آیا کرونا، خطری جدی برای بارداران است؟

گذر از کابوس کرونا با بار شیشه

تهران (پانا) -  این روزها همه از ابتلا به کرونا وحشت کرده‌اند. با این‌که همین یکی دو ماه گذشته دوره شیوع آنفلوآنزا را پشت سر گذاشته‌ایم و بارها گفته شده که کرونا در اکثر موارد درمان می‌شود و به‌خصوص با رعایت نکات بهداشت و ایمنی قابل پیشگیری است، ترس از ابتلای افرادی که مسن هستند یا دچار ضعف سیستم ایمنی‌اند، دست از سرمان بر نمی‌دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
گذر از کابوس کرونا با بار شیشه

به‌گزارش جام‌جم، این افراد فقط مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی یا دیابت نیستند، بلکه نگرانی از عوارض سنگین ابتلا برای بارداران هم مطرح است که ذهن بسیاری را آشفته کرده است. از این رو پای صحبت‌های آمنه لاهوتی، متخصص زنان و نازایی نشسته‌ایم.

آنفلوآنزا از دیرباز در بانوان باردار مشکل ساز بوده و به‌خصوص در سال‌های اخیر سال‌های اخیر با شیوع انواع پرخطر ویروس‌های ایجادکننده آنفلوآنزا، انجام واکسیناسیون آن برای خانم‌هایی که در فصل آنفلوآنزا در هر سنی از بارداری هستند اجباری شده است.
اما در مورد ویروس جدید عامل ایجاد‌کننده بیماری کووید-19 موضوع کمی متفاوت است. زیرا از سویی هنوز واکسنی برای آن وجود ندارد و از سوی دیگر نحوه انتقال، دوره فرهنگی و ماندگاری این ویروس متفاوت از سایر ویروس‌های هم خانواده بوده و باید به نحو درستی از ابتلای به آن پیشگیری کرد.

بارداران از کرونا بیشتر بترسند؟
این‌که آیا زنان باردار نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس یا ابتلا به انواع شدیدتر بیماری هستند هنوز کاملا مشخص نیست. به‌گفته لاهوتی، در مورد این که آیا زنان باردار مبتلا به کرونا ویروس در معرض خطر عوارض بد بارداری هستند یا خیر، هنوز مطالعات کافی در دسترس نیست. اما به علت تغییر شرایط جسمی و سیستم ایمنی خانم باردار همان طور که در مورد سایر ویروس‌های خطرناک آنفلوآنزا مثل سارس و مرس دیده شده ممکن است بیماری شدیدتر در خانم‌های باردار بیشتر از جمعیت عمومی دیده شود. کمااین‌که تب بالا در سه ماهه اول بارداری ممکن است خطرساز باشد و در مورد سایر آنفلوآنزا‌ها مرده‌زایی و سقط و زایمان زودرس دیده شده است.

جنین هم کرونا می‌گیرد؟
این متخصص زنان و نازایی در پاسخ به این سؤال که آیا زنان باردار می‌توانند ویروس را به جنین داخل رحم یا به نوزاد در حال تولد منتقل کنند، می‌گوید: در مطالعات محدودی که در دسترس است تاکنون موردی از ابتلای جنین، مایع آمنیوتیک درون رحم یا نوزاد در مادران باردار مبتلا به ویروس کرونای جدید دیده نشده است.

او می‌افزاید: نکته دلگرم‌کننده این است که میزان کشندگی این ویروس نسبت به سایر ویروس‌هایی که به‌طور مشابه انتشار جهانی پیداکردند بسیار کم و در حد 2 درصد (نسبت به 30 تا 50 درصد در بعضی انواع بیماری‌های شایع ویروسی‌) بوده و پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار ساده است.

تردد در مکان‌های شلوغ ممنوع!
به خانم‌های باردار مثل بقیه افراد توصیه می‌شود که تا حد امکان در مکان‌های شلوغ و در بسته (سینما، رستوران و مترو) حضور نیابند و در صورت اجبار برای حضور، استفاده از ماسک ضروری است.دکتر لاهوتی با بیان مطالب فوق توضیح می‌دهد: حتما توجه شود که این ماسک فقط برای یک‌بار و تا زمانی که مرطوب نشده قابل استفاده است و بعد باید دور انداخته شود. غیر از این مورد استثنایی در سایر موارد، استفاده از ماسک، فایده‌ای در پیشگیری ندارد و اصولا انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی، راه شایعی برای انتشار آن نیست.

انتقال کرونا از طریق دست آلوده
در انواع بیماری‌های تنفسی ویروسی به‌خصوص انواع آنفلوآنزا زمانی که فرد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کند قطرات تنفسی حاوی ویروس از دهان و بینی وی در هوا پخش می‌شود و اگر فرد دیگری در همان زمان در فاصله حدود یک متری او باشد احتمال آلوده شدن مستقیم وی با قطرات تنفسی پخش شده در هوا وجود دارد، اما از آنجایی که عموما این اتفاق نمی‌افتد، انتقال از طریق قطرات تنفسی بیشتر در مکان‌های شلوغ و بسته که تهویه هوای خوبی ندارند، رخ می‌دهد.

مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونا تماس مستقیم با فرد آلوده (بوسیدن، دست دادن و در آغوش کشیدن) و تماس با اشیایی است که او قبلا آنها را لمس کرده است. از آنجا که ماندگاری این ویروس حتی به چند روز می‌رسد، بنابراین هر دری که با دستگیره باز می‌کنید، هر زنگی که می‌فشارید، هر اسکناسی که به‌دست می‌گیرید، هر وسیله‌ای که دست می‌زنید ممکن است آلوده به ویروس‌هایی باشد که طی ساعت‌ها یا روزهای قبل، از تماس فرد آلوده به آنجا منتقل شده است. به همین دلیل شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون توصیه می‌شود تا از تمیز شدن دست‌ها اطمینان حاصل شود.

به صورت و چشم‌تان دست نزنید
عادت کنیم به صورت و چشم و بینی خود دست نزنیم. چون گاهی افراد بدون آن که توجه کنند حتی در صورت شست‌وشوی مکرر دست‌ها این کار را انجام می‌دهند و در صورت ناقل بودن باعث آلودگی سطوح دیگر می‌شوند و در صورتی که خودشان آلوده نباشند و به سطح آلوده دست بزنند باعث انتقال آن به‌صورت و چشم خود و ورود ویروس به بدن خود می‌شوند. هیچ‌کدام از ما تا زمانی‌که علائم بیماری را بروز ندهیم نمی‌توانیم از سلامت خود مطمئن باشیم به‌همین دلیل حتما باید در زمان عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنیم و حتما دستمال کثیف را در یک کیسه نایلون گذاشته و در سطل زباله بیندازیم. در صورتی هم که دستمال دم دست نداریم حتما بینی خود را به قسمت بالایی آستین نزدیک کنیم تا قطرات حاوی ویروس در هوا پخش نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار