کیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شرکت‌ها

تهران (پانا) - به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات در حال حاضر ظرفیت ۱۷ شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنت ثابت را ندارد و به همین دلیل مسوولان ادغام این شرکت‌ها را توصیه می‌کنند؛ راه‌حلی که هنوز به نتیجه نرسیده است.

کد مطلب: ۱۰۲۵۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شرکت‌ها

به گزارش ایسنا، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. البته راه‌حل ادغام این شرکت‌ها مدت زیادی است که مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ این‌که در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.

از طرفی تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این‌که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند؛ چراکه برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و این‌که بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارائه داد.

از طرفی اگرچه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارائه‌شده به کاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یکی از معدود مواردی که در این سال‌ها علی‌رغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت‌هاست؛ یعنی موضوعی که هرچند حالا هم خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می‌گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را دچار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.

با وجود این، مسوولان حوزه ارتباطات و خصوصا کسانی که در زمینه رگولاتوری و تعیین قیمت خدمات اینترنتی نقش دارند، معتقدند هزینه این خدمات در سبد خانوار نباید افزایش یابد زیرا این موضوع می‌تواند منجربه کاهش استفاده از این خدمات شده و به همین دلیل است که حتی اگر شرکتی درخواست افزایش تعرفه خدمات را دارد، این موضوع باید از ابعاد مختلف بررسی شود.

توصیه مسوولان به ادغام شرکت‌های اینترنتی

در این زمینه حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، به لزوم ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اشاره کرده و گفت: این شرکت‌ها باید به سمت ادغام شدن بروند و هزینه‌هایشان را کنترل کنند، بدین‌ترتیب می‌توانند بزرگ‌تر و قوی‌تری شوند و سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

وی با بیان این‌که شرکت‌ها را به ادغام شدن توصیه و اعلام کردیم که درصورت ادغام، مشوق‌هایی می‌گذاریم، افزود: ما در این زمینه مطالعاتی کردیم که ظرف یک تا دو ماه آینده اعلام می‌شود و همچنین قصد داریم برای شرکت‌هایی که روش ادغام را در نظر می‌گیرند، مشوق‌هایی ارائه کنیم، برای مثال در سهم درآمدی آنها تخفیفاتی قائل شویم و تنها شرطی که گذاشتیم این است که مشترکان باید تعیین تکلیف شوند و بتوانند سرویس موردنظر خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی اگر بخواهند در این بازار باشند، باید توجه کنند که سازوکار بازار، آن‌ها را به کدام سمت می‌برد، در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار به‌گونه‌ای باشد که ظرفیت فعالیت ۱۷ شرکت را نداشته و سرویس آن اندازه گسترده نیست که همه آنها در این فضا فعالیت کنند. به همین دلیل توصیه ما این است که ادغام شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار