معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران :

نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف آب با آموزش به دانش آموزان

پانا(تهران) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف آب با آموزش به دانش‌آموزان امکان‌پذیر است و با آموزش معلمان باید فرهنگ سازی بهینه مصرف آب را به دانش آموزان منتقل کنیم.

کد مطلب: ۱۰۲۳۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف آب با آموزش به دانش آموزان

میررضا شفیع‌پور معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در کارگاه آموزشی طرح‌های داناب و گسترش سواد آبی با اشاره به اینکه خشکسالی پدیده‌ای است که ایرانیان به خصوص در مناطق مرکزی کشور در دو هزار و 500 سال پیش با آن درگیر بوده‌اند گفت: در گذشته از طریق اتصال حلقه‌های چاه، قنات را ابداع کرده و آب را از عمق زمین به سطح آورده که نشان از هوش و ذکاوت و همچنین دانش آبی آن ها داشته است.

او با اشاره به اینکه کسانی که در ایران باستان می زیسته‌اند مردمانی همواره تمدن ساز بوده اند، تاکید کرد: در عصر جدید به سرعت نتوانستیم با تحولات جدید جلو برویم و با دستکاری طبیعت نیز آلودگی آب، خاک و هوا را به ارمغان آوردیم که خسارت‌های زیادی را به وجود آورد.

شفیع‌پور ادامه داد: کلان شهر تهران که در دهه 30 و 40 شکل گرفت پیش‌بینی نمی‌شد که بیش از 12 میلیون نفر جمعیت در پایتخت ساکن شود؛ و به دلیل نداشتن آمایش سرزمین و توسعه متوازن مشکلاتی گریبانگیر این مردمان شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تهران همواره شاهد تهدید های زیست محیطی می‌باشیم، اظهار کرد: اگر چه کوه‌های البرز منابع برفی و آب را در خود جای داده است و وجود سدهای پنجگانه تهران می‌تواند نیازهای آبی شهر تهران را تامین نماید، اما روند افزایش بی‌رویه جمعیت پایتخت و تغییر کاربری‌های کشاورزی و فعالیت‌های فاقد کارشناسی ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران وضعیت دشت‌های شهریار، تهران،کرج و ورامین را بحرانی دانست و ادامه داد: آب به دلیل ارزان قیمت بودن، بی‌ارزش نشان داده شده است و آمارها حاکی از این است که کشور ما دو برابر اروپایی‌ها هدر روی آب داشته که بایستی با آموزش معلمان و بالطبع دانش‌آموزان از طریق کتاب انسان و محیط زیست فرهنگ بهینه مصرف آب را نهادینه کنیم.

او در پایان با اشاره به اینکه با مدیریت کلان باید هدرروی منابع آبی را کنترل کنیم خاطرنشان کرد: باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، ارتقاء سطح نرم‌افزارهای نوین و استفاده از تجربه متخصصین در حوزه آموزش به نتایج مطلوبی دست یابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار