"دستیار رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تدوین کلان پروژه های تحولی سازمان" منصوب شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حکمی "دستیار خود را در تدوین کلان پروژه های تحولی سازمان" منصوب کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
"دستیار رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تدوین کلان پروژه های تحولی سازمان" منصوب شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حکمی سید امیر رون را به عنوان "دستیار رییس سازمان در تدوین کلان پروژه های تحولی سازمان" منصوب کرد.

متن حکم ارائه شده خطاب به آقای سید امیر رون به شرح زیر است:

«برادر ارجمند جناب آقای دکتر سید امیر رون

با سلام و تحیت؛

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زیر نظام برنامه درسی و اجرای کامل برنامه درسی ملی از وظایف خطیری است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عهده دار آن می باشد و این امر با طراحی و برنامه ریزی جامع، منسجم، دقیق و استفاده بهینه از منابع و مشارکت کلیه مخاطبان و مجریان سطح ملی تا مدرسه میسر می گردد.

اکنون که با یاری خداوند متعال و تلاش فکری مشترک مدیران و کارشناسان ارجمند، کلان پروژه های سازمان در راستای اجرای کامل برنامه درسی ملی مشخص شده است، جناب عالی را که از تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمندی برخوردارید به عنوان«دستیار رئیس سازمان در تدوین کلان پروژه های تحولی سازمان» منصوب می نمایم.

بررسی و پیشنهاد چارچوب ها، راهکارها و زمینه های مورد نیاز همکاری، هماهنگی و هم افزایی بین فعالیت های کارگروه های راهبری و تدوین کلان پروژه ها و حضور فعال در جلسات آن از مهم‌ترین وظایفی است که انتظار می رود با حسن تدبیر جناب عالی انجام پذیرد.

امید است در پرتو الطاف الهی با مهندسی همزمان و بهره‌گیری جنابعالی از تمامی ظرفیت های موجود و مشارکت مسئولین ذیربط حوزه سازمان و فرا سازمانی و تلاش متعهدانه مدیران و کارشناسان، به اجرای بهینه و کامل برنامه درسی ملی نائل گردیم.

توفیق روز افزون جنابعالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

سید امیر رون پیش از این همکاری؛ سابقه فعالیت در بخش های مختلفی را دارد که به شرح زیر است:

عضو هیئت علمی و استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

مدرس دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان

دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی

مولف کتاب مبانی و اصول علمی کتاب های درسی

از مولفین کتاب های درسی از جمله تفکر و سبک زندگی پایه 7 و 8 و کتاب آمادگی دفاعی پایه 10

پژوهشگر و مولف مقالات علمی و پژوهشی از جمله در فصلنامه های مطالعات برنامه ریزی درسی و تعلیم و تربیت اسلامی و ...

رییس سابق گروه برنامه ریزی درسی سلامت و تربیت بدنی، پرورشی، آمادگی دفاعی و آداب و مهارت های زندگی و بنیان خانواده

مدیر سابق سامان بخشی کتاب های آموزشی، سردبیر فصل نامه رشد جوانه و مدیر جشنواره رشد

تشکیل و راه اندازی کارگروه های راهبری و تدوین کلان پروژه های برنامه درسی ملی

آموزش و پرورش گسترده ترین و مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی است که نقش اساسی در فرایند رشد، پیشرفت و تعالی کشور در ابعاد مختلف ایفا میکند، به گونه ای که آینده ی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در آیینه آموزش و پرورش امروز قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری مد ظله العالی در سال 89 در دیدار با جمعی از معلمان کشور فرمودند: "قدم اول این است که ما در خودمان آن حرکت بزرگ را، آن تحول عظیم را به وجود بیاوریم. از تعلیم و تربیت شروع می شود. زیرساختها در طول این سی سال بحمدالله در بخش های مختلف به شکل خوبی فراهم شده است. میشود بر اساس این زیرساخت ها حرکت کرد. وظیفه سنگین است، راه طولانی است، کار دشوار است؛ اما انتهای راه، روشنایی و نورانیت داده شده ی از طرف پروردگار به چشم می خورد؛ انسان این را می بیند، انتهای راه، روشن است؛ افق روشن است؛ می توان این راه بخوبی طی کرد."همچنین معظم له در سال 94 در دیدار با معلمان توصیه نمودند: " یک نکته اساسی این است، این را من به مسئولین آموزش و پرورش عرض میکنم، مراقب باشید که برنامه های دمِ دستی و تغییر و تبدیل های سطحی و روزمره جای تحول بنیادین را نگیرد؛ ما را راضی نکند، خوشحال نکند، که ما داریم تغییر می دهیم. تغییرات سطحی مهم نیست؛ اساس، همان موادّ تحول بنیادین است که به تدریج این بنا نوسازی بشود؛ این مهم است."

بنابراین مراد از تحول بنیادین در آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه "تحول عمیق و ریشه ای، پیشرفت همه جانبه، نظام مند، آینده نگر، مبتنی بر آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و متناسب با فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی" می باشد. این نگاه و باور متعالی، الزاماتی را برای دست اندرکاران و مجریان به وجود آورد. بطوریکه به محض تصویب و ابلاغ اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به عنوان محوری ترین سند زیرنظام های شش گانه آن در سال 1391 و بدنبال استقرار ساختار جدید نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نگاه کوتاه مدت «طرح همسوسازی کتاب های درسی با برنامه درسی ملی » را آغاز نمود.

در همین راستا بازنگری، اصلاح و تغییر کتاب های درسی دوره های مختلف تحصیلی صورت پذیرفته و اجرایی شده است. اکنون در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضرورت طراحی و تدوین برنامه اقدام اجرای کامل برنامه درسی ملی به منزله نقشه و محتوای جامع تربیت و یادگیری، مبتنی بر سیاست های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری مد ظله العالی، مبانی نظری و اسناد تحولی در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایجاب می کند. برنامه ایی جامع، واقع بینانه، متعادل، واضح، کارآمد، پویا، قابل حصول و پیشرفت گرا، به طوری که با بهره گیری بهینه از منابع، کلیه مخاطبان و مجریان سطح ملی تا مدرسه در انجام فعالیت های آن به هنگام و منسجم مشارکت داشته باشند.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با استعانت از الطاف الهی به موجب قانون تشکیل این سازمان و همین طور تکالیف مصرح قانونی در اسناد تحولی بالادستی وظیفه خود می داند با وقوف کامل به موانع و محدودیت ها وضرورت اتخاذ تمهیدات، هماهنگی ها وپشتیبانی های کافی، با روش منطقی، متقن و ناظر به اولویت ها و گام های عملی برای تحقق کامل سند برنامه درسی ملی وچرخش وضعیت موجود به سمت مطلوب، اقدام نماید.

در نتیجه در گام نخست تشکیل و راه اندازی کارگروه های راهبری و تدوین کلان پروژه های برنامه درسی ملی ذیل به مرحله اجرای بهینه در خواهد آمد:

1- استقرار 11 حوزه تربیت و یادگیری مصرح در برنامه درسی ملی به عنوان مرجع تخصصی برای پژوهش و برنامه ریزی درسی و استانداردهای محتوایی بسته های یادگیری در هر حوزه

2- تدوین و تصویب برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری و استاندارد های آن، به گونه‌ای که واگذاری امر تألیف کتاب و تولید بسته یادگیری بر اساس آن امکان پذیر باشد.

3- تدوین، تصویب، اعتباربخشی و عملیاتی سازی فرایند طراحی و تولید بسته های یادگیری و استقرار این فرایند در معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری برای مدیریت، نظارت و هدایت تولید بسته های یادگیری.

4- تدوین و تصویب شاخص های مورد نیاز زیرنظام برنامه درسی، ناظر به ویژگی ها و صلاحیت های خروجی نظام آموزشی(دانش آموز)

5- بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی پیش دبستان و دوره سه ساله اول ابتدایی

6- بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه ساله دوم ابتدایی

7- بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه ساله متوسطه اول

8- بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه ساله متوسطه دوم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار