در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

هزینه ۱۵۰۰میلیاردی ایران برای تحصیل اتباع و کمک ۲ درصدی سازمان‌های بین‌المللی

بیش از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور تحصیل می‌کنند که ۴۷۴ هزار نفر از آن‌ها از اتباع افغانستان هستند

تهران (پانا) - دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تحصیل دانش‌آموزان اتباع در کشورمان در طول یکسال تحصیلی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
هزینه ۱۵۰۰میلیاردی ایران برای تحصیل اتباع و کمک ۲ درصدی سازمان‌های بین‌المللی

غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با پانا درباره تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی در کشورمان گفت: «براساس آخرین آمار ۵۵۸ هزار و ۸۰ نفر دانش‌آموز اتباع در مدارس جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۴۷۴ هزار و ۲۵۵ نفر از اتباع افغانستان و بقیه اتباع سایر کشورها هستند.»

او به ممنوعیت تحصیل اتباع در برخی از استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: «طبق روال قانونی که در کمیسیون ساماندهی اتباع وزارت کشور شکل می‌گیرد، اتباع در برخی از استان‌ها امکان ثبت‌نام در مدارس را ندارند. این یک رویه معمول در وزارت کشور است که اگر تشخیص دهند در شهرستانی به دلایلی از قبیل اشتغال، سیاسی و مسائل بهداشتی و ... نباید اتباع خارجی باشند، محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود ‌و‌ به همین ترتیب مدارس هم امکان ثبت‌نام نخواهند داشت.»

معاون وزیر آموزش و پرورش از هزینه‌ای به طور متوسط بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اتباع، به ازای هر دانش‌آموز ۳ میلیون تومان در یک سال تحصیلی خبر داد و گفت: «این فقط بودجه مشخص شده از ردیف وزارت آموزش و پرورش است که اگر هزینه‌های دیگر را هم محاسبه کنیم، عدد واقعی که برای اتباع هزینه می‌شود، بسیار از این مبلغ بیشتر است. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی خیلی محدود، حدود ۲ درصد این مبلغ را کمک کرده‌اند که عمده آن هم به صورت ساخت مدرسه است. ۱۴ مدرسه با کمک سازمان‌های بین‌المللی، کمیساریای عالی پناهندگان و برخی از انجئوها در حال ساخت است و بیشتر در مناطقی است که بیشترین دانش‌آموزان اتباع را در خود جای داده‌اند.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به چالش‌های تحصیل دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایرانی هم افزود: «طبیعتاً تحصیل اتباع در مدارس داخل چالش‌هایی را هم به دنبال دارد که از تفاوت‌های فرهنگی زیاد ناشی می‌شود، برای مثال در برخی از مناطق مشکلات فرهنگی ایجاد کرده که بسیار محدود بوده است. چون اکثر اتباع از افغانستان هستند هماهنگی فرهنگی بین دانش‌آموزان زیاد است لذا چالش‌های بزرگی که در کشورهای خارجی هست را اینجا نداریم. به مدیران مدارس و عوامل موثر مدرسه آموزش‌های بین فرهنگی داده می‌شود تا این چالش‌ها کمتر ظهور و بروز پیدا کند.»

فعالیت ۴۳۰نیروی ارزی و ریالی در مدارس خارج از کشور

وضعیت نیروی انسانی در خارج از کشور از دیگر موضوعاتی بود که کریمی درباره آن گفت: «در سال تحصیلی جاری ۴۳۰ نفر نیروی اعزامی به صورت ارزی و ریالی و‌ ۹۳۵ نفر هم نیروی محلی شامل عوامل آموزشی، خدماتی، نیروی سرویس مدارس، پرستار مدرسه، کمک یار سرویس و ... در ۷ سرپرستی در خارج از کشور داریم. از این افراد و از میان نیروهای خدماتی ممکن است افرادی از کشور میزبان هم به کار گرفته شده باشند. در مدارس بین‌الملل می‌توان از نیروهای کشور میزبان هم استفاده کرد اما در مدارس با نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، حتما از افراد با تابعیت ایرانی استفاده خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار