از کلاغ های مریم زندی تا عشایر پورصمدی در نمایشگاه گروهی عکس گالری همرس

تهران (پانا) - نمایشگاه گروهی عکس با عنوان " پیش درآمد" با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری همرس افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
از کلاغ های مریم زندی تا عشایر پورصمدی در نمایشگاه گروهی عکس  گالری همرس

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان " پیش درآمد" با نمایش عکس‌های مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبان‌پور، یوریک کریم‌مسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقش‌بندی و آلفرد یعقوب زاده اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری " همرس" در حال برپایی است.
هر کدام از اساتید ۵ اثر برگزیده خود را در قالب یک مجموعه و یا چند عکس با موضوع مستند اجتماعی در این گالری به نمایش گذاشته اند.
احمد میر محمدی مدیر گالری "همرس" می گوید: گروه عکاسی وهله با انتخاب کوروش کلهر شکل گرفت و این نمایشگاه با عنوان " پیش درآمد" در گالری همرس برپا شد. وهله می خواهد در پروسه ای ۴. ۵ ساله به عکاسی مستند اجتماعی بپردازد. این نمایشگاه پیش در آمدی برای پروژه وهله است تا با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی این پروژه را کلید بزند و در مرحله بعد فراخوان سراسری منتشر کنیم تا افراد مستعد و نیازمند حمایت را جذب و مورد حمایت قرار دهیم.
او در پایان صحبت هایش می افزاید: نمایشگاه وهله بهمن ماه هر سال در گالری "همرس" برگزار خواهد شد و هر سال به یک موضوع خاص با مضمون مستند اجتماعی پرداخته می شود.
در بخشی از این گالری ۵ عکس از مجموعه " کلاغ " مریم زندی به چشم می خورد که بار دیگر به نمایش در آمده است.
این هنرمند درباره مجموعه " کلاغ" می گوید : کلاغ سوژه ای است که مورد علاقه هنرمندان نقاش و عکاس است و من هم می خواستم درباره این سوژه عکس بگیرم اما به دلیل اینکه تعداد آثار با این سوژه بسیار زیاد است باید سعی می کردم نگاهی متفاوت به این سوژه داشته باشم.
حفظ میراث آیینی با عکاسی مستند
در بخشی دیگر مجموعه ای از آیین" زار" به چشم می خورد که اسعد نقش بندی این آیین را در عکس هایش روایت می کند. این هنرمند درباره آثارش می گوید: جمع آوری عکس های مستند از اتفاقات، آیین و مراسمی که در حال نابودی است دغدغه اصلی من در عکاسی مستند محسوب می شود. مراسم " زار" از جمله آیین هایی است که بسیار کم رنگ شده است. این مراسم در گذشته به ویژه در جنوب ایران برگزار می شد اما متاسفانه نسل جدید اشتیاقی برای حفظ این آیین ندارد و باید پیش از اینکه آیین " زار" به فراموشی سپرده شود به عنوان میراثی ارزشمند ثبت می شد.
این هنرمند عکاس می افزاید: برای اولین بار این عکس ها دریک نمایشگاه به نمایش در آمده است و پیش از این تعدادی از عکس های این مجموعه در کتابی به نام" دریای پارس" چاپ شده بود.
مجموعه ای به اسم " نازنین" در گوشه ای دیگر از این گالری نمایش داده شده است که ساسان مویدی آنها را با دوربین خود روایت می کند. این پنج عکس چند گوشه از زندگی دختر بچه ای به اسم نازنین را نشان می دهد.
ساسان مویدی درباره این مجموعه توضیح می دهد: در حاشیه بندرعباس حدود ۱۰۰ کولی مهاجر از بوسنی زندگی می کنند آنها در ابتدا در کهنوج کرمان زندگی می کردند اما به دلیل ناهنجاری های اجتماعی مجبور به تغییر دادن محل زندگی شان شدند. در بین کولی ها دختری به اسم نازنین به سراغم آمد و من با مادرش صحبت کردم و تصمیم گرفتم این دختر را سوژه عکاسی کنم. دختران کولی می خواستند ازدواج کنند اما نه برای اینکه عشق را تجربه کنند بلکه تنها برای به دست آوردن سرپناه؛ رویای ازدواج داشتند.
یوریک کریم مسیحی از دیگر اساتید عکاسی مستند اجتماعی مجموعه " شرق تهران" را به نمایش گذاشته است او درباره آثارش می گوید: سه عکس که به حالت تپه هستند در واقع بزرگراه باقری فعلی در اوایل دهه ۷۰ است باین عکس دقیقا در بزرگراه باقری پایین تر از زین الدین گرفته شده است. عکس دیگر مربوط به خانقاه در صفی علیشاه و دیگری مسیر اتوبوس تندرو در میدان فردوسی است.
گوشه ای از زندگی عشایر تا مقاومت زنان ایزدی
بخشی از این نمایشگاه به مجموعه " بادی و خاکی" مرتضی پورصمدی اختصاص پیدا کرده بود که آثاری برگزیده از عکس های معروف از عشایر این استاد عکاسی است. در این عکس ها عشایر ترکاشوند، بختیاری، براهویی و عشایر کرمان دیده می شوند.
آلفرد یعقوب زاده نیز پنج عکس با موضوع " زنان ایزدی" به نمایش در آورده، زنان این عکس ها قربانیان حمله داعش به سنجار هستند که یا خانواده خود را از دست دادند و یا مورد آزار داعش قرار گرفته است و برای دفاع از وطنش شان به مبارزه بر علیه داعش برخواستند.
جاسم غضبان پور نیز مجموعه " جنگ دهه ۶۰" را به این گالری آورده است در این عکس ها ماشین اسباب بازی در خرابه های جنگ دیده می شد و کودکی که در جعبه ای چوبی نشسته و در میان آب ها سرگردان است.
نمایشگاه گروهی عکس مستند "پیش درآمد" تا ۶ اسفند در گالری همرس میزبان علاقه مندان است.
نشانی: تهران، خیا

Azade Sohrabi, [۱۶.۰۲.۲۰ ۱۴:۳۶]
بان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، رو به روی پارک قلمستان، جنب بانک مهر ایران، شماره‌ی ۲۹۹۶، طبقه‌ی دوم، فضای هنری همرس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار