شوینده‌ها و مواد ضدعفونی را داشته باشند.»

حمیدی با بیان اینکه حدود شش سال قبل منابع سلامت مدارس صفر بوده گفت: «با مستقل شدن ردیف تربیت‌بدنی و سلامت در بودجه، اعتباراتی پیش‌بینی شد. فلورایدتراپی، آهن‌یاری، توزیع ویتامین دی و.. انجام می‌شود و دانش‌آموزان یک تا دو مرتبه در سال فلورایدتراپی می‌شوند و در متوسطه دوم آهن‌یاری و ویتامین دی را دارند. وزارت بهداشت هم به ما خدمات می‌دهند و بهورزها به مدرسه می‌آیند و کار انجام می‌شود. البته اعتبار امر سلامت باید بیش از این‌ها باشد. شیوع کرونا نیز فرصتی برای توجه عمیق به مسائل بهداشتی مدرسه است.»

او با اشاره به اینکه غربالگری بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی در شناسنامه سلامت دیده شده گفت: «تمام اطلاعات در سامانه سیب وارد می‌شود و با کدملی هر دانش‌آموزی مشخصات بهداشتی وی قابل مشاهده است. سامانه سناد و سیب در حال اتصال به یکدیگرند و وضعیت بهداشتی آنها مشاهده شود.»

حمیدی افزود: «به اندازه کافی مربی بهداشت نداریم. در چند سال آینده 350 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و اولویت کلاس محوری بوده که کلاس بدون معلم نماند. موارد مشابهی چون مربی بهداشت سهمیه کمتری داده شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اتفاقا موضوع کرونا تهدیدی است که باید به فرصت تبدیل شود و به تحکیم و بهبود بهداشت مدارس کمک کند. باید اجازه بدهند دانشگاه فرهنگیان مربی بهداشت تربیت کند. مجوز رشته‌ها را از وزارت علوم می‌گیرند و تا وزارت بهداشت نپذیرد و مجوز نیروهای بهداشتی و پزشکی را بدهند آن‌ها به ما مجوز نمیدهند. اگر مجوز داده شود در اولین فرصت سیلابس‌های درسی را تهیه می‌کنیم.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «برآورد ریالی خدمات آهن‌یاری، ویتامین دی و فلورایدتراپی صدها میلیارد تومان است و عدد بالاست. اما در آموزش و پرورش باید در سازمان نوسازی مدارس مسائل بهداشتی دیده شود. برای مدارس نوساز اینکار را می‌کنند و تدابیر بهداشتی را لحاظ می‌کنند اما ما 107 هزار مدرسه با قدمت بالای 20 سال داریم.»

او افزود: «سرانه بهداشتی برای مواد شوینده دیده شده و دولت تخصیص داده که یا به استان‌ها رسیده یا فردا می‌رسد. هماهنگی با کارخانجات انجام شده تا مواد لازم را ابتیاع کنند. استان‌ها از منابع دیگر هزینه کرده بودند که این پول هم به آن‌ها کمک می‌شود.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود همه جا هست و جای بهبود وجود دارد گفت: «هیچ مدرسه ای کمبود مواد شوینده ندارد. اما برای تحکیم سرانه بهداشتی جای کار وجود دارد. اکنون کار تیمی ملی شکل گرفته و روز به روز تحکیم می‌شود و همکاری بین ملت و حاکمیت این مشکل را از سر راه برخواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار