حکیم‌زاده خبر داد:

جذب بیش از ۲۱۳هزار کودک تارک و بازمانده از تحصیل در شش سال گذشته

ورود کتب کمک درسی به مدارس، برگزاری آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو، لیگ پایا، دریافت پول از والدین و دانش‌آموزان برای پیک نوروزی و طرح عیدانه یا هر تکلیفی ممنوع است

تهران (پانا) - نشست خبری رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
جذب بیش از ۲۱۳هزار کودک تارک و بازمانده از تحصیل در شش سال گذشته

رضوان حکیم‌زاده در این نشست به آماری از دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی جاری در مدارس در حال تحصیل هستند که نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش ۲.۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم در دوره ابتدایی فعالیت می‌کنند که متاسفانه نسبت به سال تحصیلی گذشته ۳.۸۴ دهم درصد کاهش تعداد معلمان این دوره را نشان می‌دهد.

تحصیل 345هزار دانش‌آموز اتباع در مقطع ابتدایی

او ادامه داد: همچنین ۳۴۵ هزار و ۴۱ دانش‌آموز اتباع، هم‌اکنون در دوره ابتدایی داریم که ۱۱ دهم درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته، افزایش داشته است. کلاس‌های دوره دبستان رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۳۶ هزار و ۴۴۱ کودک بازمانده از تحصیل در مدارس جذب شده‌اند، افزود: این تعداد جذب، افزایش ۱.۷ درصدی را در این زمینه نسبت به سال تحصیلی گذشته نشان می‌دهد.

۷۲ درصد معلمان عشایری هم دارای مدرک کارشناسی هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش از ثبت‌نام ۱ میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱ نوآموز در سال تحصیلی جاری در سامانه خبر داد و گفت: همچنین ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایر در کل کشور داریم. تاکنون ۹۰۸ دانش‌آموز عشایری در مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته شده‌اند. ۷۲ درصد معلمان عشایری هم دارای مدرک کارشناسی هستند.

رضوان حکیم‌‌زاده افزود: نرخ خالص ثبت‌نام دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری به ۹۸.۱۸ درصد رسید.

حکیم‌زاده خبر داد از سال ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۲۱۳ هزار و ۲۰۵ کودک که ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل بوده‌اند شناسایی و به مدرسه باز گردانده شده‌اند و نرخ ترک تحصیل هم به ۱.۱۱ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه در زمینه اجرای اساس‌نامه مدارس عشایری گامی رو به جلو برداشته شده است، گفت: اختصاص ردیف بودجه خاص عشایری با درخواست وزیر آموزش و پرورش و امضای رئیس‌جمهوری به مجلس رفته است و امیدواریم بتوانیم با کمک نمایندگان امسال در کمیسیون تلفیق تصویب ردیف بودجه خاص عشایر را شاهد باشیم.

رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی بسیار دردناک بود اما این شهادت فرصت‌هایی را برای ما فراهم کرده است، گفت: از جمله این فرصت‌ها این است که الگویی زنده برای کودکان خود داشته باشیم. بچه‌های ما قهرمان‌های دوران جنگ را درک نکرده بودند اما سردار سلیمانی جلوه‌ای از فردی مقاوم و شجاع و در عین حال رئوف بودند و هستند. در دیداری که با خانواده این شهید داشتم دختر ایشان تاکید داشتند به بچه‌ها بگویید پدر من چقدر محکم و شجاع و مهربان بود.

طرح خشونت‌زدایی از مدارس در قالب بسته تحولی معاونت ابتدایی ارائه می‌شود

او "کودکان صاحب کرامت هستند" "کودکان بزرگسال نیستند" و "مربیان ابتدایی نقش الگویی دارند" را سه رویکرد معاونت ابتدایی برشمرد و گفت: کودکان دارای کرامت هستند، برنامه‌های ما نباید کرامت کودکان را خدشه‌دار کند و برای همین حذف رقابت‌ها و برچسب زدن‌ها که باعث می‌شود ما یک نظام طبقه‌بندی داشته باشیم و کودکان با هم مقایسه شوند، تنها شاگردان اول و دوم و سوم مهم شوند، که پسندیده نیست، را در دستور قرار دادیم و در مقابل رفاقت را به جای رقابت جایگزین و همچنین کار گروهی و حذف پیک نوروزی را جایگزین کردیم و تاکید داریم که آموزش از پرورش جدا نیست. بسته خشونت‌زدایی همه‌جانبه از مدارس را تهیه کرده بودیم و می‌خواستیم به مدارس ابلاغ کنیم اما با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که هر معاونت یک بسته تحولی ارائه دهند که نشان دهد چگونه قرار است سند تحول بنیادین عینی و ملموس در مدرسه اجرا شود و بر مبنای حرکت از حافظه‌محوری به مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی باشد، ما هم بسته خشونت‌زدایی را با هدف ایجاد مدرسه به عنوان محیط امن روانی و اجتماعی در قالب بسته تحولی ارائه خواهیم کرد.

تخصیص سهمیه بنزین به راهبران آموزشی از دو روز گذشته انجام شده است

حکیم‌زاده ادامه داد: تعداد راهبران آموزشی که نقش مهمی در ایجاد عدالت آموزشی دارند به 2781 راهبر آموزشی در سال تحصیلی جاری رسیده است و پست راهبران آموزشی در سازمان امور اداری و استخدامی هم تصویب شده است. سهمیه بنزین را برای سرکشی راهبران به مدارس توانستیم برقرار کنیم و از دو روز گذشته وارد مرحله اجرا و تخصیص شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به طرح بازی و یادگیری هم اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی اتاق‌ها یک کار نمادین برای جلب توجه والدین و جامعه نسبت به اهمیت بازی در یادگیری مورد توجه است اما باید به جهتی برویم که معلمان آموزش‌دیده در هر فضایی از بازی برای یادگیری استفاده کنند.

نرخ پیش دبستانی در مناطق روستایی به ۵۶ درصد رسیده است

او با بیان اینکه نرخ پیش دبستانی در مناطق روستایی به ۵۶ درصد رسیده است و این آمار بسیار مهمی است که سابقه نداشته است، گفت: برای دوره پیش‌دبستانی در برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین هدف‌گذاری‌های داشته‌ایم. تعمیم دوره پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه از برنامه‌های اصلی است و دو بخشنامه مهم را برای ساماندهی فضاهای دولتی برای پیش‌دبستانی به استان‌ها ابلاغ کردیم.

حکیم‌زاده در پاسخ به خبرنگاران درباره موانع و علل بازماندگی از تحصیل در حاشیه شهرها هم گفت: مهاجرت یکی از مشکلات مهم است به ویژه اینکه در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی، جمعیت زیادی جابه‌جا شده‌اند. متاسفانه این مهم از سوی وزارت کشور ساماندهی نمی‌شوند، آن‌ها باید برای دریافت خدماتف حضورشان را رسماً اعلام کنند. برای مثال در شهرستان‌ها افزایش ۷۰ هزار نفری جمعیت دانش‌آموزی را شاهد بوده‌ایم که ناشی از مهاجرت از دیگر شهرها است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم که آماری را اعلام می‌کند به ما نمی‌گوید آمارها را از چه منبعی دریافت می‌کنند، اما ما با هماهنگی ثبت احوال آمارهای موالید را با ثبت‌نام‌شدگان تطبیق و آمار بازماندگان را استخراج می‌کنیم.

تنها 3درصد علت بازماندگی از تحصیل به خاطر عدم دسترسی به معلم و مدرسه است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک طرح پژوهشی در این زمینه انجام شده است، افزود: براساس اطلاعات میدانی به دست آمده، فوت، جابه‌جایی و معلولیت‌های شدید از علت‌های بازماندگی است و تنها 3 درصد به علت عدم دسترسی به معلم و مدرسه از تحصیل بازمانده بودند و عوامل بازماندگی از تحصیل بیشتر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کاملا در اختیار آموزش و پرورش نیست.

نیروی انسانی آموزش و پرورش باید بر مبنای نسبت کلاس درس به معلم ساماندهی شود

او یکی از مطالبات جدی معاونت ابتدایی را کاهش تراکم کلاس‌های درس عنوان کرد و گفت: هفته گذشته با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور جلسه‌ای داشتم و آنجا هم نسبت به وضعیت نیروی انسانی در مقطع ابتدایی شاخص‌های خود را اعلام کردیم. این سازمان بر مبنای مقایسه میانگین کل دانش‌آموز و معلم تخصیص نیروی انسانی می‌دهد در حالیکه در شورای عالی آموزش و پرورش هم مصوب شده این میانگین اشتباه است و باید نسبت کلاس درس به معلم در نظر گرفته شود. در حال حاضر ستاد نیروی انسانی با حکم وزیر در آموزش و پرورش تشکیل شده است و در جلسه این ستاد هم همین محاسبه نسبت کلاس به معلم در نظر گرفته شده است. امیدواریم توافق سازمان امور اداری و استخدامی کشور را نیز بگیریم چرا که وقتی تعداد دانش‌آموز در کلاس زیاد باشد که عموماً در مدارس مناطق محروم و دولتی ما اینگونه است، عنصر یادگیری که وابسته به زمان برای دانش‌آموز است پایین می‌آید و اصل عدالت آموزشی زیر سوال می‌رود.

حکیم‌زاده همچنین درباره برخی مشکلات رتبه‌بندی برای ملعمان دوره ابتدایی گفت: پیگیری‌هایی کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان در نظر بگیرند و کارگروهی برای اجرای طرح رتبه‌بندی در وزارتخانه داریم که معاونت ابتدایی هم در آن عضو است و شرایط معلمان را پیگیری می‌کنیم.

دریافت هرگونه هزینه برای پیک نوروزی و طرح عیدانه غیرقانی است

همچنان ممنوعیت ورود کتب کمک درسی به مدارس و برگزاری آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو، لیگ پایا و آزمون‌های مشاله در مدارس ممنوع است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال هم پیک نوروزی نداریم گفت: اگر مدرسه یا معلمی هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و … انجام دهد و درخواست هزینه از دانش‌آموز و خانواده شود، این کار غیرقانونی است. امسال نیز همان طرح داستان و کتابخوانی دنبال می‌شود.

طبق اعلام معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنان ممنوعیت ورود کتب کمک درسی به مدارس و برگزاری آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو، لیگ پایا و آزمون‌های مشابه در مدارس ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار