مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان عنوان کرد:

‏‎امکان انتقال کانکس به برخی مناطق عشایری نیست

اهواز (پانا) - امکان انتقال کانکس به برخی مناطق عشایری نیست و حذف مدارس سنگی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرا دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
‏‎امکان انتقال کانکس به برخی مناطق عشایری نیست

‏‎علی قربانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در گفت و گو با پانا بیان کرد: همزمان با سرد شدن هوا در سایر استان های کشور و معتدل شدن هوای خوزستان، عشایر کوچ خود به این استان را آغاز مى کنند.

او افزود: این تعداد خانوار عشایری یک دوره هفت تا هشت ماهه را در خوزستان سپرى مى کنند.
عشایر خوزستان در مناطق کوهستانی و صعب العبور اسکان یافته اند که داراى شیب بسیار زیاد است و حضور عشایر در این مناطق ساخت مدرسه را با مشکلات زیادی مواجه می سازد.

علی قربانی مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان در ادامه اظهار کرد: تعدادی از مدارس تخریبی و خطرساز استان خوزستان مدارس سنگی هستند که در مناطق عشایری و روستایی واقع شده اند و با توجه به اهمیت رسیدگی به دانش‌آموزان این مناطق سعی کردیم این مدارس را شناسایی و اولویت بندی کنیم.

قربانى با بیان اینکه توافق حاصل شد که ۸۰ کلاس درس جدید با فن آورى نوین را جایگزین مدارس سنگى کنیم گفت: قرار‌ است تا پیش از فروردین ماه، ۱۴ کلاس درس به این روش ساخته شوند و مابقی نیز تا پیش از مهرماه سال آینده به بهره برداری برسند.

قربانى گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان عشایری را در اولویت کاری قرار دادیم، امیدوار هستیم بتوانیم کارهای مثبتی برای آنها انجام بدهیم.

‏‎او بیان کرد: در خصوص مدارس سنگی و عشایری خوزستان برخی مواقع تصاویری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود مبنی بر اینکه دانش آموزان در مدارس چادری و سنگی هستند؛ لازم به توضیح است که بافت منطقه عمدتا به شکلی هست که امکان ساخت و ساز را از ما می گیرد، دلایلى از قبیل عدم وجود جاده جهت حمل و انتقال مصالح و نبود آب و برق که لازمه ساخت و ساز است و ما نمی توانیم با مصالح سنتی این کار را انجام دهیم و روستاى کنگرو از همین دست مناطق است.

‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به اینکه یکی از کارهای قابل انجام که پیگیر آن هستیم، انتقال کانکس برای مدارس عشایری است، تصریح کرد: طی سه سال اخیر‌ کانکس های مدارس شهری را جمع آوری و به مدارس عشایری منتقل کردیم، خوشبختانه بیش از ۳۰۰ مدرسه و کلاس کانکسی شهری و روستایی را جمع آوری کردیم که به تدریج به مناطق عشایری منتقل می شود تا جایگزین کلاس های چادری و یا سنگی شوند.

‏او با اشاره به اینکه امکان جابجایی کانکس به برخی مناطق عشایری وجود ندارد ادامه داد: یکی از راه هایی که برای حل مشکل به نظر می‌رسید، استفاده از بالگرد برای انتقال کانکس است، ولی متأسفانه امکان انتقال کانکس با بالگرد برای برخی مناطق از جمله همین روستا وجود ندارد.

‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به اینکه انتقال کانکس با بالگرد چند سال قبل برای یکی از مدارس عشایری در بخش دهدز روستاى سید خدر انجام شده گفت: با توجه به اینکه سقف خانه های عشایری از نوع چوب و مصالح سبک در آن به کار رفته باد ناشی از پرواز بالگرد، سقف این خانه ها را تخریب کرد و در لحظه آخر که امکان واژگونی بالگرد می رفت که هزینه سنگینی داشت، با تشخیص خلبان کانکس از ارتفاع به پایین پرتاب شد، هرچند به کسی آسیب وارد نکرد ولی به کانکس خسارت خیلی جدی وارد شد.

‏‎مدیرکل نوسازى، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان بیان کرد: راهکار پیشنهادی آموزش و پرورش عشایر این بود که برای این مناطق صعب العبور چادر تهیه شود. در منطقه کنگرو در مجموع ۹ نفر دانش آموز هستند و این تصاویر منتشر شده متعلق به سال گذشته است، در حالی که به پیشنهاد آموزش و پرورش عشایر خوزستان چادرهای خوبی برای آنها تهیه شده است.

‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به در حال پیگیری بودن حذف مدارس سنگی به عنوان یکی از کارهای بزرگ وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: ‏‎انجام شدن این کار در اعتبارات سال آینده دیده می شود و با تزریق این اعتبارات می توانیم در راستای حذف مدارس سنگی که عمدتا در مناطق عشایری و صعب العبور استان خوزستان هستند، گام بزرگی برداریم.
‏‎قربانی در پایان گفت: در حال حاضر کانکس موجود برای بارگیری داریم و اگر دستگاهی مسئولیت حمل آن را با بالگرد و یا هر وسیله دیگری را برعهده می گیرد حاضر به پرداخت هزینه آن هستیم ولی در خصوص خطری که حمل آن دارد، امکان پذیرش این مسئولیت را نداریم چون خطر جانی برای خلبان و مردم منطقه وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار