ابتکار: تأکید دولت بر ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال است

 انتصاب زنان در دولت دوازدهم از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد رسید/ کلیات شاخص‌های خانواده برای اولین بار تصویب شد

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از تاکید دولت بر ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: تأکید دولت  بر ممنوعیت  ازدواج زیر ۱۳ سال است

معصومه ابتکار صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با عنوان هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر اظهار کرد: «هفته زن است و این هفته را تبریک می‌گوییم. این فرصتی برای ما در معاونت است که سیاست‌های دولت دوازدهم را تبیین کنیم و دستارودها و نتایج حاصل شده را بازگو کنیم.»

وی با اشاره به دستاوردهای دولت دوازدهم در حوزه زنان اظهار کرد: «عدالت جنسیتی مهم‌ترین محور و برنامه ما بر اساس تکلیف بالادستی و سیاست‌های رئیس جمهوری است. عدالت جنسیتی از نظر مفهمومی برگرفته از معارف دینی و قرآنی است. صراحت قرآن کریم است که هر کسی چه زن و چه مرد عمل صالح انجام دهد اجرش داده می‌شود. جنسیت یا قومیت ملاک برتری نیست و منشور برابری انسان‌ها را به صراحت قرآن اعلام کرده است. برتری آنها در میزان پروایی است که نسبت به خدا دارند.»

179 شاخص عدالت جنسیتی ابلاغ شد

ابتکار با بیان اینکه اسلام تبعیض را بر نمی‌تابد، گفت: «عده‌ای هستند که می‌خواهند بگویند عدالت جنسیتی بر گرفته از تعالیم دیگر کشورهاست اما اینطور نیست. از ابتدای دولت دوازدهم ستاد ملی زن و خانواده تشکیل شد و روی شاخص‌های عدالت جنسیتی کار کردیم. بر اساس اطلس وضع زن و خانواده، شاخص‌ها تعریف شد و ۱۷۹ شاخص عدالت جنسیتی برای همه وزرا و دستگاه‌ها برای اجرایی شدن ابلاغ شد.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: «مرحله بعد برای تدوین سند ارتقای زنان و خانواده با ۳۱ استان کار کردیم و برای هر استان سندی آماده شد و در استان تهیه شد و اسناد بیرون آماد و سال گذشته ۲۲ سفر استانی فقط برای تصویب اسناد انجام دادیم. مابقی تا پایان سال تهیه می‌شود. هر سند خاص شرایط و مشکلات استان است.»

ابتکار ادامه داد: «مسئولیت هر دستگاه مشخص است تا بتوانیم در ۸ محور آموزش، بهداشت، مشارکت اجتماعی، مشارکت سیاسی و امنیت خانواده و ... کار کنیم.»

وی ادامه داد: «شناسنامه شاخص‌‌های عدالت جنسیتی نیز تهیه شده است که روز گذشته با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد. مرحله بعد سامانه رصد و پایش است که در دست تدوین است و تا پایان سال رونمایی می‌شود.»

انتصاب زنان از 13 درصد به 20درصد رسید

ابتکار در ادامه درباره انتصاب مدیران زن گفت: «انتصاب مدیران زن رو به رشد است و از ۱۳.۶ درصدی که ابتدای دولت بود و به بالای ۲۰ درصد رسید به بیشتر برسد و تلاشمان این است که به ۳۰ درصد تا پایان دولت برسد.»

10لایحه مربوط به زنان پیگیری شد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: «۱۰ لایحه مربوط به زنان را در دولت دوازدهم کار کردیم. لوایح را پیگیری می‌کنیم دیروز موضوع اصلاح سن ازدواج را بررسی کردیم. تاکید دولت این است که ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع باشد و کمیسیون لوایح هم موافق است و امیدواریم خبرهای خوبی بدهیم. ازدواج کودکان نه در شان دختران ایرانی است و نه با اقتضائات سلامت حسم و روان تناسب ندارد و امیدواریم به عمر مجلس کنونی برسد.»

ابتکار تصریح کرد: «در حوزه حقوقی هم کار می‌کنیم و خیلی از لوایح در نوبت است و امیدواریم نتیجه بگیریم. یکی از اسنادی که دیروز رونمایی شد گزارش اجلاس منطقه‌ای پکن +۲۵ بود. این گزارش ۲۵ ساله است که به فارسی هم ترجمه شده است. بهداشت، اقتصاد، آموزش، فقر، خشونت علیه زنان و ... از فصولی است که در این گزارش ارائه شده است.

توان‌افزایی 12 هزار زن سرپرست خانوار

وی در ادامه سخنان خود درباره توان افزایی زنان در حوزه اقتصادی گفت: «چندین مخاطب داریم که یکی از آن زنان سرپرست خانوار است که توان افزایی ۱۲ هزار نفر زن سرپرست خانوار را در دستور کار داریم با همکاری وزارت کشور. آموزش زنان روستایی را داریم. حمایت از صندوق‌های خرد را داریم. امسال بومگردی و حمایت از محصولات دارویی را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی را هم در دستور کار داریم.»

ابتکار خاطرنشان کرد: «یکی از رویکردهای دیگر ما توان افزایی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه زنان است که ۱۳۰۰ تشکل دوره آموزشی را برگزار کردند. حمایت از این تشکل‌ها در دستور کار ما قرار دارد و تداوم دارد. مستندسازی فعالیت‌های سمن‌ها را انجام دادیم. ۵ مستند را روز گذشته رونمایی کردیم.»

وی در ادامه سخنان خود گفت: «کارگروه هنر را در حوزه سینما با موصوع زنان فعال کردیم و طرح سینمای دوستدار خانواده را در دست اجرا داریم‌. با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه همکاری می‌کنیم. از نظر ما، سینما در موضوع خانواده نقش مهمی دارد.»

کلیات شاخص‌های خانواده تصویب شد

ابتکار تصریح کرد: «در مورد خانواده هم حرف کلی زیاد زدیم اما مداخله موثر که داشته باشیم باید مورد توجه قرار بگیرد البته وام ازدواج و مرخصی زایمان را داشتیم اما به‌غیر از این موارد، کمتر در حوزه خانواده اقدامات موثر انجام دادیم. در دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده شاخص‌های خانواده مطرح شد و کلیات آن تصویب شد. شاخص‌های سلامت، اهمیت خانواده به سفر، فعالیت‌های جمعی خانواده تعریف که حدود ۱۰ محور است که برای اولین بار در حوزه خانواده شاخص داریم تا وضع خانواده ایرانی را بسنجیم.»

ابتکار همچنین به طرح ملی گفت‌وگوی خانواده اشاره کرد و گفت: «این طرح تاکنون در ۵۸ شهر در ۳۱ استان در دو مرحله اجرا شده است. هدف‌گیری طرح، تقویت مهارت‌‌های ارتباطی اعضای خانواده است.»

معصومه ابتکار در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره آمار دختران بازمانده از تحصیل و میزان ازدواج آنها و اقدامات مشترک معاونت زنان با آموزش و پرورش در زمینه بازگرداندن این دختران به تحصیل گفت: «یکی از محورهای مشترک ما با وزارت آموزش و پرورش، دختران بازمانده از تحصیل است. در این زمینه با سازمان‌های مردم نهاد اقدامات جدی را برای ایجاد مدارس ویژه دختران بازمانده از تحصیل انجام داده‌ایم.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: «با اقداماتی که صورت گرفت توانستیم دو مدرسه را با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در روستای شیرآباد حاشیه شهر زاهدان و یکی از روستاهای ایرانشهر برای دختران بازمانده از تحصیل ایجاد کنیم.»

ابتکار افزود: «با اقداماتی که در این سال‌ها انجام شده است عدد بالای دختران بازمانده از تحصیل کاهش یافته است و اکنون در خیلی از مناطق دختر بازمانده از تحصیل نداریم اما کماکان حدود ۳ درصد از دختران ما بازمانده از تحصیل هستندکه نسبت به سال‌های قبل از انقلاب که ۳۸ درصد بود عدد کمتری است و هدف جدی ما باید این باشد که عدد به صفر نزدیک شود.»

معاون رئیس‌‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: «البته نباید فراموش کرد که مشکلات مرزی، مهاجرت‌ها و آمار کودکان افغان را هم داریم که موضوع کودک همسری را تشدید می‌کند و امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد مشکلات دختران حل شود.»

وی درباره وضع کودکان و دختران کار گفت: «ما از دو زاویه به توان افزایی اورژانس اجتماعی بهزیستی و توان افزایی تشکل‌های مردم نهاد پرداخته‌ایم و این دو مورد می‌توانند به آسیب‌های اجتماعی به ویژه کودکان کار بپردازند. پیگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوان نیز امر دیگری است که پس از ۱۰ سال در مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت اما متأسفانه بار دیگر به مجلس ارجاع داده شده است. از مجلس فعلی و شورای نگهبان می‌خواهیم که برای توقف خشونت علیه کودکان به این لایحه رسیدگی کرده و آن را تصویب کنند.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین درباره انتخابات مجلس و کاندیداهای زن نیز گفت: «در این دوره تعداد زنان کاندید بیشتر بوده اما درصد آنها بیشتر نبوده و از سوی دیگر میزان رد صلاحیت‌های زنان نیز بسیار بالا بوده است. لیست‌های انتخاباتی نیز نشان می‌دهد که حضور زنان در لیست‌ها کم‌تر از حد انتظار است. به طور کلی از تمامی مردم درخواست می‌کنم که با وجود مشکلات موجود در انتخابات شرکت کنند.»

ابتکار در پایان درباره مهاجرت بانوان ورزشکار نیز گفت: «علت مهاجرت این افراد باید بررسی شود به عنوان مثال باید دید علت اصلی مهاجرت فردی همچون کیمیا علیزاده چه موضوعی بوده است. درباره تفاوت دستمزدها این مسأله برای مردان نیز وجود دارد و تنها مختص به زنان نیست اما به طور کلی باید حمایت‌های بیشتری از بانوان ورزشکار انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار