31 اثر شاخص موزه پارس شیراز ثبت ملی شد

شیراز (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، از ثبت ملی 31 اثر شاخص موزه پارس شیراز خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
31 اثر شاخص موزه پارس شیراز ثبت ملی شد

مصیب امیری اظهار کرد: «در کمسیون ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور که در 28 بهمن ماه در تهران برگزار شد، 31 اثر اموال منقول فرهنگی و تاریخی ارزشمند متعلق به موزه پارس شیراز در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: این آثار شامل 16 قطعه تابلوهای نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، 2 اثر آبرنگ از محمد حسین شیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی و نیز 2 قاب آینه و 3 جعبه لاکی بودند که در فهرست آثار ملی شماره ثبتی دریافت نمودند.

در این خصوص محمد مهدی نجفی رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس نیز ابراز کرد: از سال 97 ثبت آثار منقول موزه‌های فارس به ویژه موزه پارس در فهرست آثار ملی آغاز شد که دراین سال آثار مکتب اول شیراز از جمله قرآن‌های نفیس قرن هفتم وهشتم شماره ثبت دریافت کردند و امسال نیز آثار مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ که در آثاری همچون تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگر شیرازی وآقا صادق و سایر هنرمندان شهر شیراز تبلور یافته در فهرست آثار ملی جای گرفت.

او افزود: با ارائه آثار بی بدلیل و بسیار ارزشمند اساتید و هنرمندان شهر شیراز در کمسیون تخصصی ثبت آثار منقول، به اتقاق آراء تمام کارشناسان زبده و خبره، آثار منتخب موزه پارس تایید و به ثبت ملی رسید.

نجفی در تشریح مکتب دوم شیراز نیز اضافه کرد: این سبک با نقاشی گل و مرغ خصوصا از دوره زندیه، با هماهنگی و انسجام خاصی در انواع آثار هنری مانند نقاشی، گچ بری، کاشی کاری، دیوار نگاری و حجاری ظهور یافت.

او تصریح کرد: در دوران زندیه محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ تمایزی وِیژه بخشیدند و با شروع دوران قاجار شهر شیراز یکی از کانون‌های اصلی نقاشی گل و مرغ شد که توسط هنرمندان نامی مانند لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا بزرگ، محمد حسین شیرازی و نیز هنرمندان گمنام دیگر در هنر ایران جلوه‌گری کرد.

بنابراین گزارش و به گفته رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس، با ثبت این 31 اثر، تعداد آثار ملی تاریخی- فرهنگی موزه های استان فارس به 56 اثر رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار