دکتر شفیع بهرامیان*

محیط زیست‌مان را قربانی نکنیم

زندگی امروز بشر دستخوش انواع و اقسام تهدیدات مختلف طبیعی و انسانی است.

کد مطلب: ۱۰۲۳۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
محیط زیست‌مان را قربانی نکنیم

آب رفتن یخ‌های قطبی، آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های استوایی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، نازک شدن لایه اُزُن، تغییرات شدید آب و هوایی، ال نینو، بیابان‌زایی، قطع بی‌رویه جنگل‌ها، سیل، تندباد، زلزله، سارس، کرونا و صدها آفت بزرگ و کوچک تنها نمونه‌ای از مشکلاتی است که اکنون حیات زیستی کره زمین را تهدید می‌کند؛ مشکلاتی که بیشتر آنها حاصل عملکرد مخرب مخلوق دوپایی است بنام بشر.

اکنون حفظ محیط‌زیست و تلاش برای نیل به توسعه پایدار به مهم‌ترین دغدغه بشر تبدیل شده است، با ‌سرعت سرسام‌آوری منابع حیاتی کره زمین در حال نابودی است و حیات بشر و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و نابودی قرارگرفته است، براین اساس هرگونه فعالیتی ازجمله در کارزار تبلیغاتی انتخابات که به محیط‌زیست ضرر برساند باید مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد.

در یک جامعه خوب همه عناصر باید اصولی و بهینه مدیریت و خدمات اکولوژیک مناسبی مانند هوای پاک، آب سالم و... به شهروندان ارائه شود. کسی می‌تواند این موارد را عملیاتی کند که در عمل، خود پایبند به آن موضوعات باشد. قطعاً عمل هر یک از کاندیداها در حوزه محیط‌زیست می‌تواند ملاک سنجش آنان باشد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که کاندیداهای مجلس پس از ورود به آن باید انجام دهند، حفاظت از منابع زیستی و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه است. انتظار این است که نامزدهای انتخابات خود بیش از هرکسی توسعه پایدار در شهرها و روستاها را مدنظر قرار دهند.
به‌طور قطع عملکرد هر یک از کاندیداها پیش از انتخاب شدن نسبت به محیط‌زیست و صیانت و حراست از آن، می‌تواند یکی از ملاک‌های گزینش آنان باشد چون پذیرفتنی نیست که کسی دغدغه مردم را داشته ولی دغدغه حفاظت از محیط‌زیست آن را نداشته و با تبلیغات گسترده کاغذی، بنری و پلاستیکی هم محیط را آلوده نماید و هم سبب قطع هزاران درخت برای تأمین کاغذ موردنیاز تبلیغات خود شود!

بر این اساس سرمایه‌های زیست‌محیطی نباید به شکل کاغذ، تراکت و پوستر از دست برود. امروزه فضای تبلیغات عوض‌شده است و دسترسی به مردم از طریق فضای مجازی و روش‌های مدرن، موجب کاهش هزینه برای محیط‌زیست و طبیعت شده است.

بجاست اگر مشتاقان خدمت به مردم در آوردگاه تبلیغاتی انتخابات مجلس، برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، مراتع و سایر مشخصه‌های اکولوژیکی و محیط‌زیستی عزم خویش را جزم نمایند که بجای استفاده از کاغذ، از ظرفیت‌های تبلیغاتی «پاک» یعنی «فضای مجازی»، بستر «شبکه‌های اجتماعی» اینترنتی و ارتباطات رودررو و عمومی استفاده نموده و با این اقدام به بسط و حفظ «توسعه پایدار» میهن و سرزمین خویش یاری و کمک رساند. انتظار این است که همه نامزدهای دلسوز حاضر درصحنه نیز با مدنظر قرار دادن دغدغه‌های جدی زیست‌محیطی، نسبت به حذف و یا کاهش تبلیغات کاغذی و پلاستیکی و اقدامات نموده و دوران جدیدی از تبلیغات پاک و همگام با محیط‌زیست را نهادینه کنند.

*روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار