بدون مشارکت و حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد شد

مشهد(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مراسم گرامیداشت روز زن و مقام مادر در جمع بانوان فرهنگی شاغل در پست های اداری آموزش و پرورش استان گفت: بدون مشارکت و حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
بدون مشارکت و حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه توسعه و  پیشرفتی حاصل نخواهد شد

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) گفت: بر طبق تعالیم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) در کنار پدرشان رسول اکرم (ص) و همسرشان امام علی (ع) سه رکن اصلی خلفت هستند و این مهم نشان از ارزش والای حضرت فاطمه (س) در نزد خداوند تبارک و تعالی دارد.

او افزود: جایگاه زن در آیات قرآن کریم، احادیث و روایات ائمه اطهار (ع)، فرهنگ و ادبیات پارسی جایگاهی رفیع است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در این چهار دهه پس از انقلاب نقش و حضور بانوان در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقشی پررنگ و حائز اهمیت است.

خدابنده تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت با استفاده از قرآن و آموزه های دینی سند تحول بنیادین را تدوین نموده است و در این سند به نقش و جایگاه زنان در نظام تعلیم و تربیت بسیار تاکید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۶۰ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش کشور و استان را بانوان تشکیل می دهند و بی شک بسیاری از توفیقات و موفقیت های کسب شده حاصل تلاش و همت قشر بانوان فرهنگی بوده است.

او خاطرنشان کرد: مدیریت، مسئولیت پذیری و نظم و انظباط از جمله ویژگی های بارز بانوان فرهنگی است و نگاه جهان امروز به مقام زن تغییر کرده و دنیا به این نتیجه رسیده که بدون مشارکت و حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

خدابنده در پایان گفت: استفاده از ظرفیت های بالای بانوان فرهنگی و شایسته گزینی و توجه به توانمندی های آن ها بدون توجه به نگاه جنسیتی قطعا فرصت های جدید و بیشتری برای بانوان فراهم خواهد کرد که در نهایت منجر به ارتقاء نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

قابل ذکر است نیره عابدین زاده؛ معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی در ابتدای این جلسه گفت: تعاملات و همکاری های بسیار خوبی میان آموزش و پرورش و دادگستری استان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان برقرار است و تلاش می کنیم این همکاری ها افزایش یابد‌.

او در ادامه از ارسال لایحه قانون امنیت بانوان به هیات دولت خبر داد و بیان کرد: لایحه امنیت بانوان پس از سال ها بالاخره با محوریت مشهد به دولت ارسال شد و این لایحه به حقوق زنان توجه ویژه می کند و تشکیل صندوق حمایت از بانوان یکی از اقدامات مفید این لایحه است.

عابدین زاده در پایان مواردی همچون پایش آسیب های اجتماعی دختران دانش آموز، توسعه مراکز خدمات مشاوره ای دانش آموزی، شناسایی دختران آسیب دیده و اقدامات حمایتی و تقویت مراکز شبانه روزی برای دختران بد سرپرست و بی سرپرست را از جمله اقدامات مفید این لایحه در زمینه مسائل دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد.

همچنین منصوره کشوری مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان در امور بانوان گفت: در قرآن کریم، روایات، احادیث، آموزه های دینی و اسناد بالادستی زنان از نقش و جایگاه بسیار بالا و رفیعی برخوردار هستند.

او افزود: عدالت جنسیتی یکی از رویکردهای اصلی دولت محسوب می شود و در این راستا اقدامات فراوانی صورت گرفته است اما برای موفقیت بیشتر بانوان در مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی باید گام های بیشتری برداشته شود.

کشوری تصریح کرد: نقش بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار بدون حضور و مشارکت بانوان محقق نخواهد شد.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در امور بانوان در پایان گفت: بیش از ۵۹۸ هزار دانش آموز دختر زیر نظر ۴۵ هزار همکار فرهنگی خانم در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل می باشند و در این راستا افزایش آگاهی و ارتقاء توانمندی بانوان فرهنگی و دختران دانش آموز از رسالت های اصلی حوزه امور بانوان آموزش و پرورش استان محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار