وزیر بهداشت: مردم از ترددهای غیرضروری جدا پرهیز کنند

تهران (پانا) - وزیر بهداشت گفت: گرچه در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی، امکانات و تجهیزات کافی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ را تدارک دیده شده است اما هفته سختی را در پیش داریم، مردم از ترددهای غیرضروری جدا پرهیز کنند.

کد مطلب: ۱۰۲۶۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: مردم از ترددهای غیرضروری جدا پرهیز کنند

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سعید نمکی عصر جمعه در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت در خصوص مصوبات پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، افزود: با بررسی اپیدمیولوژیکی که همکاران ما از رصدهای بین‌المللی و ملی و بروز و ظهور در دیگر کشور ها در مورد این بیماری داشتند، باید بگوییم که پیک اصلی بیماری در روزها و هفته آینده خواهد بود البته این به معنی وحشت مردم یا این‌که خودمان را ببازیم نیست و خوشبختانه با هوشمندی مردم و به میدان آمدن همه دست اندرکاران، دستگاه ها و رسانه ها و اشراف مدیران ملی، این پیک و خیز آتی بیماری را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

وی افزود: تمنای جدیدم از مردم مانند قبل این است که بیشتر همراهی کرده و در کاهش آلودگی کمک کنند. از ترددهای غیرضروری جدا پرهیز کنند و از دستورالعمل هایی که به ارگانهای مختلف، ابلاغ می کنیم، تبعیت کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: آنچه امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به جمع بندی رسیدیم این است که اولا در ترددها، بیشتر سخت گیری کنیم و ما به قرنطینه سازی شهرها اعتقادی نداریم و این روش را علمی نمی دانیم اما در صددیم که کنترل رفت و آمدها، مسافرت ها و ترددها را تشدید کنیم و تقاضا دارم که مردم رفت و آمدهای خودشان را به حداقل برسانند مگر در مواقع بسیار ضروری که هیچ چاره ای به جز تردد نداشته باشند.

نمکی با تاکید بر تشدید کنترل ترددها خاطرنشان کرد: با ابراز شرمندگی اگر مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در ورودی یا خروجی شهرها مشاهده شود، گفت: قطعا فرد یا افراد مشکوک به مدت ۱۴ روز به صورت اجباری قرنطینه می شوند.

رییس ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا ادامه داد: با همکاری نیروهای مسلح که همواره در کنار ما بوده اند، در مورد ایجاد فضا و تخت های تکمیلی برای موارد اورژانسی، ضدعفونی کردن گسترده معابر و اماکن عمومی بزرگ و کمک به نیروهای پزشکی و پرستاری کشور اقداماتی را انجام خواهیم داد.

وی یادآور شد: مقرر شد مجوزی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای جذب نیروهای جدید، دور زدن برخی از قوانین سخت و دست و پاگیر و خریدهای مورد نیاز به صورت موقت و در کوتاه ترین زمان با تشکیل یک کمیته سه نفره صادر شود.

وزیر بهداشت گفت: مقرر شد که ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستادهای استانی مقابله با کرونا با نظر استانداران، مقامات محلی و با اعلام دانشگاه های علوم پزشکی به گونه ای تنظیم شود که استانداران و ستادهای استانی حق داشته باشند که در کوتاه کردن دو ساعته وقت اداری به شرط عدم اختلال در ارائه خدمات به مردم، تصمیم گیری کنند. همچنین مقرر شد که کارمندان دارای بیماری های زمینه ای و گروه های پرخطر، از چرخه کار اداری به سمت دورکاری بروند و حضور فیزیکی نداشته باشند و با تشخیص پزشک معتمد دستگاه ها و سازمان ها، به صورت دورکاری اقدام به فعالیت کرده یا با مرخصی آنها موافقت شود.

نمکی یادآور شد: امروز در پنجمین جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا با مستنداتی که ارائه شد و اینکه ممکن است بیش از استانهایی که موارد مثبت ابتلا به کووید۱۹ داشته ایم، در روزهای آینده داشته باشیم و با رصدی که از بیماری در موارد مختلف در استانها داریم، مقرر شد که مدارس کل کشور به مدت سه روز و از شنبه تا سه شنبه تعطیل اعلام شود ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش با کمک صدا و سیما و دیگر دستگاه ها بتوانند امکان آموزش از راه دور و آموزش مجازی را فراهم کنند که مشکلی در ادامه روند تحصیل دانش آموزان و طولانی شدن زمان آموزش در کشور، نداشته باشیم.

رییس ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: مقرر شد که سامانه ۴۰۳۰ که با کمک ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) راه اندازی کرده ایم را به صورت گسترده تر با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکمیل کنیم و مردم بتوانند دسترسی بهتری را به این سامانه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد که در زندانها با کمک همکاران ما، زندانیان بی خطر یا کم خطر و یا مواردی که دارای محکومیت های مالی هستند و دارای بیماری های مزمن، ریوی، قلبی و دیابت هستند با تشخیص همکاران ما در معاونت بهداشت وزارت بهداشت و پس از معاینات لازم و اطمینان از بی خطر بودن آنها در مورد انتقال ویروس، بتوانند تا بعد از تعطیلات نوروزی به مرخصی بروند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد ماسک و مواد ضدعفونی کننده همانگونه که تولید آن را در کل کشور تسریع کردیم و کارخانه ها به صورت سه شیفت فعالیت می کنند، به شکل انبوه بعد از برآورده کردن نیاز ما در بخش دولتی، در بازار توزیع شود و خوشبختانه امروز هواپیمایی حامل ماسک های N۹۵ و لباس های محافظتی برای پرسنل درمانی از خارج از کشور بارگیری شده و امشب به کشور می رسد. الکل، ماسک و مواد ضدعفونی کننده از روز شنبه برای توزیع و با نظارت انجمن داروسازان و سازمان تعزیرات در اختیار داروخانه ها قرار خواهد گرفت تا با قیمت مناسب به مردم عرضه کنند.

نمکی یادآور شد: این تصمیمات که در پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اتخاذ شد برای تایید و ابلاغ به رییس جمهور تقدیم می شود و البته مصوبات جلسه قبل نیز کاملا تایید شد.

وی گفت: در مورد تعطیلی کلاس های درس در دانشگاه های دولتی و غیردولتی، تصمیمات دو روز پیش این ستاد، کماکان جاری است و کلاس های درس، تا پایان هفته تعطیل است البته پرسنل و اساتید در دانشگاه ها حضور خواهند داشت و به شکل مجازی و از راه دور، امور آموزش و پژوهش دنبال خواهد شد. همچنین تمامی ورزشگاه ها، فضاهای عمومی، اجتماعات طبق روال قبل در طول هفته آینده، تعطیل خواهند بود.

رییس ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا افزود: در مورد مسابقات ورزشی اگر تصمیم به برگزاری مسابقات باشد، قطعا بدون حضور تماشاگران خواهد بود و مواردی مانند اعتکاف نیز لغو می شود و موارد قبلی نیز تا پایان هفته استمرار خواهند داشت.

وی افزود: از مقام معظم رهبری که دیروز بنده و همکارانم را مورد دلجویی، تفقد و محبت قرار دارند، از همکارانم در سراسر کشور که در چنین شرایط دشواری رنج و مشقت را تحمل می کنند و همچنین از افرادی که در اطلاع رسانی صحیح به مردم به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند، سپاسگزاری می کنم.

نمکی خاطرنشان کرد: وقتی اولین موج های ویروس کرونا را در کشور چین دریافت کردم، همکاران خودم و سایر دستگاه ها را متوجه این خطر کردم و پیشنهاد قطع پروازها، ممنوعیت صادرات ماسک از کشور و بسیج شدن نیروهای بهداشتی و درمانی را ارائه دادم اما شاید کل کشور این پیام بنده را در دستگاه های مختلف دریافت نکردند و جدیت بحث برای همه جا نیفتاد تا اینکه صدای پای کرونا را پشت مرزها شنیدیم و به کشور وارد شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: با ورود ویروس کرونا به کشور، در بازار برخی از محصولات از جمله ماسک، شوینده و محلول های ضدعفونی کننده، نقصانی به وجود آمد اما در حال حاضر کارخانه های داخلی به صورت سه شیفت فعالیت دارند و برای افزایش تولید مواد شوینده و ماسک، نیروهای مسلح، بخش خصوصی، نیمه دولتی و دولتی بسیج شدند و در هفته آینده به وضعیت تعادل خواهیم رسید و به سازمان غذا و دارو ابلاغ کردم که اجازه توزیع این محصولات را در بخش خصوصی و داروخانه ها داده شود.

وی در خصوص تولید کیت های آزمایشگاهی کرونا در کشور نیز یادآورشد: در این شرایط برای تایید محصولات داخلی مورد نیاز به ویژه در زمان های خاص در کشور، منتظر تاییدیه های بین المللی نمی شویم و سازمان غذا و دارو، اداره کل امور آزمایشگاه ها و آزمایشگاه های کنترل را در کشور داریم و تعدادی از این کیت ها را به این آزمایشگاه ها فرستادیم و خوشبختانه کیت ها توانستند تاییدیه بگیرند البته یکی دو مورد بود که همکاران بنده تذکر دادند که مقرر شد رعایت شود و فکر می کنیم تا دو سه روز آینده شاهد عرضه این کیت ها به صورت انبوه به عنوان یک دستاورد ملی در وزارت دفاع، در کشور توزیع شود و امروز با توجه به تحویل کیت های خارجی علیرغم راه اندازی ۲۲ آزمایشگاه برای کرونا ویروس، مشکلی به نام کمبود کیت نخواهیم داشت و در روزهای آینده وضعیت بهتری هم خواهیم داشت.

ویروس کرونا که رسما کووید - ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر جمعه (نهم اسفند) به ۳۸۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۳۴ نفر رسیده است همچنین۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار