حسینی: بیش از 9 هزار دانش آموز در مدارس ویژه آسیب دیدگان بینایی در کشور مشغول به تحصیل هستند

مشهد(پانا)- با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، فضای آموزشی تحرک و جهت یابی گروه آسیب دیده بینایی آموزشگاه امام علی (ع) آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: بیش از 9 هزار دانش آموز در مدارس ویژه آسیب دیدگان بینایی در کشور مشغول به تحصیل هستند

سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در جمع خیرین حوزه آموزش و پرورش استثنایی و فرهنگیان آموزشگاه امام علی (ع) آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد با بیان اینکه سه نظریه مبنای عمل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار کرد: امروزه مبنای توسعه از سرمایه و تکنولوژی به توسعه انسان مبنا رسیده است و یکی از نظریه های مبنای عمل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نظریه توسعه انسان مبنا است‌.

او افزود: تمامی انسان ها توسعه می آفرینند و از مواهب آن بهره مند می شوند. از جمله این انسان ها دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند و توسعه برای این دانش آموزان زمانی محقق می شود که توانمند شوند و مبدا توانمند سازی آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی نظریه بعدی مورد توجه آموزش و پرورش استثنایی را نگاه دارایی محور به انسان ها دانست و گفت: نگاه دارایی محور به انسان ها در مقابل نظریه کمبود، شکل گرفته است. انسان ها در کنار نقایص دارایی هایی دارند و در نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را دیده و تبدیل به فعل کنیم.

او همچنین گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه دارایی های بی شماری دارند که باید دیده شده، این دارایی ها تبدیل به فعل شود و منابع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سومین نظریه مورد توجه را نظریه امتداد دانست و گفت: توسعه و پیشرفت امتداد حواس انسان هاست. برخی مواقع نقایص باعث می‌شود یکی از حواس امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و پر کننده نقایص دانش آموزان با نیازهای ویژه شود.

او افزود: مناسب سازی در ابعاد مختلف یکی از سیاست های جدی آموزش و پرورش استثنایی است که در حال پیگیری و انجام است.

معاون وزیر با بیان اینکه ‏نهضت توان افزایی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است، عنوان کرد: شناسایی حس کم داشته و نداشته دانش آموزان و جایگزینی تکنولوژی به جای این حس از اهداف نهضت توان افزایی است.

او تاکید کرد: ۱۵ هزار و ۴۲۲ دانش آموز آسیب دیده بینایی در کشور داریم که ۹ هزار نفر آنها در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح اقدامات انجام شده برای دانش آموزان کم بینا و نابینا اظهار کرد: تالیف، تدوین و چاپ ۱۲۰ عنوان کتاب با خط بریل، تالیف ۱۴ عنوان کتاب درشت خط، تالیف ۲۵ عنوان راهنمای معلم آموزش نابینایان، تهیه لوح افزار و حساب افزار و اپلیکیشن های موبایلی از جمله فعالیت های صورت گرفته برای دانش آموزان نابینا و کم بینا است.
او افزود: راه اندازی رشته موسیقی، کامیپوتر و چوب ویژه نابینایان، برنامه ریزی جهت تولید فیلم آموزشی خط بریل، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی بریل آموزی، برگزاری کارگاه جهت یابی و حرکت ‌و تهیه راهنمای خط بریل فارسی از دیگر فعالیت های حوزه آموزش نابینایان است.

معاون وزیر در پایان اظهار کرد: در راستای فعالیت های ورزشی، سالن های ورزشی دویست متری درون مدرسه ای در مدارس آموزش و پرورش استثنایی ایجاد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار