تاکید معاون وزیر آموزش و پرورش بر گفتمان‌سازی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

کاظمی: چله دوم انقلاب به‌ عنوان گردش دوم حرکت انقلاب، به ساختارهای جدید نیاز دارد

تهران (پانا) - جلسه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تاکید معاون وزیر آموزش و پرورش بر گفتمان‌سازی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

علیرضا کاظمی در ابتدای این جلسه بر تمرکز و توجه هر چه بیشتر وزارت آموزش و پرورش به بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد و گفت: «باید بر ابعاد قرائت، خوانش، تحلیل‌های مختلف بیانیه، تبیین، گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی، اقدامات عملی و اجرایی این بیانیه اقداماتی صورت گیرد. تمرکز ما بر روی حوزه‌های علمی این بیانیه نیست، این کار باید از سوی دستگاه‌های علمی و دانشگاه‌ها صورت گیرد. در آموزش و پرورش هم سازمان پژوهش بر این مساله تمرکز دارد، ما در گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و خوانش این بیانیه فعالیت خواهیم داشت.»

او با بیان اینکه فعالیت‌هایی در حوزه اجرایی و عملی تحقق این بیانیه انجام خواهد شد، گفت: «بیانیه گام دوم انقلاب به‌ عنوان یک بیانیه راهبردی و استراتژیک مسیرهای راهبردی حرکت انقلاب را برای همه ما مشخص کرده است. طبق این بیانیه محرک‌های این مسیر جوانان هستند. تاکید و اصرار مقام معظم رهبری بر تربیت نیروهای خلاق، باانگیزه، مومن و متعهد برای تحقق این بیانیه است که بخشی از راهبردها ناظر به حرکت چله دوم انقلاب اسلامی است و بخشی متوجه نیروهای محرک این حرکت عظیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «ما در این حرکت نیاز داریم تا روح جدیدی در جامعه دمیده شود. یقینا اگر بخواهیم در قالب‌های موجود حرکت کنیم کار سختی را پیش‌رو داریم. چله دوم انقلاب به‌عنوان گردش دوم حرکت انقلاب، به ساختارهای جدید نیاز دارد.»

کاظمی بر بازنگری ساختار حرکت انقلاب تاکید کرد و گفت: «در مجموعه کارها و فعالیت‌های‌مان، تمام قدرت خود را صرفا برای تببین، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی بیانیه نگذاریم، این بخش مقدماتی این بیانیه است باید به‌دنبال تحقق اهداف این بیانیه باشیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی تاکید کرد و گفت: «باید اقدامات عملی را در کنار گفتمان‌سازی طراحی کنیم و در یک موضع متوقف نمانیم و به تمام ابعاد این بیانیه توجه کنیم.»

علیرضا کاظمی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی برای میدان‌داری در این زمینه قدردانی و تاکید کرد که آن‌ها باید تلاش می‌کنند این بیانیه به عنوان دغدغه اصلی جامعه دانش‌آموزی مطرح شود.

او با بیان اینکه باید برای ساده‌سازی و ترجمه این بیانیه متناسب با مقطع تحصیلی دانش‌آموزان، تدابیری اندیشیده شود، گفت: «در آیین‌نامه‌ای نقشه راه آموزش و پرورش در حوزه تشکل‌های دانش‌آموزی با موضوع بیانیه نشان داده شده است. رویکرد ما در این آیین‌نامه ابلاغ سیاست‌ها و راهبردها به استان‌هاست. ما معتقدیم هرچه باید در جامعه اتفاق بیافتد باید در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و تشکل‌های دانش‌آموزی هستند که بر روی دانش‌آموزان تاثیرگذاری دارند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود ماموریت اصلی آموزش و پرورش را گفتمان‌سازی با جامعه مخاطب دانش‌آموزی دانست و گفت: «مخاطب این بیانیه آحاد جامعه ایران است. در آموزش و پرورش همه ما دو مسئولیت فردی و تشکیلاتی به این بیانیه داریم. اولویت اول این کار برای دانش‌آموزان است زیرا تاکید مقام معظم رهبری در این بیانیه بر روی جوانان است، بنابراین هر حوزه در راستای تحقق این بیانیه باید برای جامعه دانش‌آموزی فعالیت کند.»

در ادامه این جلسه هریک از افراد به بیان دغدغه‌ها و مطالب مربوطه در رابطه با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند. عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه کمیته‌ای برای تبیین بیانیه تشکیل شده و در این‌باره با تشکل‌های دانش‌آموزی ارتباط داریم گفت: «شیوه‌نامه‌ای را در این‌باره به مدارس ابلاغ کردیم و چند برنامه را مدنظر قرار دادیم. همچنین ۲۰۰ مدرسه نمایشگاه انقلاب با محوریت بیانیه برگزار کردند.»

برنامه‌های دهه فجر برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و برگزاری ۴۱ همایش و دوره تربیت مدرسان در مسیر تبیین بیانیه از دیگر مواردی بود که کریمی به آن‌ها اشاره کرد.

علی جانباز، معاون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز با ارائه گزارشی از دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: «فهم بیانیه باید برای دانش‌آموزان مشخص شود این استراتژی در دبیرخانه از سوی معاون پرورشی و فرهنگی مطرح شد.»

او با بیان اینکه بر مبنای فعالیت‌ها چند کار پژوهشی انجام شده است به اقدامات پیمایشی و نمونه‌های آماری در حوزه بیانیه اشاره کرد و گفت: «باید کار را طوری پیش ببریم که فهم بیانیه برای دانش‌آموزان مطرح شود. در طرح شهر فیروزه‌ای بحث فرهنگ‌سازی این بیانیه را با رویکردهای علمی، فرهنگی و تربیتی دنبال و سرفصل‌هایی را از بیانیه استخراج کردیم که در نهایت برنامه‌سازی صورت گرفت.»

جانباز در ادامه برخی از برنامه‌های دبیرخانه تحقق بیانیه را اعلام و به آماده شدن ۱۴ عنوان کتابچه اشاره کرد که تفسیر ساده برخی از موضوعات بیانیه گام دوم انقلاب است.

معاون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به چاپ یک کتاب چند رسانه‌ای تحت عنوان کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد که در آن بخشی از سخنان مقام معظم رهبری، متن و شرح بیانیه ذکر شده است. او همچنین از تهیه ۲۰ پاورپوینت برای تحقق این بیانیه خبر داد.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی نیز در این جلسه گفت: «بیانیه گام دوم انقلاب در هر معاونت باید براساس اهداف دوره ترسیم شود. همچنین باید با سازمان پژوهش به‌عنوان متولی محتوا هماهنگ باشیم تا محتوا براساس زبان و فهم دانش‌آموزان تبیین شود.»

رمضانی گفت: «اقداماتی که قرار است انجام دهیم باید در شورای‌عالی آموزش و پرورش تصویب شود. در کارگروه‌های ما نیز باید از افرادی استفاده شود که در این حوزه کار کرده‌اند تا زبان انقلاب را برای دانش‌آموزان جاری کنیم.»

محمدرضا سیفی، مدیرکل آموزش عشایر نیز در ادامه گفت: «باید به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری مبتنی‌ بر علم و پژوهش توجه کرد، باید بتوان بیانیه را برای دانش‌آموزان ابتدایی براساس اهداف دوره ساده‌سازی کنیم.»

او افزود: «۳ سال است که طرح عید و داستان را برای ۲ میلیون دانش‌آموز ابتدایی از بین ۸ میلیون دانش‌آموز ابتدایی به‌عنوان بزرگترین جریان مطالعه انجام می‌دهیم. باید بتوان این بیانیه را در تعطیلات نوروزی برای دانش‌آموزان ملموس کنیم که این کار باید از سوی دبیرخانه صورت گیرد تا به مدارس در کنار طرح داستان‌نویسی ابلاغ شود.»

مجتبی باستان، جانشین بسیج دانش‌آموزی نیز در این نشست گفت: «در بسیج دانش‌آموزی دو هدف عمده داریم؛ کمک به تحقق سند تحول بنیادین و کمک به تحقق سند راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب. از دل این بیانیه باید نظام مسائل مربوط به آموزش و پرورش را استخراج کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار