10 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران

تهران (پانا) - بعد از رکوردشکنی اخیر فیلم سینمایی «مطرب» که به جایگاه اول لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران رسیده است، جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به‌روزرسانی شد که نام فیلم‌هایی چون «مطرب»، «هزارپا» و «متری شش و نیم» در صدر آن به چشم می‌خورد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
10 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران

این لیست براساس آمارهای رسمی جدول فروش فیلم‌ها درکل کشور ایران تهیه شده است که از سال ۱۳۶۴ به‌بعد موجود بوده و توسط سازمان سینمایی کشور و وبگاه‌هایی که به آمارهای رسمی میزان فروش هر فیلم دسترسی داشته باشند، منتشر می‌شود و معیار سنجش در آن تنها رقم نهایی فروش است و تعداد بلیت‌های فروخته شده یا مخاطبان فیلم نقشی در این درجه‌بندی ندارد.

در این گزارش به بررسی 10 فیلم بالای جدول پرفروش‌ترین‌ها می‌پردازیم که 8 فیلم از این 10 فیلم به سینمای کمدی ایران در سال‌های اخیر تعلق دارند. دو فیلم «متری شش و نیم» و «شبی که ماه کامل شد» نیز از بهترین‌های ژانر درام ایرانی هستند که موفق شدند به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌ها راه پیدا کنند.

10 فیلم پرفروش سینمای ایران این فیلم‌ها هستند:

1. مطرب

«مطرب» بعد از رسیدن به صدر لیست فیلم‌های پرفروش سال 1398 موفق شد در هفته پانزدهم اکران خود با گذشتن از فروش ۳۸ میلیارد تومانی، رکورد فیلم «هزارپا» را بشکند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.

البته این آمار فقط بر اساس مبلغ فروش فیلم است و اگر معیار تعداد مخاطبان را معیار تعیین پرفروش‌ترین‌ها قرار دهیم این عنوان همچنان به فیلم «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی تعلق دارد که با ۴ میلیون نفر مخاطب صاحب عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم ایران است.

«مطرب» ساخته مصطفی کیایی با بازی پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم و محسن کیایی جلوی دوربین رفته است. مصطفی کیایی، کارگردان فیلم سینمایی «مطرب» فیلم‌های «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «بارکد» و «چهارراه استانبول» را ساخته است. پرویز پرستویی، بازیگر فیلم سینمایی «مطرب» سابقه بازی را در فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «لیلی با من است»، «بادیگارد»، «مارمولک»، «قاتل اهلی»، «بیست» و «دوئل» دارد.

2. هزارپا

«هزارپا» فیلمی کمدی محصول سال 1396 به کارگردانی ابوالحسن داوودی است که در جایگاه دوم لیست پرفروش‌ترین فیلم‌‌های تاریخ سینمای ایران قرار دارد. این فیلم داستان دو دوست به نام‌های رضا (با بازی رضا عطاران) و منصور (با بازی جواد عزتی) است که به کیف‌قاپی مشغول هستند. رضا که در تصادف یک پای خود را از دست داده است، از طریق مادرش متوجه می‌شود دختر فردی پولدار نذر کرده است که با یک جانباز ازدواج کند. به همین دلیل رضا سعی می‌کند به این دختر نزدیک شود.

فیلم سینمایی هزارپا در تاریخ 13 تیر 1397 در سینماهای ایران اکران شد و در پنجمین هفته اکرانش عنوان پرفروش ‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به دست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری، امید روحانی، سپند امیرسلیمانی، امیرمهدی ژوله و شهره لرستانی اشاره کرد.

فیلم هزارپا که با بودجه 2 میلیارد تومانی ساخته شده، در گیشه حدود 38 میلیارد تومان فروش داشته و در IMDB امتیاز 5.9 را گرفته است. این فیلم چندین رکورد را هم به خود اختصاص داده است. هزارپا رکوردهایی مانند بیشترین فروش سه روز نخست، بیشترین فروش هفتگی و سریع‌ترین زمان رسیدن به فروش 10 میلیارد تومانی (پس از 16 روز اکران) را زده است. این فیلم همچنین بیشترین تعداد بیننده در یک روز (160 هزار نفر) را داشته است.

کارگردان فیلم «هزارپا» ابوالحسن داوودی در سال 1365 با نگارش فیلمنامه فیلم «پائیزان» به کارگردانی رسول صدر عاملی به دنیای سینما وارد شد. اولین فیلم داوودی در مقام کارگردان فیلم «سفر عشق» محصول سال 1367 است. از فیلم‌های مطرح این کارگردان می‌توان به «نان، عشق و موتور 1000» محصول سال 1380، «تقاطع» محصول سال 1384، «زادبوم» محصول سال 1387 و «رخ دیوانه» محصول سال 1393 اشاره کرد. داوودی با فیلم «رخ دیوانه» برنده سیمرغ بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و سوم فیلم فجر شد.

3. متری شیش و نیم

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» فیلمی اجتماعی محصول سال 1397 به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان است. داستان فیلم متری شیش و نیم راجع به پلیسی به نام صمد (با بازی پیمان معادی) است که سعی در پیدا کردن خلافکاری به نام ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمدزاده) دارد. ناصر خاکزاد یکی از پایه‌های اصلی تولید و فروش مواد مخدر (شیشه) است.

فیلم متری شیش و نیم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم فجر جوایز بهترین تدوین و بهترین صدابرداری را گرفته است. در نوزدهمین دوره جشن حافظ، این فیلم جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (برای پیمان معادی) و بهترین فیلمبرداری را گرفت. همچنین در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما، فیلم متری شیش و نیم موفق شد جوایز بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را بگیرد.

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی و هومن کیایی اشاره کرد. فیلم متری شیش و نیم که با بودجه 7 میلیارد تومانی ساخته شده، حدود 27 میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران و همچنین پرفروش ‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران است. این فیلم در IMDB امتیاز 7.9 را گرفته است. برای آشنایی بیشتر با فیلم متری شیش و نیم به این مطلب مراجعه کنید.

سعید روستایی، کارگردان فیلم متری شیش و نیم دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. اولین فیلم او فیلم موفق «ابد و یک روز» محصول سال 1394 بود که جوایز زیادی را برایش به ارمغان آورد. بعد از آن در سال 1395 روستایی فیلمنامه «سد معبر» را نوشت که محسن قرایی آن را ساخت. متری شیش و نیم دومین فیلم سعید روستایی در مقام کارگردان است.

4. تگزاس 2

فیلم سینمایی «تگزاس 2» فیلمی کمدی محصول سال 1398 به کارگردانی مسعود اطیابی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان است که در ادامه فیلم «تگزاس» محصول سال 1396 ساخته شده است. این فیلم داستان دو دوست به نام‌های ساسان (با بازی سام درخشانی) و بهرام (با بازی پژمان جمشیدی) و ماجراهای آنها در کشور برزیل است. البته در قسمت دوم این دو به همراه آلیس (با بازی گابریلا پتری) به ایران برمی‌گردند.

فیلم تگزاس 2 از تاریخ 28 فروردین 1398 در ایران اکران شد و به عنوان جایگزین فیلم توقیفی «رحمان 1400» قرار گرفت. فروش این فیلم حدود 25 میلیارد تومان بوده و در IMDB امتیاز 4.8 را گرفته است. از دیگران بازیگران این فیلم می‌توان به مهدی هاشمی، ژاله صامتی، رضا ناجی و نادرسلیمانی اشاره کرد.

مسعود اطیابی کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی است که اکثرا او را با فیلم‌های کمدی‌اش می‌شناسند. اطیابی حرفه کارگردانی خود را در سال 1385 با فیلم «مصائب دوشیزه» آغاز کرد. از دیگر فیلم‌های این کارگردان می‌توان به «خروس جنگی» محصول سال 1386 و «اخلاقتو خوب کن» محصول سال 1389 اشاره کرد.

5. رحمان 1400

«رحمان 1400» فیلمی کمدی به کارگردانی منوچهر هادی، تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و نویسندگی بابک کایدان و میثم کایدان است. این فیلم در تاریخ 25 اسفند 1397 در سینماهای ایران اکران شد، اما پس از چند هفته از اکران مشخص شد که نسخه در حال اکران نسخه اصلاح شده فیلم نیست و به همین دلیل اکران فیلم در سراسر کشور متوقف شد.

داستان این فیلم راجع به آبدارچی‌ای به نام رحمان (با بازی سعید آقاخانی) است که متوجه شده به زودی از دنیا خواهد رفت، به همین دلیل رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند.

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به محمدرضا گلزار، بهرام افشاری، یکتا ناصر، ساره بیات و مهران مدیری اشاره کرد. فیلم رحمان 1400 در همان مدت کوتاه اکرانش فروشی حدود 22 میلیارد تومان داشته و در IMDB امتیاز 4.9 را گرفته است.

کارگردان این فیلم یعنی منوچهر هادی در سال 1385 اولین تله‌فیلمش به نام «تصادف» را ساخت. یک سال بعد یعنی در سال 1386 منوچهر هادی با فیلم «قرنطینه» به دنیای سینما وارد شد. از دیگر فیلم‌های سینمایی او می‌توان به «یکی میخواد باهات حرف بزنه» محصول سال 1390، «من سالوادور نیستم» محصول سال 1394 و «آینه بغل» محصول سال 1396 اشاره کرد.

منوچهر هادی در تلویزیون هم 4 سریال به نام‌های «خداحافظ بچه» محصول سال 1391، «خوب، بد، زشت» محصول سال 1393، «آمین» محصول سال 1394 و «دلدادگان» محصول سال 1396 را کارگردانی کرده است. سریال‌های «عاشقانه» محصول سال 1395 و «دل» محصول سال 1397 هم از دیگر ساخته‌های او هستند. یکتا ناصر که همسر منوچهر هادی است، در اکثر فیلم‌ها و سریال‌های این کارگردان حضور داشته است.

6. نهنگ عنبر 2: سلکشن رویا

«نهنگ عنبر 2: سلکشن رویا» فیلمی در ژانر کمدی محصول سال 1395 به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم است. این فیلم در ادامه فیلم «نهنگ عنبر» ساخته شده و در تاریخ 20 اردیبهشت 1396 در سینماهای ایران اکران شده است. داستان این فیلم راجع به شخصی به نام ارژنگ صنوبر (با بازی رضا عطاران) است که بالاخره بعد از 40 سال به عشق خود رویا (با بازی مهناز افشار) رسیده است.

ویشکا آسایش، حساب نواب صفوی، رضا ناجی و سیروس گرجستانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. فیلم نهنگ عنبر 2 در گیشه فروشی حدود 20 میلیارد تومان داشته و در IMDB امتیاز 5.2 را گرفته است.

سامان مقدم از کارگردان‌های سرشناس سینما و تلویزیون ایران است. مقدم فعالیت خود در سال 1370 با دستیار کارگردانی فیلم «ردپای گرگ» به کاگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرده است. از دیگر فیلم‌های سامان مقدم می‌توان به فیلم‌های «کافه ستاره» محصول سال 1383 و «یک عاشقانه ساده» محصول سال 1391 اشاره کرد. مقدم در تلویزیون هم فعال است و سریال‌هایی مانند «پریدخت» محصول سال 1386، «شمس العماره» محصول سال 1388 و «دیوار به دیوار» محصول سال‌های 1396-1397 را ساخته است.

7. آینه بغل

«آینه بغل» فیلمی کمدی به کارگردانی منوچهر هادی، تهیه‌کنندگی منصور سهراب پور و سید امیر پروین حسینی و نویسندگی بابک کایدان و میثم کایدان است. این فیلم که دومین فیلم منوچهر هادی در لیست فیلم‌های پرفروش سینمای ایران است، در تاریخ 15 آذر 1396 در سینماهای ایران اکران شده است.

داستان این فیلم راجع به پسری به نام مرتضی (با بازی جواد عزتی) است که در گاراژ کار می‌کند و به مناسبت سالگرد نامزدی‌اش، ماشین گران‌قیمتی را از گاراژ به عنوان امانت بر‌می‌دارد. اما در همین گشت و گذار کوتاه با نامزدش مهناز (با بازی نازنین بیاتی)، ماشین شهرداری با آینه بغل ماشین برخورد می‌کند و ماشین خسارت زیادی برمی‌دارد.

بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، یکتا ناصر، مه‌لقا باقری و بهاره رهنما از دیگر بازیگران این فیلم هستند. فیلم آینه بغل فروشی حدود 20 میلیارد تومان داشته است. این فیلم در IMDB امتیاز 4.4 را گرفته است.

8. گشت ارشاد 2

فیلم سینمایی «گشت ارشاد 2» فیلمی کمدی محصول سال 1395 به کارگردانی سعید سهیلی، نویسندگی مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی و حمید فرخ‌نژاد است. گشت ارشاد 2 در تاریخ 25 اسفند 1395 در سینماهای سراسر کشور به اکران درآمد. این فیلم در ادامه فیلم «گشت ارشاد» محصول سال 1390 ساخته شده است.

داستان فیلم گشت ارشاد 2 باز هم راجع به ماجراجویی‌های عباس (با بازی حمید فرخ‌نژاد) و حسن (با بازی ساعد سهیلی) است که از زندان آزاد شده‌اند. عطا (با بازی پولاد کیمیایی) دوست دیگر آنها هم از کما بیرون آمده است اما به کل اتفاقات گذشته را فراموش کرده است.

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان از بهاره افشاری، ترلان پروانه و سارا سهیلی نام برد. این فیلم در گیشه فروشی حدود 19 میلیارد تومان داشته و در لیست پرفروش‌ ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران جای گرفته است. گشت ارشاد 2 در IMDB امتیاز 4.7 را گرفته است.

سعید سهیلی از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان ایرانی است که اکثرا او را با فیلم‌های کمدی‌اش می‌شناسند. او در سال 1375 با فیلم «مردی شبیه باران» حرفه کارگردانی خود را آغاز کرده است. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به فیلم‌های «شب برهنه» محصول سال 1380، «سنگ، کاغذ، قیچی» محصول سال 1385، «چهار انگشتی» محصول سال 1385، «کلاشینکف» محصول سال 1392 و «ژن خوک» محصول سال 1397 اشاره کرد.

9. شبی که ماه کامل شد

«شبی که ماه کامل شد» محصول سال 1397 به کارگردانی نرگس آبیار، نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی برای اولین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال 1397 به نمایش درآمد. در تاریخ 15 خرداد 1398 هم در سینماهای سراسر کشور اکران شد.

داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد» راجع به دختری از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود. بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی و شبنم مقدمی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در 13 رشته مختلف نامزد بود که توانست 6 جایزه را (مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی) به خود اختصاص دهد. فیلم شبی که ماه کامل شد با فروش حدودا 18 میلیاردی، هشتمین فیلم پرفروش سینمای ایران و دومین فیلم پرفروش غیرکمدی است. این فیلم در IMDB امتیاز 6.5 را گرفته است.

کارگردان این فیلم موفق، نرگس آبیار، از کارگردان‌ها و نویسندگان خوب ایرانی است. او که دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی است، فعالیت سینمایی‌اش را با فیلم مستند «شیرپوشان» در سال 1389 آغاز کرد. در سال 1391 اولین فیلم بلندش به نام «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» را ساخت. دو فیلم دیگر آبیار «شیار 143» محصول سال 1392 و «نفس» محصول سال 1394 نام دارند.

10. من سالوادور نیستم

«من سالوادور نیستم» فیلمی به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی مشترک سید امیر پروین‌حسینی و منصور سهراب‌پور تولید سال ۱۳۹۴ و پنجمین فیلم بلند سینمایی منوچهر هادی که با بازی رضا عطاران در نقش اصلی ساخته شد. یکتا ناصر، مهدی محرابی، ژیلا صادقی و سوگل محرابی دیگر بازیگران فیلم هستند. کارول ویدوتی و بری فیوکا نیز دو بازیگر برزیلی هستند که در فیلم حضور دارند.

«من سالوادور نیستم» در اکران عید نوروز سال ۹۵ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و در پایان با فروش ۱۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان دومین فیلم پرفروش سال ۹۵ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار