پختن صدها هزار صدف زنده در سواحل نیوزیلند بر اثر گرمای زیاد!

تهران (پانا) - صدها هزار صدف زنده در یک منطقه ساحلی در جزیره شمالی نیوزیلند به دلیل گرمای زیاد پخته و تلف شده‌اند و کارشناسان در این باره هشدار می‌دهند که با تسریع اثرات بحران اقلیمی، تعداد بیشتری از این صدف‌ها در معرض نابودی هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۴۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
پختن صدها هزار صدف زنده در سواحل نیوزیلند بر اثر گرمای زیاد!

به گزارش ایسنا، دکتر اندرو جفز، دانشمند دریایی از دانشگاه اوکلند در این باره اظهار داشته که این مرگ دسته‌جمعی صدف‌ها در منطقه "نورثلند" نیوزیلند و به دلیل یک دوره هوای گرم استثنایی همراه با جزر و مد کم در میانه روز که صدف‌ها را در معرض خطر قرار داده بود، رخ داده است.

به گفته این دانشمند علوم محیط زیست دریایی به زودی حیات دریایی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرد و اقدامات زیادی به جز مواردی مانند ایجاد سایه‌بان برای صدف‌ها که در واقع غیرعملی است برای محافظت از این صدف‌های آسیب‌پذیر قابل اجرا نبوده است.

منطقه "نورثلند" در شرایط خشکسالی قرار داشته و بسیاری از بخش‌های این منطقه در اتفاقی بی‌سابقه بیش از ۴۰ روز است که شاهد بارندگی نبوده‌اند. تأثیرات این خشکسالی شدید بوده و گونه‌ای از پرندگان موسوم به "پرندگان کیوی" در جست‌وجوی آب هلاک شده و تانکرهای آب شیرین نیز به سرعت برای پر کردن مخازن آب باران به جوامع دورافتاده این منطقه اعزام می‌شوند.

در این شرایطِ خشکسالی و در زمانی از روز که نور خورشید در شدیدترین میزان خود قرار دارد، هزاران کفه صدف در معرض نور شدید خورشید "پخته شده" و از بین رفتند.

به گفته دانشمندان حدود یک دهه است که صدف‌ها تحت شرایط تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند اما اکنون با تشدید بحران‌های اقلیمی، شرایط برای این جانداران شدیدتر و ویران‌کننده‌تر شده است. امروزه این تغییرات و بحران‌ها بر تمامی کلونی‌های جانداران دریایی و آبزیان تاثیر منفی دارد.

این مناطق جزر و مدی در حال حاضر نیز با توجه به شرایط شدید جوی مکانی بسیار نامناسب برای زندگی هستند، به طوری که در طول تابستان از تابش آفتاب بسیار گرمی برخوردار هستند و این امر شرایط آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند و باعث می‌شود تنها جانداران و گیاهان بسیار مقاوم در آن‌ها دوام بیاورند.

ساکنان محلی "نورثلند" در پی مرگ دسته‌جمعی این صدف‌ها از بوی تند و زننده‌ ناشی از لاشه آن‌ها خبر داده‌اند. با وجود آن که مرغ‌های دریایی و دیگر موجودات دریایی بسیاری از این صدف‌ها را از محل پاکسازی کرده‌اند، هنوز لاشه صدها صدف دیگر در این منطقه باقی مانده است که بوی زننده‌ای را در محیط متساعد می‌کنند. طبق برآوردها حدود ۵۰۰ هزار لاشه صدف در این منطقه مشاهده می‌شود.

بنا بر گزارش روزنامه گاردین، مقامات نیوزیلند که در حال انجام تحقیقات لازم در ارتباط با این پدیده ناخوشایند زیست‌محیطی هستند از مردم خواسته‌اند که صدف‌های آسیب‌دیده را جمع‌آوری نکرده و از خوردن آن‌ها خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار