ابراهیم حقیقی: دبیران و داورانی که انصراف داده بودند به جشنواره بازگشتند

تهران (پانا) - نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز شنبه ۲۶ بهمن ماه ۹۸ باحضور ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره و هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ارشاد در تالار وحدت برگزار شد. 

کد مطلب: ۱۰۲۳۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ابراهیم حقیقی: دبیران و داورانی که انصراف داده بودند به جشنواره بازگشتند

هادی مظفری رئیس جشنواره و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جزئیات جشنواره دوازدهم فجر گفت: جشنواره از روز ۲۹ بهمن ماه تا ۵ اسفند ۹۸ در مرکز صبا برگزار خواهد شد و اختتامیه روز ۹ اسفند در تالار وحدت خواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری بخش های مختلف جشنواره که سالهای گذشته در چند نقطه برگزار میشد گفت: امسال همه بخش ها در مرکز صبا تجمیع شده و همه ظرفیت این مرکز امسال به جشنواره اختصاص یافته است.
مظفری درباره تفاوت جشنواره تجسمی فجر با سایر جشنواره های فجر از نظر اقبال عمومی گفت: در جشنواره های موسیقی، تئاتر و فیلم اقبال عمومی مردم میتوانست به دیده شدن آثار کمک کند که این را در جشنواره تجسمی فجر نداشتیم. امسال علاوه بر بخش گالری ها در بخش مسابقه هم آثار امکان این را دارند که اعلام قیمت کنند و مقابل چشم مخاطبان قرار بگیرند.
مدیرکل مرکز تجسمی ارشاد گفت: امسال جشنواره با ۹۰۰ اثر افتتاح میشود که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را شاهد هستیم.
ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره تجسمی فجر به بیان جزئیاتی از شرکت کنندگان در بخش های مختلف پرداخت و آماری از هنرمندان حاضر در هر بخش ارائه کرد و گفت: امسال استان ها بیشتر در بهش عکاسی و فاین آرت با ۱۱۵ اثر شرکت دارند. امسال از ۹ هنرمند در جشنواره تجلیل خواهد شد.
وی درباره حضور پررنگ زنان در جشنواره گفت: امسال تعداد خانم ها بیشتر از آقایان است که از نقاط قوت این جشنواره است.
به گفته حقیقی امسال شعار گفت و گوی هنرها محور اصلی جشنواره است. ما از هنرمندان حاضر در جشنواره خواستیم همسو با جهان امروز حرکت کنند.
مظفری در پاسخ به پرسشی درباره استعفای برخی از داوران جشنواره و اثرگذاری آن بر انتخاب آثار گفت: همه ما به عنوان ایرانی شاهد اتفاقات دردناکی بودیم و خبرهای هولناکی از درگذشت هموطنان مان به گوش می رسید و همین موضوع باعث شد عده ای با شنیدن کلمه جشن تصور کنند که جای این رویداد اینجا و در این زمان نیست در حالی که ما به همه اطمینان دادیم جشنواره بعد از ایام سوگواری برگزار میشود. ما کمک های بسیاری به هموطنان مان در استان سیستان و بلوچستان داشتیم. نهایتا همه دبیران و داورانی که انصراف داده بودند به جشنواره بازگشتند و داوری آثار باحضور همان داوران انجام شد.
وی افزود: ممکن است یکی دونفر از داوران یا دبیران تصمیم گرفته باشند در دوره جدید همکاری نکنند ولی هیچ داوری خارج از لیست اعلام شده آثار جشنواره را داوری نکرد. اینکه انصرافی های جشنواره تجسمی بیشتر به چشم آمد به علت این بود که تعداد داوران جشنواره ۵۵ نفر است که بسیار بیشتر از بقیه جشنواره هاست. با توجه به اینکه داوری آثار در شورای هنری انجام شد نیازی به اعلام اسامی داورانی که قطع همکاری کردند نبود. فقط میتوانم بگویم بیش از دوسوم داوران در شورای هنری حضور داشتند.
حقیقی نیز درباره استعفای خود گفت: فضای کشور و اتفاقات تاسف بار بر همه دبیران و داوران اثرگذاربود همانطور که بر همه مردم اثر گذاشت. بعد از گذشت مدت زمانی تصمیم بر این شد که شورای هنری به داوری آثار بپردازد. من از خردادماه دبیری را پذیرفته بودم و به احترام سایر همکاران و مردم برگشتم.
مظفری نیز افزود: من فکر میکنم همه دبیران و داوران چه در این جشنواره و چه سایر جشنواره ها میان رفتار سوگوارانه و تاثیر این سوگواری بر فضای جامعه تفاوت قائل شدند. اینکه رفتار و کنش سوگوارانه داوران و دبیران را رنگ و بوی سیاسی دهیم و آنها را متهم کنیم که چرا به آن ادامه ندادند عملی نیست که مورد تایید ما باشد.
ما باید تلاشمان را بیشتر و همتمان را چندبرابر کنیم تا هنر آسیب نبیند. امروز اگر جشنواره با ۹۰۰ اثر افتتاح می‌شود به دلیل این است که اجازه ندادیم فضا دوقطبی شود. همه ما باید تلاش کنیم تا هنرهای تجسمی از این بزنگاه و لین گردنه بگذرد.
جشنواره تجسمی فجر ۲۵ سال جوانتر از جشنواره های فیلم و تئاتر است. و همه تلاش ما باید این باشد که جشنواره با قوت به راهش ادامه دهد.
مظفری درباره قیمت ها گفت: هر یک از گالری ها بر اساس مانیفست خود آثار خود را قیمت گذاری میکنند.مدیرکل تجسمی ارشاد درباره افتتاح موزه هنرهای معاصر گفت: پیش بینی ما این بود که تا انتهای اسفند کار مرمت موزه به اتمام برسد هنوز هم امیدواریم. البته در جابه جایی آثار از گنجینه دائم به موقت رعایت استانداردهای دقیق دوماه وقت بیشتر از ما گرفت. ماشینری جدید به زودی در موزه هنرهای معاصر نصب میشود. به محض اتمام نصب ۴۵ روز زمان برای جابه جایی آثار داریم. تمام تلاش ما این است که موزه را زودتر افتتاح کنیم و انشالله در بهار ۹۹ موزه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار