در حاشیه مراسم چهره مردمی سال ۹۸

وزیرآموزش و پرورش: تمدن و فرهنگ و هر آنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است

تهران (پانا) - مراسم معرفی چهره‌های مردمی سال ۹۸ با حضور محسن حاجی‌میرزایی (وزیر آموزش و پرورزش)، مرتضی میرباقری (معاونت سیما)، مجید زین‌العابدین(مدیر شبکه یک)، اوحدی (دبیر شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی چهره مردمی سال) و برخی مسئولان دیگر در سالن شقایق برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیرآموزش و پرورش: تمدن و فرهنگ و هر آنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است

در بخشی از این مراسم محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، گفت: خدا را سپاس می‌گویم که در جمع چهره‌های مردمی هستم؛چراکه نفس کشیدن بین انسان‌های نیکوکار توفیق می‌خواهد و از این بابت خدا را شاکرم.

وی ادامه داد: نخستین سوال این بوده که آیا انتخاب چهره مردمی درست بوده و ارزشمند است؟ جواب به این سوال مثبت بوده و بنده بر این باورم که این کار یک ضرورت است و نظام آموزشی و جامعه ما به این کار نیازمند بوده و از آن نیرو می‌گیرد. برای همبستگی ملی و رواج خوبی‌ها این کار ارزشمندی است.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فراگیرترین رفتار آدم‌ها یادگیری است، اظهار کرد: همچنان‌که تنفس حیات این جهانی ما را مهیا می‌کند، حیات اجتماعی و فکری و معنوی، شخصیت و هویت ما به جریان یادگیری وابسته است. تمدن و فرهنگ و هر آنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است. آدم‌ها را به تناسب یادگیری خود می‌توان دسته‌بندی کرد. همه تحولات جامعه مرهون یادگیری است.

وی اضافه کرد: ما آن‌گونه عمل می‌کنیم که آموخته‌ایم و یکی از مهم‌ترین انواع یادگیری از طریق مشاهده است که ما انتخاب می‌کنیم به چه چیز نگاه کنیم و از چه کسانی بیاموزیم. اسلام به این موضوع در چهره الگوها می‌توان میزان یادگیری را در نظر گرفت، بسیار پرداخت شده است. امروز ولادت حضرت فاطمه(س) است که الگویی حقیقی است که ما از او می‌آموزیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این مطلب که برگزاری چنین مراسمی نیاز جامعه است، گفت: با چنین مراسمی عرصه تربیت را تقویت می‌کنیم و به انسان‌ها مجالی برای یادگیری بیشتر می‌آموزیم. الگوها می‌توانند دل‌ها را به هم نزدیک کنند. سردار شهید سلیمانی نیز یک الگوی بی‌نظیر بود که شهادتش شور عجیبی ایجاد کرد که برای آن تمام ایران قیام کرد. الگوها نقش مهمی در حیات اجتماعی ما دارند و این کار نقش مهمی در جامعه ما دارد. جامعه ما خوب یاد گرفته که مطالبه‌گر باشد اما ای کاش کنار این موضوع روح مسئولیت‌پذیری نیز آموزش داده می‌شد. آنچه باقی می‌ماند عمل نیکوست که در چهره‌های مردمی وجود دارد و من با افتخار دست این دوستان را می‌فشارم و می‌بوسم.

در بخش دیگری از این مراسم، مجید زین‌العابدین ،(مدیر شبکه یک) درباره انتخاب چهره مردمی سال گفت: مفتخریم که توانستیم سال گذشته چهره‌های مردمی سال به مردم معرفی کنیم. به‌شخصه وقتی سوابق آنها را نگاه می‌‌کردم، در مقابل اقدامات آنها احساس کوچکی می‌کردم. چراکه این افراد کارهای بزرگی را انجام داده بودند که از هر کسی بر نمی‌آمد. از این بابت بسیار خوشحالیم که امسال هم این طرح به صورت ملی در حال انجام بوده و وجوه دیگری را نیز به پیدا کرده است.

اوحدی (دبیر شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی چهره مردمی سال) نیز در بخشی ازاین مراسم،افزود: دیدن چهره‌های مردمی سال گذشته مجدد خاطره‌های خوب سال گذشته را زنده کرد. البته متاسفانه امروز شنیدم خانم کلباسی بیمار شدند و ما از ملاقات‌شان محروم شدیم. ان‌شالله سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام درباره شاخص شایسته‌ترین مردم فرموند" شایسته‌ترین افراد انسان‌هایی هستند که از ظرفیت وجودی خود در جهت رشد و تعالی انسان‌های دیگر استفاده می‌کنند". چهره‌های مردمی سال افرادی از همین گروه هستند که در جامعه ما ناشناخته بودند و نمی‌خواستند شناخته شوند. این کار ارزشمندی است که توسط برنامه فرمول یک انجام شده و شایسته تقدیر است.

اوحدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری برای معرفی خادمان مردمی گفت: همچنین رهبر انقلاب هم از صداوسیما درخواست داشتند تا چهره‌های ‌خادم مردم را به مردم بشناسند و معرفی چهره‌های مردمی سال نیز در همین راستا انجام شده است. یک جامعه نمی‌تواند ادعای فرهنگ کند، مگر آن‌که فرهنگ خود را در جامعه حاکم کرده باشد. یکی از اهداف اصلی چهره مردمی سال معرفی الگوهایی بود که خودشان به ساختن جامعه و حاکم کردن فرهنگ در جامعه پرداخته بودند.

وی افزود: همه مسئولان درخواست داشتند تا چهره مردمی سال به صورت ملی برگزار شود. همچنین این درخواست مطرح است که معرفی چهره مردمی پایان راه نباشد، بلکه آغاز راه باشد. همچنین همه می‌دانند که شهید سردار سلیمانی نیز الگو واقعی و چهره مردمی بوده و از این جهت تندیس چهره مردمی سال قرار است تندیسی از سردار سلیمانی باشد.

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: ابتدا ۱۲۰۰ چهره برای این طرح به ما معرفی شدند که از این میزان بالای ۳۴۰ چهره به سازمان معرفی شده و بر اساس معیارهای موجود به ۱۰ چهره می‌رسیم که از بین آنها رای‌گیری شده و مردم چهره مردمی سال را معرفی می‌کنند. امیدوارم با برگزاری موفق طرح چهره مردمی سال در ایران بتوانیم در آینده نزدیک این طرح را در کشورهای فارسی‌زبان نیز برگزار کنیم. امیدوارم این اتفاق زمینه‌ای برای فتح تمدن اسلامی در چله دوم انقلاب باشد.

در ادامه این مراسم محسن مومنی شریفرئیس حوزه هنری گفت: بنابر آنچه قرآن می‌فرماید؛ امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) الگوهای انسانی هستند و از این جهت به جوهرهای مردمی که در مسیر این بزرگان قرار می‌گیرند تبریک می‌گویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که در رسانه درباره خبر تعریفی وجود دارد که می‌گویند خبر خوب، خبر بد است، اظهار کرد: این مطلب یعنی خبر بد زودتر پخش می‌شود. اینکه این چقدر درست است را نمی‌دانم ولی این تعریف برای کشور ما تعریف خوبی نیست. چراکه فطرت‌های پاک از خبر خوب خوشحال می‌شوند. بر همین اساس به شبکه یک و برنامه فرمول یک تبریک می‌گویم، چراکه این بنا را گذاشته‌اند که خوب‌ها را معرفی کنند. ایران کشور قهرمانانی همچون سردار سلیمانی بوده که در کشورهای منطقه هم طرفدار دارد. از این جهت معرفی قهرمانان مردمی کار شایسته‌ای است و می‌تواند بذر امید را نیز در جامعه بکارد.

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی میریاقری معاون سیما در این مراسم، گفت: این حرکت روی زمین مانده که رسانه ملی از سال گذشته به همت زین‌العابدین و مجری توانا جناب علی ضیا انجام داد، سبب شد سال‌جاری شاهد اتفاق‌های بهتری باشیم. بر همین اساس امیدواریم ظرفیت‌های این طرح بیش از پیش شود و مورد توجه قرار گیرد. همچنین از صداوسیما نیز این توقع وجود دارد که تمام ظرفیت خود را به کار گیرد تا این حرکت در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و بتواند زمینه‌ای برای معرفی استعدادهای تازه باشد.

وی ادامه داد: ما در زمینه‌های مختلف استعدادهای مختلفی داریم که از آن به‌عنوان سرمایه اجتماعی نام برده می‌شود. جامعه‌شناسان معتقدند اگر کشوری همه مدل سرمایه‌‌ای داشته باشد اما از سرمایه اجتماعی بی‌بهره باشد، نمی‌تواند موجبات توسعه کشور را فراهم کند. سرمایه اجتماعی در سطح کلان یعنی اعتماد به کلان حاکمیت و حل مشکلاتی که موجود است؛ سرمایه اجتماعی در سطح متوسط یعنی اعتماد به نهادهای فعال و کمک به آنها برای حل مشکلات. سرمایه اجتماعی خرد و پایه نیز مجموعه فعالیت‌هایی است که مردم به‌صورت تنها و مستقل انجام می‌دهند. اگر سرمایه اجتماعی خرد و پایه جامعه‌ای نیز پایین باشد، سرمایه‌های اجتماعی دیگر نیز پایین خواهد بود.

میرباقری در ادامه بیان کرد: یکی از مزایای طرح معرفی چهره مردمی تقویت سرمایه‌های اجتماعی خرد است و بر همین اساس باید مورد توجه قرار گیرند. این وظیفه حاکمیت بوده که برای انجام وظایف بنیادین خودش به این امر بیش از پیش توجه کند و زمین شکوفایی این حرکت عظیم را فراهم کند. پرچم این حرکت به دست علی ضیا افتاده و باید کمک کنیم تا این حرکت را به مقصود برساند. همچنین در پایان این مراسم از چهره‌های مردمی سال تقدیر به عمل آمد.

همچنین علی ضیا نیز در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم در خدمت ۴۰ چهره برگزیده سال هستم و امیدوارم خدا عزت دهد تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم. بارها گفتم و بازهم می‌گویم: من کارگر خدام؛ نوکر مردم.

در ادامه مراسم ژینا دختری که با نامه‌اش درباره شرایط بد مدرسه در کانکس معروف شده بود، نامه دیگری را خواند که در آن از بهبود شرایط مدرسه‌اش گفت.

در پایان این مراسم اسامی ۴۰ چهره مردمی سال ۹۸ خوانده شده و از آنها تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار