وزیر اسبق بهداشت: کرونا، واکسن و درمان قطعی ندارد

تهران (پانا) - وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا از شدت کمتری برخوردار است گفت: به طور متوسط بیماری آنفولانزای فصلی مرگ و میر بالاتری دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر اسبق بهداشت: کرونا، واکسن و درمان قطعی ندارد

به گزارش ایسنا، کامران باقری لنکرانی اظهار کرد: روز گذشته در کشور ما وجود ویروس کرونا به طور رسمی اعلام شد و ما سی‌ویکمین کشوری شدیم که وجود ویروس کرونا را اعلام کردیم و در سازمان بهداشت جهانی نیز عنوان کشور ما ذکر شد.

وی افزود: سلامت مردم چیزی نیست که کسی بتواند با آن بازی کند و یا خدای نکرده موضوع بحث‌های سیاسی و سلیقه‌ای قرار گیرد. وظیفه حاکمیت و دولت در این زمینه کاملا روشن است و خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌های لازم را در مورد کرونا ویروس انجام داده و ستاد و قرارگاهی را تشکیل داده است که از روز گذشته فعال‌تر شده و دستورالعمل‌های لازم را داده‌اند. امیدواریم تلاش‌هایشان به نتیجه برسد.

باقری لنکرانی با بیان اینکه در بیماری‌های عفونی، پیشگیری نقش مهمی دارد، گفت: متاسفانه این بیماری واکسن و درمان قطعی ندارد و بیشتر درمان‌ها، درمان‌های نگهدارنده هستند و کار مهمی که توصیه اصلی برای پیشگیری از این بیماری است، شستشوی دست‌ها پس از حضور در مجامع عمومی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ابتلا این ویروس است که در پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از توسعه آن می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: این بیماری در مقایسه با آنفلوآنزا از شدت کمتری برخوردار است. به طور متوسط بیماری آنفولانزای فصلی، مرگ‌ومیر بالاتری دارد. مرگ و میر این بیماری کاملا متاثر از سن است. به طور مثال در سنین کمتر از ۵۰ سال، احتمال مرگ ناشی از این بیماری کمتر از ۰.۵ درصد است و در سنین بالای ۷۰ سال این نرخ به حدود ۸ درصد می‌رسد.

وزیر اسبق بهداشت افزود: متاسفانه در کشور ما افرادی وجود دارند که خواسته یا ناخواسته از هر فرصتی برای کینه‌ورزی با مردم سوء استفاده می‌کنند. هیچ کشوری در دنیا غیر از چین که قرنطینه‌سازی بزرگی در برخی شهرها مانند شهر ووهان چین انجام داد، قرنطینه سازی عمومی انجام نداد. ما سی و یکمین کشوری هستیم که این بیماری وارد کشور شده و برخی که در آستانه حماسه بزرگ که انتخابات مجلس شورای اسلامی است سعی دارند از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن به منافع عمومی کشور استفاده کنند.

باقری لنکرانی ادامه داد: روز دوم اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی است که برای پیشگیری از این بیماری توصیه عمومی ما همان توصیه‌ای است که همیشه انجام می‌دادیم که پس از حضور در مجامع عمومی دست خود را با آب و صابون بشوییم که این روزها باید بیشتر به این توصیه توجه کنیم. اما اینکه خود و فعالیت‌های روزمره را محدود کنیم، توصیه‌ای نیست که نه توسط سازمان بهداشت جهانی و نه توسط هیچ مرجع علمی دیگری به آن اشاره شده باشد. درست است که باید افرادی که بیمار هستند قرنطینه شوند و از حضور در مجامع عمومی منع شوند اما اینکه کشوری بخواهد فعالیت‌های روزمره خود را متوقف کند در هیچ کدام از ۳۰ کشور دیگری غیر از چین رخ نداده است و لازم است هوشیاری خود را حفظ کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار