نگاهی به 7 فیلم حاضر در اکران نوروزی

یک فیلم کودک ، ۲ کمدی و چهار فیلم اجتماعی در سبد نوروزی سینما

تهران (پانا) - نام 6 فیلم «شنای پروانه» ، «پسرکشی» ، «بازیوو»، «لاله» ، «لامینور» و «زن‌ها فرشته‌اند» از سوی شورای اکران نوروزی برای اکران نوروزی اعلام شد که با توجه به اکران فیلم« خوب بد جلف»، هفت فیلم در ایام نوروز و پس از آن در سینماهای کشور به روی پرده نقره‌ای می‌رود.

کد مطلب: ۱۰۲۶۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به 7  فیلم حاضر در اکران نوروزی

با نگاهی به فیلم‌های حاضر در جمع فیلم‌های نوروزی به این مطلب می‌رسیم که در سبد اکران نوروزی 2 فیلم کمدی، چهار فیلم با موضوع اجتماعی و یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان به روی پرده نقره‌ای می‌روند .
از بین این فیلم‌ها یک فیلم از اکران اسفند در جمع فیلم‌های نوروزی حضور دارد که این روزها به دلیل کورونا و تعطیلی سینماها هنوز نتوانسته اکران مناسبی داشته باشد.
یک فیلم در این میان بهترین فیلم از نگاه مردمی جشنواره فیلم فجر است، البته گمانه زنی‌ها بر این بود که فیلم‌های بیشتری از جشنواره فجر در بین گزینه‌های اکران نوروزی قرار بگیرد که تنها سه فیلم در سبد اکران قرار گرفتند.
همچنین در میان فیلم‌های نورزوی یک فیلم کودک هم در نظر گرفته شده که پیش از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمده بود.

بازیوو

«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی با بازی برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی جم و سحر زکریا ساخته شده که از مدت‌ها قبل در صف اکران بود.
این فیلم نگاه بسیاری از مخاطبان را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به سوی خود جلب کرد.
بازیوو نگاهی فانتزی به سینمای کودک و نوجوان دارد، در خلاصه‌‌‌‌‌ داستان این فیلم آمده است، سرزمین بازی‌ها واقعی‌تر از چیزیه که تصور میکنین، شما در مقابل دروازه‌های بازیوو هستین. ماپان مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین «بازیوو» برای نجات سرزمینش از چنگال «سیلوس» به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسر بچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.

پسر کشی

یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در جمع 7 فیلم اکران نوروزی فیلم پسر کشی به کارگردانی محمد هادی کریمی است، فیلم سینمایی «پسر کشی» با توجه به اینکه احتمال داده می‌شد فیلم «خورشید» به جشنواره نرسد از میان رزروهای بخش سودای سیمرغ جایگزین فیلم مجیدی شد اما در نهایت با رسیدن فیلم «خورشید» آن طور که رضایت سازندگانش را برآورده کند، در جشنواره دیده نشد.
این فیلم همچنان از نوع چینش اکران نوروزی ناراحت است اما فرصت دارد تا بتواند مواد تبلیغاتی مناسبی را برای اکران نوروزی داشته باشد.
نشست خبری فیلم پسر کشی در جشنواره فیلم فجر کوتاهترین نشست پرسش و پاسخ بود، این فیلم نخستین فیلم فهرست پنج‌تایی رزرو در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر امسال بود که بعد از وارد شدن به فهرست اصلی مسابقه، نتوانست تعداد کافی سالن و سانس نمایش در سینماهای مردمی داشته باشد، به همین دلیل از بخش رأی‌گیری مردمی خارج شد.
شاید بتوان عنوان کرد خلوت‌ترین اکران فیلم‌های سینمایی داستانی در جمع فیلم‌های حاضر در بخش سینما رسانه را فیلم پسرکشی داشت ، این فیلم حتی در سینمای رسانه‌ها در پردیس ملت هم سانس خوبی برای نمایش نداشت، چون بعد از فیلم «خورشید» مجید مجیدی و در واقع در آخرین سانس در شرایطی که نشست خبری فیلم «خورشید» طولانی شده بود و قرار بود نشست خبری دبیر جشنواره برای اعلام اسامی نامزدها برگزار شود به نمایش درآمد و خیلی از اهالی رسانه نتوانستند فیلم را تماشا کنند.
حتی بعد از پایان فیلم هم با وجود اینکه بیشتر بازیگران «پسر کشی» برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ حاضر بودند اما با توافق خود کارگردان، این نشست کمتر از چند دقیقه و بدون طرح هیچ پرسشی تمام شد و کریمی که معلوم بود از تمام اتفاق‌های پیش آمده برای فیلمش ناراحت بود گفت که تلاش می‌کند همه ناراحتی‌هایش را همان شب تمام کند.
«پسر کشی» با بازی ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان‌افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی ، گلوریا هاردی ، لیلا اوتادی و لیلا زارع ساخته شده است. این فیلم ششمین ساخته محمد هادی کریمی است که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شده است.
بسیاری از منتقدان فیلم پسر کشی را بهترین فیلم محمد هادی کریمی می‌دانند، کریمی تا قبل از این فیلم ساخت فیلم‌هایی همچون «غیرمنتظره»، «برف روی شیروانی»، «امشب شب مهتابه» و «کمدی انسانی» را در کارنامه خود می‌بیند و داستان «پسر کشی» هم در دو دهه ۴۰ و ۷۰ می‌گذرد. این فیلم داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند.

خوب بد جلف

یک فیلم دیگر اکران نوروزی که می‌توانست هم در آخرین ماه سال به رونق سینماها کمک کند و هم خودش به فروش خوبی دست پیدا کند، ساخته جدید پیمان قاسم‌خانی به عنوان تنها کمدی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، بود.
این فیلم در ابتدا قرار بود قبل از جشنواره فیلم فجر به روی پرده نقره‌ای برود اما در آخر تصمیم عوامل آن بر این شد نخستین اکران رسمی آن در جشنواره فیلم فجر باشد.
خوب بد جلف متقاضی اکران نوروز بود با تصمیم مسئولان مربوط اکران، برای رونق سینماها در اسفندماه، چهارشنبه گذشته روی پرده آمد تا بدون محاسبه روزهایی که زودتر اکران شده به عنوان اولین فیلم نوروزی معرفی شود، اما به دلیل شیوع کرونا ویروس که منجر به تعطیلی سینماهای کشور شد، این فیلم فقط چهار روز رنگ پرده را دید.
در این فیلم سام درخشانی، پژمان جمشیدی بازیگر ثابت از سری قبلی «خوب، بد، جلف» هستند و حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش از بازیگران مطرحی هستند که به این گروه اضافه شده‌اند.
قاسمخانی در دومین تجربه سینمایی خود فیلمی را ساخته که بیشتر شوخی با سینما و سینماگران است و طبق گفته خودش در جشنواره فجر، قصد دارد قسمت سوم آن را هم برای تمام شدن قصه‌ی «خوب، بد، جلف» بسازد.

شنای پروانه

یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در جمع فیلم‌های نوروزی شنای پروانه است ، این فیلم که پس از جشنواره فجر به دلیل اینکه بهترین فیلم مردمی جشنواره انتخاب شده بود، با توجه به قوانین شورای صنفی اکران نخستین فیلم حاضر برای اکران نوروزی بود .
«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت است، وی را بیشتر بخاطر فیلم‌های کوتاه و مستندش می‌شناسند او در نخستین تجربه‌اش تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره را دریافت کرد..
جواد عزتی در کنار همسرش مه‌لقا باقری به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم است، امیر آقایی و طناز طباطبایی دیگر بازیگران «شنای پروانه» هستند که هر دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را در جشنواره فجر دریافت کردند.
پانته‌آ بهرام، علی شادمان، ناهید مسلمی و علیرضا داودنژاد دیگر بازیگران این فیلم هستند.

لاله

«لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد از جمله فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره سی‌و هشتم فجر بود که به دلیل تمام نشدن مراحل فنی نظر هیات انتخاب را جلب نکرد.
ساخت این فیلم حکایتی طولانی دارد،ساخت فیلم «لاله» در دوران احمدی نژاد آغاز شد اما ساخت آن با حواشی زیادی همراه شد که اکران آن را تا امروز به تأخیر انداخته است.
لاله» فیلمی است که به دلیل مشکلات و حاشیه‌هایی که در موضوع مالکیت آن پیش آمد، هشت سال ساخته شدنش طول کشید.
مراحل ساخت و فیلمبرداری این فیلم از سال 92 به تعلیق درآمد، کارگردانش اسدالله نیک‌نژاد در صدد ادامه ساخت آن بود که در نهایت مرحله دوم فیلمبرداری با تهیه‌کنندگی تورج منصوری که مدیریت فیلمبرداری را هم از ابتدا برعهده داشت شروع شد و مهرماه به پایان رسید
ساخت فیلم «لاله» در مرحله اول به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری 40 درصد باقی‌مانده به تهیه‌کنندگی تورج منصوری انجام شد.
این فیلم درباره‌ «لاله صدیق» یکی از قهرمان‌های اتومبیل‌رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران هستند.

لامینور

یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در سبد نوروزی سینماهای کشور لامینور به کارگردانی داریوش مهرجویی مرد شناخته شده سینمای کشور است.
«لامینور» به کارگردانی مهرجویی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان است که علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی‌نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش‌سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی در آن بازی کرده‌اند.
این فیلم هنگام ساخت بابت سرمایه‌گذاری دچار حاشیه‌هایی شد و گفته‌ می‌شد همین‌ها زمینه‌ساز دلخوری مهرجویی از مسئولان سینمایی و تمایل نداشتن برای شرکت در جشنواره شده است.
«لامینور» برای ساخت متقاضی مشارکت یا همراهی بنیاد سینمایی فارابی بود اما نامه‌ای از این بنیاد به دست تهیه‌کننده می‌رسد که دران درج شده بود درخواست آن‌ها پس از بررسی سوابق کارگردان یعنی مهرجویی پاسخ داده می‌شود. همین موضوع حاشیه‌های زیادی را پیش آورد و گروه «لامینور» بدون هیچ حمایت دولتی فیلم خود را ساختند.

زن‌ها فرشته‌اند

آخرین فیلم در جمع حاضر فیلم‌های اکرانی نوروز دومین قسمت از فیلم «زن‌ها فرشته‌اند» است .

«زن‌ها فرشته‌اند 2» پس از غیبتی چند ساله به کارگردانی حسین فرحبخش در جمع فیلم‌های حاضر در اکران نوروزی قرار دارد، این تهیه کننده و کارگردانی قدیمی سینما قسمت اول این فیلم را در سال 86 در سینماهای کشور به نمایش گذاشت و پس از 13 سال قسمت دوم آن در نوروز 99 به روی پرده نقره‌ای می‌برد.
نسخه اولیه این فیلم به کارگردانی شهرام شاه حسینی بود که فرحبخش این بار خودش قسمت دوم این فیلم سینمایی را ساخته است.
در نسخه قبلی این فیلم امین حیایی، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و محمدرضا شریفی‌نیا بازی می‌کردند ولی از قسمت جدید اطلاعات موثقی منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار