قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم خبر داد

تجلیل از عموم معلمان به طور مستمر، در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها

تهران (پانا) - قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تجلیل از عموم معلمان به طور مستمر خبر داد که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها است.

کد مطلب: ۱۰۲۵۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تجلیل از عموم معلمان به طور مستمر، در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن، از آغاز فعالیت ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و دبیرخانه آن، خبر داد و گفت: «برنامه ‌ها و فعالیت­های محدود و مشخصی با سیاست تمرکز در ستادهای مرکزی و استانی و منطقه‌­ای برنامه­ ریزی و اجرا است.» او ادامه داد: «عمده­ ترین فعالیت دبیرخانه، تدوین و بازنگری سالانه­ شیوه­ نامه، اهداف و شاخص ‌های انتخاب معلم نمونه، راهبری، نظارت و ارزیابی این برنامه در سطح کشور­­، هم­چنین برگزاری مراسم ملی هفته معلم بوده است؛ که نتیجه­ کلیه­ فعالیت‌های ستادی و استانی، در هفته­ معلم نمود پیدا می‌­کرد.»

او افزود: «برنامه انتخاب معلمان نمونه، عمده­ ترین فعالیت ستادها بود. از آسیب ‌های شناسایی شده می‌توان به پذیرش داوطلب و خوداظهاری از سوی جامعه مخاطب و عدم مشارکت برخی معلمان مجرب و توانمند در این برنامه؛ کمی و قابل‌اندازه‌گیری شدن تدریجی برخی شاخص‌هـا بـه­ دلیل قابلیت دفاع از آن­ ها، علی­رغم کیفی بودن کار معلم؛ دشواری کـار با ملاک­‌های کیفی؛ اختلاف سلیقه و نظر بین مجریان برنامه؛ ورود شاخص‌هایی که بعضاً هیـچ‌گـونه ارتبـاطی به مهارت و تـوانمندی معلمـان در کلاس درس و در کـل با معلمی نـداشت به نمون‌برگ‌های انتخاب معلم نمونه؛ ایجاد زمینـه‌ برای مستندسازی مدارک توسط تعداد معدودی از معلمان بـرای نمونه شدن؛ بازتاب منفی انتخاب برخی از معلمین فاقد شرایط و صلاحیت لازم، بـه‌عنوان معلم نمونه در میان فرهنگیان و دیگر اعضای جامعه اشاره کرد که موجب وارد شدن نقدهای مختلفی به رویکرد شده بود. از همه مهم‌تر این­که، این برنامه، حتی اگر با کیفی­ت‌ترین شاخص‌­ها و به بهترین شکل اجرا می­‌شد، برای دستیابی به اهداف بزرگی که برای تکریم و بزرگداشت مقام والای معلم نوشته شده بود، کافی نبود.»

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم، ضمن اشاره به این موضوع که در سال 1395، با توجه به آسیب ­شناسی­‌های به ­عمل آمده، با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با بهره­ مندی از نظرات مدیران، کارشناسان و معلمان عزیز، رویکرد ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تکریم مقام معلم در جامعه، تغییر کرد، افزود: «با ابلاغ سیاست­‌های کلی، اختیار برنامه­ ریزی برنامه­‌های تکریم مقام معلم به استان­‌ها واگذار شد تا بتوانند با استفاده از ظرفیت­‌ها و فرهنگ بومی و منطقه ­ای، برنامه­‌های متنوعی در طول سال طراحی و اجرا کنند.»

الهیار ترکمن گفت: «اگرچه در هفته­ معلم برنامه‌­های تکریم مقام معلم به­ صورت نمادین در سراسر کشور برگزار می­‌شود، ولی با توجه به ارزش و قداست کار معلمان و نقش آنان در تربیت­ پذیری و جامعه ­پذیری فرزندانمان، هر روز، روز معلم و هر هفته، هفته­ معلم است. لذا انتظار می‌­رود مسئولین استانی، در چارچوب اصول ابلاغ شده و در راستای هدف کلی "اعتلای فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه"، برنامه­‌های خود را برای قدردانی از تلاش­‌های بی­ دریغ معلمان، جلب توجه جامعه به این تلاش­‌ها و معرفی کارهای خاص آنان به مردم، طراحی و اجرا کنند. هم­چنین باید در خصوص شناسایی معلمان، بر استفاده از معیارهای کیفی، با تکیه بر توانمندی­‌ها و شایستگی‌­های بارز معلمی، موفقیت در تعلیم و تربیت دانش ­آموزان در کلاس درس و مدرسه و دیده شدن معلم به جای انتخاب او، با هدف تکریم معلمی و معرفی الگو به جامعه معلمان، تأکید کرد.»

معاون برنامه­ ریزی و توسعه­ ­منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: «تجلیل از عامه­ فرهنگیان، جلب مشارکت و حضور دانش­ آموزان و اولیاء آنان در برگزاری برنامه­‌های تکریم مقام معلم، ترویج برنامه­‌های مدرسه ­ای و محلی تکریم معلمی، توسعه مشارکت نظام­مند مردم در برنامه‌‌های تکریم مقام معلم، بهره ­گیری از ظرفیت رسانه‌ها، به­ ویژه رسانه­ ملی برای نشان دادن جلوه­ های ویژه­ معلمی، از دیگر سیاست­‌های ستاد مرکزی در خصوص تکریم مقام معلم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار