رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان:

اولین گروه که در زنجان کنترل و معاینه شدند چینی های ساکن شهرک صنعتی بودند

زنجان (پانا) - دکتر پرویز قزلباش با حضور در صدا و سیمای مرکز اشراق در گفتگو با برنامه زنده رادیویی صدای سلامت به سوالات همشهریان استان زنجان درخصوص کوروناویروس جدید (کووید _ ۱۹) پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اولین گروه که در زنجان کنترل و معاینه شدند چینی های ساکن شهرک صنعتی بودند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه در استان زنجان فعلا از نظر آزمایشگاهی هیچ مورد مثبتی نداریم اظهار کرد: این ویروس، ویروسی است که نه در ایران بلکه در تمام دنیا مطرح و منتشر شده است و ممکن است بعضی کشورها دیرتر درگیر شوند و در این راستا در ایران هم گسترش پیدا کرده و در شهرهای مختلف به عنوان یک بیماری ویروسی منتشر می‌شود.
او افزود: طبیعتا انتظار داریم که در زنجان نیز در آینده این اتفاق بیفتد چون نمی‌توان جلوی انتشار این ویروس را گرفت به خاطر رفت و آمد و تبادلاتی که بین شهرها وجود دارد به ویژه با شهرهای آلوده مثل قم و گیلان.
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر آمادگی در خصوص این بیماری تصریح کرد: این ویروس، ویروسی است که بیش از ۳۰ کشور دنیا را درگیر کرده است و این کشورها آمارشان قطعاً بالا خواهد رفت و در این راستا نکته مهم آمادگی سیستم بهداشتی - درمانی در رده‌های مختلف و به ویژه آحاد مردم است که باید با توجه به اصول بهداشت و آموزش با این بیماری مبارزه کنند.
آیا از طریق خورد و خوراک و وسایل آشپزخانه و ظروف این ویروس منتقل می شود؟
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به این سوال بیان کرد: بعید می‌دانم از طریق مواد غذایی انتقال یابد چون پخته می‌شوند و حرارت می‌بینند. ولی از طریق وسایل و ظروف و سطوح آشپزخانه و یا سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها و ... اگر رعایت نکنیم قطعاً امکان انتقال وجود دارد. چون این ویروس ممکن است 2 ساعت الی 9 روز در سطوح مختلف آلوده، بماند و این امر نشان می‌دهد که اگر به نظافت و گندزدایی این سطوح توجه شود قطعاً خطر کمتر خواهد شد.
او با تاکید بر مصرف مایع ظرفشویی که عمدتاً برای شستن ظروف استفاده می‌شود اظهار کرد: با راه‌های ساده و ارزان می‌توان این سطوح را تمیز کرد ازجمله با ترکیبی از مواد سفیدکننده، آب ژاول و یا وایتکس، که غلظت این مواد 5 درصد است. مثلا در مصرف وایتکس 5 درصد اگر به نسبت ۱ پیمانه در 9 پیمانه که بستگی به میزان مصرف دارد.

این پیمانه می‌تواند یک قاشق تا پیمانه بزرگتری باشد و آبی که جوشیده و سرد شده است و بهتر است این دو را با هم ترکیب، و با دستمال سطوح مختلف را تمیز کنیم و باید مواظب باشیم بعد از اینکه از این دستمال استفاده کردیم آن را تمیز بشوییم و دستمان را به صورت‌مان نزنیم، چون ماده شوینده موجب حساسیت می‌شود .
قزلباش در ادامه بیان کرد: روزانه با یکسری وسایل کار می‌کنیم. ازجمله لوازم الکترونیکی، کامپیوتر، موبایل و لوازم دیگر که بهتر است با غلظت کمی از مواد ضدعفونی تمیز کنیم و در این خصوص توصیه می‌شود به نسبت یک / ۴۹ باشد. یعنی یک پیمانه از وایتکس یا سفیدکننده ۵ درصد و ۴۹ قسمت آبی که جوشیده است با هم مخلوط و استفاده کنیم.
لزوم بهداشت اتومبیل
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این خصوص اظهار کرد: راننده‌ها هم علاوه بر توجه به بهداشت فردی، باید بهداشت اتومبیل خود را هم به خاطر خودشان رعایت کنند و اگر مسافر دارند حتماً در فواصل توقف، به تهویه اتومبیل توجه و پنجره را باز و بسته کنند.

مشکل سوزش سینه و آبریزش بینی در صبح‌ها که بعد از چند ساعت برطرف می‌شود
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: این موضوع جای نگرانی ندارد و بعید است که به این ویروس ارتباط داشته باشد و امکان دارد برخی‌ها حساسیت داشته باشند که در این خصوص حتماً با پزشک مشورت کنند.
رسیدگی به اوضاع چینی‌هایی که در شهرک صنعتی زنجان هستند
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که اولین گروه از خارجی‌هایی که در زنجان کنترل و معاینه شدند و حتی در مواردی ایزوله و قرنطینه شدند افراد چینی استان بودند که خوشبختانه مورد مشخصی در این‌ها نداریم.
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها
در مورد تعطیلی مدارس تصمیمی است که در سطح مدیریت عالی استان و سطح کشور گرفته می شود.
قلیان سراها همچنان فعالند
در مورد قلیان سراها متاسفانه همچنان در شهرها هستند و ما به شدت پیگیر هستیم و واقعاً عامل آلودگی هستند و امیدوارم در اولین فرصت برخورد جدی با آنها صورت گیرد.
افرادی که روماتیسم دارند چه کنند؟
قزلباش همچنین بیان کرد: خود روماتیسم عامل خطر نیست ولی اگر داروها و شرایطی باشد که ایمنی بدن آنها را ضعیف کند در معرض خطر بیشتری هستند و توصیه ما این است که همچنان سعی کنند بهداشت فردی را رعایت کنند و در عین حال اگر لازم نشود خیلی از منزل خارج نشوند و در منزل از خودشان مراقبت کنند.
او افزود: هر بیماری که شیوع پیدا می‌کند یکسری افراد بیشتر در معرض خطر هستند. افرادی که دیابت دارند به خاطر اینکه این افراد ممکن است بعضی اوقات تب داشته باشند و ما متوجه نشویم. افرادی که سن بالا دارند. به ویژه بالای ۶۰ و ۶۵ سال که حتماً باید بیشتر از خودشان مواظبت کنند و افرادی که بیماری کبد زمینه‌ای دارند و یا بیماری کلیوی دارند هم باید بیشتر توجه کنند.
استفاده از الکل برای ضدعفونی وسایل
از الکل هم می‌شود برای تمیز کردن سطوح استفاده کرد ولی روشی که بالا بیان شد روشی ارزان و ساده بود.
کمبود ماسک
مشکل کمبود ماسک در روزهای آینده برطرف خواهد شد و بسته به نوع ماسک، بعضی ماسک‌های فیلتردار را می‌شود شست و دوباره استفاده کرد.
مصرف لبنیات را بالا ببرید
توجه به تغذیه سالم ازجمله مصرف لبنیات، مرکبات و میوه‌ها کمک می‌کند به افزایش ایمنی بدن و سلامت .
مصرف آجیل و خوراکی‌هایی که باز عرضه می‌شود
او تاکید کرد: بعید است ویروس کرونا با مصرف آجیل و خوراکی‌هایی که باز عرضه می‌شود انتقال یابد ولی مثل هر مواد غذایی دیگر رعایت اصول بهداشتی مهم است ولی عموماً انتظار نداریم که از طریق این مواد انتقال یابد.
لوازم برقی نیاز به ضدعفونی دارند
لوازم برقی احتیاج به ضدعفونی کننده دارند و در واقع هر چیزی که ما آن را لمس می‌کنیم نیاز به ضدعفونی دارد.
لزوم نظافت فرش
به گفته قزلباش لازم است که فرش تمیز باشد و افرادی که فرش می‌بافند هم باید با رعایت اصول بهداشتی و داشتن فاصله یک متر، تهویه مناسب محل و ضدعفونی کردن وسایلی که استفاده می‌کنند در حفظ سلامتی خود بکوشند.
مصرف شربت زینک چقدر در ایمنی بدن تاثیر دارد؟
او در انتها تصریح کرد: مصرف این شربت را توصیه نمی‌کنیم حتی مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و شربت‌های ویتامینی دیگر. مصرف این موارد حتما با مشورت پزشک و با راهنمایی مراکز درمانی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار