مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد

سیمرغ‌های فجر 38 بر شانه سینماگران ایرانی

تهران (پانا) - سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه سه شنبه 22 بهمن ماه 98 در مرکز همایش های برج میلاد تهران با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
سیمرغ‌های فجر 38 بر شانه سینماگران ایرانی

آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر ساعت ۱٨:۴۵ عصر با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد. در ابتدای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام‌الله مجید تلاوت شد.
در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.

محمدرضا شهیدی‌فرد در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام‌ دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماه‌های گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی‌است، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.مدتی پس از سقوط هواپیمای اکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرف‌های امیدبخش و حرف‌هایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار می‌دهد، بشنویم.

در ا‌دامه مراسم کلیپی شامل تصاویری از اعضا هیات انتخاب، مراسم قرعه‌کشی فیلم‌ها، رونمایی از پوستر، نشست‌های خبری جشنواره، سینماهای مردمی، هیات داوران، حضور وزیر در پردیس ملت پخش شد که با تصویر و صدای محمد علی کشاورز پایان یافت.
در ادامه محمدرضا شهیدی‌فرد با بیان اینکه امسال سومین سال دبیری دکتر ابراهیم داروغه‌زاده است او را روی سن دعوت کرد.
داروغه‌زاده در سخنان خود بیان داشت: حضور هنرمندان و همکارانمان را که تلاش کردند روزهای دلنشینی برای مردم سینمادوست فراهم شود، گرامی می‌دارم. او در ادامه شهادت سرداروطن شهید حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و برای بازماندگان از دست‌رفتگان سانحه هواپیمای اکراینی آرزوی صبر کرد. دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: گفتگو، خواندن و شنیدن، راهکارهایی برای درک پیرامون و همدل شدن است. جشنواره فیلم فجر مثل هر عیدانه‌ای تمام افراد خانواده را دعوت می‌کند که با هم‌نشینی درک بهتری از هم به دست آورند. او گفت: جامعه ما برای اینکه کنار هم بودن را تجربه کند، همیشه به آیین‌هایی نیاز دارد و جشنواره فجر یکی از این آیین‌هاست. این رخداد فرخنده را به همه سینمادوستان تبریک می‌گویم و از هنرمندانی که به این رویداد گرمی بخشیدند، ممنونم. به امید روزهای بهتر برای ایران عزیزمان.

در بخش بعدی پس از پخش تیزر بخش مسابقه تبلیغات سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم: مریم تخت‌کشیان برای فیلم غلامرضا تختی

سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم: محمد تقی‌پور برای فیلم 23نفر

سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس: امید میرزایی برای فیلم شاه‌کش

در بخش بعدی اهدای جوایز نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه‌نو رسید.


فرشته طائرپور به حاضران در سالن و کسانی که نیامدند اما همه باور دارند قلبشان برای سینمای ایران می‌تپد و برای بقای این سینما دعا می‌کنند، سلام کرد و گفت: ایستادن من روی این سن، از سر بی‌اعتنایی به اتفاقات تلخ اجتماعی و وضعیت سینما نیست بلکه برای حمایت از سینما و نسل جوان و خلاق است که نویدبخش روزهای روشن است. ما به احترام آنها اینجا هستیم. او سپس با نقل قول از حرف‌های بازیگر برنده اسکار گفت: ما یک عشق مشترک داریم. فیلم و سینما.
او درباره داوری این بخش توضیح داد: از نظر ما همه آثار این بخش از نظر تسلط به سینما لایق این جایزه هستند. ما معتقدیم که این بخش مهم‌ترین بخش سینمای ایران است و باید توجه بیشتری به این بخش شود. ما فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، نه فیلمساز و حاشیه‌ها را. ما به روح و اجرای اثر توجه کردیم. با هم باشیم همدل و شاد و امیدوار به آینده.
در ادامه سیمرغ بخش فیلم کوتاه اهدا شد:

جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو به این شرح اهدا شد:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: سعید نجاتی برای فیلم دابُر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند: سام کلانتری، محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب برای فیلم مستند جایی برای فرشته‌ها نیست

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو: سعید ملکان برای فیلم سینمایی روز صفر

ملکان و تیم او برای گرفتن جایزه در سالن حضور نداشتند.

در بخش بعدی مراسم پایانی جشنواره پیروز حناچی شهردار تهران روی صحنه آمد و با تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود، حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست. او گفت: تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهی‌های شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است.

بزرگداشت فریدون جیرانی

برای برگزاری بزرگداشت فریدون جیرانی کلیپی متفاوتی از این فیلمساز و روزنامه‌نگار باسابقه برای حضار نمایش داده شد. سپس غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده برای اهدای جایزه بزرگداشت او روی سن آمدند.
غلامرضا موسوی در این بخش گفت: صحبت درباره فریدون جیرانی هم سهل و ممتنع و هم دشوار است. او در رشته‌های مختلف کار کرده و بدون تعارف برای خطاب او ترجیح می‌دهیم که استاد صدایش بزنیم. او تنها یک کارگردان، فیلمنامه‌نویس یا مجری خوب نیست، او یک انسان خوب است. جیرانی به‌نوعی ویروس سینما را در مشهد پخش کرد و بسیاری از ما که در جوانی، در تئاتر فعال بودیم، سینما را جدی گرفتیم. او‌ انواع فیلم‌ها را می‌بیند و یک معلم است که می‌توان از او آموخت. او از حضار در سالن اختتامیه جشنواره سی‌هشتم خواست این هنرمند را تشویق کنند و به احترام او کلاه از سر برداشت.
مهدی صباغ‌زاده نیز با ذکر خاطراتی از جیرانی، گفت: من سینما را مدیون آقای جیرانی هستم.
در ادامه، با حضور جیرانی و دبیر جشنواره، تندیس بخش بزرگداشت، با تشویق حضار به این کارگردان اهدا شد.

سیمرغ ویژه حاج‌قاسم سلیمانی

جایزه ویژه سردار قاسم سلیمانی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی حسن کلامی اهدا شد. این جایزه با حضور سیدعباس صالحی، حسین انتظامی و منوچهر شاهسواری به حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم «آبادان یازده ۶۰» اهدا شد.

در بخش بعدی مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: در این روزها ما بیشتر از هر چیز به گفتگو نیاز داریم و در این ده روز به زبان سینما گفتگو کردیم. ما به زاویه‌دیدهای تازه و چشم‌اندازهای تازه نیازمندیم. جشنواره فیلم فجر فرصتی بوده برای دیدن، تبادل‌نظر و نقد. جشنواره، حشن مردم و سینماگران است. در این جشن میربان و مهمان یکی هستند برای برگزار شدن هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این جشن. چراغ سینما خاموش نشدنی است و سپاس از همه آنهایی که این چراغ را روشن و روش‌تر نگاه می‌دارند.

جوایز بخش سودای سیمرغ
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران برای فیلم خروج

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای فیلم روز صفر

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: امیر ملک‌پور برای فیلم روز صفر

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم برای فیلم خورشید

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صدا: مهدی صالح کرمانی (صدا بردار) و آرش قاسمی (صداگذار) برای فیلم سینمایی «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بامداد افشار برای فیلم پوست

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای فیلم تومان

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: امیر آقایی برای فیلم «شنای پروانه»

سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن: نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد: پیمان معادی برای فیلم درخت گردو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش هنر و تجربه: بهرام و بهمن ارک برای کارگردانی فیلم «پوست»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت‌داوران: سعید ملکان برای فیلم روز صفر

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: «خورشید» به‌تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی رسید

مجید مجیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سوی هیات داوران گفت: گرفتن جایزه حس مسئولیت را بالا می‌برد. امیدوارم برای کشور و‌ مردمم مفید باشم. بسیاری به من می‌گویند درد و رنج‌ها را به تصویر بکشم اما در بسیاری مواقع تنها سنگ صبور هستم و از این بابت که کاری از دستم برنمی‌آید شرمنده مردم هستم.

امیربنان هم پس از آن که روی سن حاضر شد گفت: خوشحالم که اولین تهیه‌کنندگی‌ام را در کنار مجید مجیدی انجام دادم و با یک تیم نخبه کار کردم. برای سینمای ایران خوشحالم که هومن بهمنش را دارد. در این فیلم شرایط سختی داشتیم که تیم ما به عشق کودکان، کار جهادی کردند. این سیمرغ را به همه گروه تقدیم می‌کنم.

در شرایطی که بسیاری ادعای ایستادن پای فیلم‌های اجتماعی دارند اما عده‌ کمی این وعده را عملی می‌کنند. از پیروز حناچی شهردار تهران برای حضورش تشکر می کنم.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به «روز صفر» ساخته سعید ملکان رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیزبه «شنای پروانه» به‌تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی رسید.

تصاویر مراسم اختتامیه فجر 38

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار