جهانگیری: اقتصاد کشور باید دانش‌بنیان شود

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور گفت:ایران به عنوان کشوری که منابع طبیعی و نفت دارد معروف شده است واقعیت این است که شاید سرآمد ترین سرمایه ایران جوانان هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۵۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: اقتصاد کشور باید دانش‌بنیان شود

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در بیست و هشتمین مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه با تبریک به دانشجویان و اساتید دانشگاهی برای موفقیت در عرصه علم و دانش اظهار کرد: امروز برای ما روز ویژه ای است. مسائل متعددی است که باید در باره اش صحبت کرد. از FATF و کرونا تا انتخابات. اما به علت کمبود وقت نمی شود به همه اش پرداخت.

وی گفت: در اینکه پایه توسعه علمی دانشگاه ها است و اینکه دانشگاه های ما پیشرفت های خوبی داشتند، شکی نیست. در بین ۵۷ کشور اسلامی و منطقه رتبه اول را داریم و جایگاه خوبی است.

جهانگیری گفت: ایران به عنوان کشوری که منابع طبیعی و نفت دارد معروف شده است واقعیت این است که شاید سرآمد ترین سرمایه ایران جوانان هستند. هر کدامشان مغزهایی هستند که جزو مهم‌ترین سرمایه ها ایران محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی که شرایط پیچیده، دشوار و سختی است و شما حتما اطلاع دارید و من هم تلاش کردم همواره آن را ترسیم کنم که شرایط پیچیده یعنی چی؛ با تحریم امریکا رو به رو هستیم که هدفشان این بوده که اقتصاد کشور را از هم بپاشانند . راهکار ما مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی است تا تاب‌آوری کشور و مردم را بالا ببرد.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای پنجگانه اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کردن اقتصاد است. یک وقت شرکتی از ابتدا دانش بنیان درست می شود. مراکزی هست که در آنجا ایده ها تبدیل به طرح می شوند و بیرون می آیند و با افتخار می شود گفت امروز این طرح ها قابل دفاع هستند. من خیلی از این شرکت ها که محصولاتشان را حتی صادر کردند را دیدم.

جهانگیری افزود: اما از این مهم تر آن است که مجموعه اقتصادی فعلی کشور را باید دانش بنیان کنیم. بنگاه های بزرگی در کشور وجود دارد. دو سال است نفت در تحریم است. چه عاملی باعث شده اقتصادی که ۲۰۰ میلیارد دلارش درآمد ارزی بوده و در زمانی سالانه درآمدمان از نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است با این تحریم ها فرو نریخته است . پس معلوم است بنگاه هایی هستند . الان دانشگاه ها باید ورود پیدا کنند. اقتصادمان را باید دانش بنیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جهت گیری دیگری در اقتصاد مقاومتی هست که باید اتکایمان را از نفت کم کنیم و به جایی تکیه دهیم. وقتی گفته می شود درآمد کشور از نفت کم شود به معنای کوچک شدن اقتصاد نیست. اگر کوچک شود مردم سالانه سهم‌کمتری از اقتصاد برداشت می کنند. قصد اقتصاد کشور این است که بزرگ شود؛ چراکه اگر اقتصاد سالانه رشد پیدا کرد مردم احساس می کنند زندگیشان بهتر می شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: منظور از کاهش اتکا به نفت کوچک شدن کیک اقتصادی نیست. من خیلی فکر کردم که اتکا را وقتی از نفت می گیریم باید کجا قرار داد؟ عده ای می گفتند معادن صنعتی جایگاه خوبی است؛ اما آن‌ها هم یک روز تمام می شوند، تنها جایی که از بین نمی رود مغز جوانان ما است. تنها درآمدی که آینده کشور می تواند به آن اتکا کند مغز جوانان است. ایران یک فرصت استثنایی دارد. هنوز نتوانستیم جا بیاندازیم این موضوع را. کسانی که اهمال می کنند در این حوزه مثل تحریم کنندگان نفت هستند.

وی گفت: چرخش مغزها بسیار خوب است. آمد و رفت های طبیعی مفید است. مضر آنجاست که به جای آنکه این نیرو را قدر بدانیم شرایطی را فراهم کنیم که بگویند ایران یکی از بزرگ ترین ظرفیت فرار مغزها را دارد.ما باید شرایطی فراهم آوریم که به خوبی بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. باید به دانشگاه ها به صورت جدی تری بپردازیم.

وی خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فن آوری گفت: در این دولت نتوانستیم توجه خاصی به اعضا هیئت علمی دانشگاه ها داشته باشیم. وعده ها آنچنان که شایسته این نیروها بوده محقق نشده است. تصمیماتی در باره کارکنان دولت گرفته‌ایم که آخرینش این بود که آقای نوبخت به تازگی اعلام کردند افزایش ۵۰ در صدی درآمد برای نیروی کارشناسی دولت داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار