تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا

معاون وزارت بهداشت: به هیچ‌وجه با قرنطینه شهرها موافق نیستیم؛قرنطینه تبعاتی دارد/تعداد فوتی‌ها به ۱۲ نفر و آمار مبتلایان به ۶۱ تن رسید

تهران (پانا) - معاون کل وزارت بهداشت اظهارات نماینده شهر قم مبنی بر فوت ۵۰ نفر در این شهر بر اثر ابتلا به کرونا را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری سخنگوی دولت درباره آخرین آمار شدگان فوت شدگان بر اثر کرونا گفت: از روز گذشته تا امروز 4 نفر به جمع فوت شدگان کرونا اضافه شده است و تعداد فوت شدگان به 12 نفر رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد مبتلا که تست آنها مثبت شده نیز 59 الی 61 نفر است، گفت: تعداد فوت شده اگر صورت باشد، مخرج تعداد افرادی است که مشکوک هستند و فوتی ما از میان افراد مشکوک نزدیک به یک درصد است. فوت 50 نفر را تکذیب می‌کنیم و هیچ کس صلاحیت اعلام اخبار در این زمینه را ندارد.

حریرچی افزود: برخی رسانه‌های خارجی تعداد فوت شدگان در ایران را اعلام می‌کنند اما من جواب آن‌ها را نمی‌دهم و اگر از افراد دلسوز داخلی کسی ادعایی در این زمینه دارد باید با یک نامه رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند. بنابراین نماینده قم نیز باید به ما رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند اگر تعداد فوت شدگان نصف این آمار هم باشد، من استعفا می‌دهم.

وی تاکید کرد: ما به خاطر تشویش اذهان عمومی کوتاه نمی‌آییم.

معاون کل وزارت بهداشت درباره قرنطینه شهرهایی که افراد مبتلا در آنها وجود دارد، گفت: به هیچ وجه با قرنطینه شهرها موافق نیستیم چون این اقدام مربوط به قبل از جنگ جهانی است و قرنطینه تبعاتی دارد. اگر قم را تعطیل کنیم و مردم به مسافرت بروند باعث پخش بیماری در بقیه شهرها می‌شود در نتیجه با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

وی افزود: بیمارستان مرجع تشخیص کرونا نداریم بلکه آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم. در تهران سه مرکز وجود دارد و مردم نمی‌توانند به آنها مراجعه کنند. نمی‌شود که آزمایش به درخواست مردم باشد. تست از موقعی مثبت می‌شود که فرد علامت‌دار باشد. مشکل ما مراجعه این افراد است. بیمارستان‌هایی که انتخاب کردیم بیمارستان‌هایی است که خودمان بیمار را می‌بریم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شهرهای بزرگ چند بیمارستان را در سه لایه اختصاص داده‌ایم. اینکه بیمارستان جدید بزنیم یا کاری که چینی‌ها کردند را انجام بدهیم، درست نیست. طبق متون علمی دنیا بیمارستانی که وجود دارد برای درمان مبتلایان بهتر است اما مقاومت‌هایی وجود دارد و در برخی استان‌ها بیمارستان را مشخص کردیم که پوشش دهند. در شهرهای متوسط یک بیمارستان خاص داریم و در شهرهای کوچک‌تر بخش را برای این کار کنار گذاشتیم. مردم نباید مراجعه کنند به بیمارستانی که تخصص بیشتری دارد. 80 درصد کسانی که تست کرونای آنها مثبت است با اقدامات معمول خوب می‌شوند و احتیاج به بستری در بیمارستان ندارند.

وی در ادامه سخنان خود درباره ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تست رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مثبت شده است اما اکنون وقت رقابت‌های سیاسی نیست چون کرونا یک موضوع ملی است و باید دست به دست هم دهیم تا آن را ریشه‌کن کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت درباره استفاده از لباس مخصوص در بیمارستان‌ها نیز گفت: استفاده از لباس مخصوص در بیمارستان‌ها نیز پروتکلی دارد و برای کسانی باید استفاده شود که یا قطعا به دلیل کرونا فوت کرده‌اند یا بیماری است که کرونای مثبت دارد. ما هم براساس پروتکلی که اعلام کردیم باید از این لباس استفاده کنیم.

حریرچی در ادامه درباره کم کاری صدا و سیما برای پرداختن به بیماری کرونا گفت: رسانه ملی نیز از لحاظ آگاهی بخشی همکاری خوبی با ما داشته است و در برنامه تیتر امشب، نگاه یک و گفت‌وگوی ویژه خبری به این موضوع پرداخته می‌شود و در اکثر مسائل بخش خبری هم هماهنگ شده که حضور داشته باشیم.

وی همچنین درباره خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا اظهار کرد: خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا پروتکل کاملا مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: درباره شست‌وشو و اینکه باید چه ماده‌ای به فوت شده زده شود یا اینکه در چه عمقی از زمین باید دفن باشد نیز پروتکلی وجود دارد که مربوط به WHO است و باید اجرا شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تامین ماسک و مواد ضد عفونی برای عموم مردم توضیح داد: درباره ماسک گفته‌ایم که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند و مراقبان از جمله پزشک و پرستار با سطح بندی باید از ماسک استفاده کنند. افرادی که دارای سندروم حاد سرماخوردگی هستند و عطسه می‌کنند نیز باید از ماسک استفاده کنند البته ما پیش‌بینی کرده بودیم که ماسک کم نمی‌آید.

وی درباره فروش وسایل شوینده و ماسک از طریق سوپرمارکت‌ها گفت: در مورد مواد شوینده کمبود نداریم و این مساله در زمینه موادضدعفونی‌کننده و ماسک مطرح است. اکنون با هماهنگی وزیر صمت به میزان قابل توجهی این اقلام توزیع می‌شود. در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداریم. در زمینه تولید ماسک نیز در حد صادرات هستیم. نظارت‌های متعددی هم انجام شده است و نظارت بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در حوزه وزارت بهداشت نیست و از طریق تعزیرات و قوه قضائیه با این افراد متخلف برخورد می‌شود.

حریرچی درباره چرایی بالا بودن آمار تلفات کرونا در ایران گفت: اکنون دنیا درباره اعلام افراد فوت کرده به دلیل ویروس کرونا کاملا با سیاست مخفی کاری برخورد می‌کند در سه کشور همسایه ما اصلا نمی‌توانند تست کرونا بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار