غذا‌های ضد اضطراب را بشناسید

تهران (پانا) - یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره تاثیر برخی موادغذایی در کاهش استرس و اضطراب توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
غذا‌های ضد اضطراب را بشناسید

محسن پویان، محقق وپژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند، می توانند با مصرف مواد غذایی مناسب تا حد زیادی از این مشکلات را کاهش دهند.

مرکبات

او ادامه داد: لیمو، لیموترش، پرتقال، روغن گریپ‌فروت، ترنج، نارنگی و نارنج در رژیم‌های ضد استرس استفاده می‌شود، همچنین ثابت شده است که مرکبات تأثیرات قابل توجهی بر افسردگی و اضطراب در موش‌ها و میمون‌ها داشته است بنابر این می‌توان همین نتایج را برای انسان‌ها پیش بینی کرد.

عسل

او تصریح کرد: عسل با داشتن ۲۰۰ فاکتور مغذی مهم مانند فروکتوز، گلوکز، آمینواسید‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در تغییر خلق و خوی افراد دارد. کرایسین که یک فلاوونوئید هست، به عنوان یکی آنتی اکسیدان مهم و همچنین ضد اضطراب در عسل وجود دارد.

دارو‌های گیاهی

این محقق و پژوهشکر طب سنتی گفت: کاوا، بادرنجوبه، التینین (ماده موجود در چای سبز)، ریشه والرین از جمله گیاهان دارویی هستند که خاصیت ضد اضطرابی دارند البته افراد قبل از مصرف این گیاهان حتما با پزشک خود در خصوص استفاده و مقدار آن‌ مشورت کنند.

ویتامین‌ها

پویان بیان کرد: در پژوهشی، به گروهی مدت ۲ ماه ۵۰ میلی گرم مکمل غذایی B۱ و به گروهی دارونما دادند، ارزیابی تخصصی وضعیت روحی افراد قبل و بعد از مصرف B۱ نشان داد آنها احساس آرامش و اعتماد به نفس بهتری دارند، در نتیجه ویتامین B۱ می‌تواند در بالا بودن سطح روحیه فرد تأثیرگذار باشد.


او ادامه داد: ویتامین B۶، پیریدوکسین در صد‌ها واکنش متابولیکی مهم بدن دخیل است که از جمله این واکنش‌ها می توان به واکنش‌های مربوط به ساخت انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و گابا اشاره کرد.

پویان بیان کرد: ویتامین B۶ بر اضطراب تأثیرگذار است، اما بیش از اضطراب تأثیر خود را بر مشکلات ثانوی‌ ناشی از اضطراب مانند خستگی و افسردگی می‌گذارد.

ویتامین D

این محقق و پژوهشکر طب سنتی گفت: در مطالعات مشخص شده افراد با سطح افسردگی و اضطراب بالا با کمبود ویتامین D مواجه هستند، توصیه می شود، پوست دست و پای خود را روزانه به طو مستقیم به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل آفتاب قرار داده شود.

لیزین

پویان ادامه داد: مشاهده شده رژیمی که در آن لیزین اندک است، می تواند سطح استرس را در حیوانات را بالا ببرد همچنین افرادی که گندم غنی شده یا لیزین مصرف می کنند، استرس کمتری دارند و باید به مقدار کافی لبنیات و غذا‌های دریایی مصرف کنند.

تریپتوفان

او بیان کرد: افراد با اضطراب بالا بهتر است روز خود را با منابع غنی تریپتوفان مانند تخم‌مرغ، بوقلمون، توفو، ماهی غزل‌آلا، حبوبات، آجیل، دانهها، شیر و پنیر شروع کنند. همچنین تریپتوفان سروتونین خون را که یک هورمون شادی بخش است، افزایش می دهد و اضطراب را کم می کند.

آب

او دامه داد: افراد اگر به دنبال راهی راحت برای کنترل اضطراب خود هستند، می توانند آب بیشتر مصرف کنند چرا که همه اندام‌های بدن از جمله مغز برای عملکرد درست نیازمند آب کافی است، یافته‌ها نشان داده است که کمبود آب حتی به صورت خفیف بیقراری و استرس را افزایش می دهد.

اسید چرب

پویان گفت: افراد مصرف حداقل سه وعده از ماهی‌های روغنی (سالمون، غزلآلا، تن، ساردین) را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجاند زیرا این مواد غذایی اسید چرب مورد نیاز بدن را برطرف می کند چرا که اسید چرب برای سلامت مغز لازم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار