گلایه های حجت الاسلام و المسلمین راستگو از آستانه تحمل نقد

تهران (پانا) - حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو کارشناس مذهبی و مجری برنامه های تربیتی کودک و نوجوان سیما با حضور در شب شعر طنز «در حلقه رندان» خاطراتش را از برنامه های خاطره انگیز تلویزیونی مرور و به آستانه تحمل نقد در جامعه انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
گلایه های حجت الاسلام و المسلمین راستگو از آستانه تحمل نقد

به گزارش روابط عمومی سپهر سوره هنر، یکصد و پنجاه و نهمین محفل طنز «در حلقه رندان» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو شامگاه یکشنبه 27 بهمن ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن را عباس احمدی و روح الله احمدی برعهده داشتند، بعد از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، حسین رضوی فرد نوبت شعرخوانی خود را با یک دوبیتی درباره انتخابات آغاز کرد و یک مثنوی نیز درباره بازار میوه و تره بار خواند.

همچنین نسیم نژاد جعفری به روی سن آمد و شعر طنزی را تقدیم حاضران کرد. در ادامه فرهاد موحدی به شعرخوانی پرداخت. کلیپی از شعرخوانی زنده یاد منوچهر احترامی طنزپرداز فقید نیز در این برنامه پخش شد. رضا ساکی که داستان طنزی را از کتاب «بابا باتری دار می شود» آمده خواندن کرده بود، گفت: چه خوب که در این برنامه از منوچهر احترامی یاد شد. زنده یادان زرویی نصرآباد، احترامی و... از این که پشت تریبون شعر بخوانند، موذب می شدند. زیرا اهل نمایش خود نبودند. واقعیت این است که آن ها هنوز هم بین ما هستند و باید از آن ها آموخت.

اکبر کتابدار در بخش آموزشی محفل طنز «در حلقه رندان» درباره نقیضه و کاربردهای آن در ادبیات طنز صحبت کرد. او با اشاره به تعریف لغوی این مفهوم بیان کرد: نقیضه برگرفته از واژه پارودی یونانی است که به معنای تقلید آواز است و برای تقلید ایده، افکار و لحن به کار می رفته است. علامه قزوینی اولین بار این واژه را به کار برده است و بسیاری از بزرگان شعر و ادبیات متاخر از جمله مرحوم زرویی نصرآباد در «تذکره المقامات»، و فریدون توللی در «التفاصیل» از این صنعت ادبی بهره برده اند.

فرامرز ریحان صفت در ادامه به روی سن آمد و به شعرخوانی پرداخت. مهدی فرج اللهی خواننده پاپ و شاعر نیز شعری از ناصر فیض را در قالب یک قطعه موسیقی با گیتار نواخت که به حال و هوای انتخابات و این موضوع مرتبط بود.

همچنین اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز پیشکسوت نیز که به تازگی کتاب «تبسم دوست» شامل ظرایف و مطایبات کلام امام خمینی(ره) به تالیف او در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، با یاد کردن از طنزپردازان فقید بیان کرد: ما ناگزیریم که از بزرگانی چون زرویی نصرآباد و منوچهر احترامی همچنان بیاموزیم و یاد کردن از آن ها در این برنامه کار شایسته ای بود.

وی از جوانان طنزپرداز خواست تا با علم و آگاهی و دانش به نقیضه سرایی بپردازند و با آثار بزرگان این حوزه آشنا باشند.

مصطفی مشایخی نیز نوبت بعدی شعرخوانی محفل یکصد و پنجاه و نهم در حلقه رندان را به خود اختصاص داد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو نیز که به عنوان مهمان ویژه در این شب شعر حضور داشت، از روزهای اولیه فعالیت خود در تلویزیون و علت اقبال مخاطبان نسبت به برنامه «بازی با کلمات» گفت: اوایل انقلاب تلویزیون تنها دو شبکه داشت و معمولا برنامه های آن به سخنرانی علما و روحانیون منحصر می شد. من احساس کردم اگر قرار است ما هم حرفی بزنیم باید در قالبی متنوع و جذاب برای مخاطبان باشد تا تاثیرگذاری اش نیز بیشتر شود.

وی افزود: برنامه «بازی با کلمات» از مشهد شروع شد. زمانی که پیشنهاد یک سخنرانی را با من مطرح کردند و من با کلمه «کتاب» چند کلمه مشابه ساختم و آن برنامه دیده شد و بعدها در قالب بازی با کلمات ادامه یافت.

راستگو در پاسخ به این که آیا شعر هم می سراید، عنوان کرد: بله معمولا شعرهایی که در برنامه ها می خواندم را خودم می گفتم. شعر طنز نیز می گویم البته طنز واقعا مقوله ای تخصصی است و هرکسی نمی تواند ادعا کند که شاعر طنز است.

وی درباره خاطره اش از انتقاد به یکی از برنامه های «فیتیله» گفت: در نقد به یکی از برنامه های عموهای فیتیله ای یک بار حرفی زدم که شاید بیش از 200 سایت به من حرف های رکیکی زدند. برایم عجیب بود که تحمل شنیدن این نقد از سوی برادرشان وجود نداشت! افرادی از من خواستند پاسخ این نقد را بدهم اما این کار را نکردم.

در پایان این برنامه نیلوفر ناظری و چند شاعر دیگر به شعرخوانی پرداختند.

محفل شعر طنز «در حلقه رندان» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری آخرین یکشنبه های هر ماه برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار