۳۱ درصد جمعیت ایران در ۱۴۳۰ سالمند خواهند بود

تهران (پانا) - به‌گفته رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۳۰، ۳۱ درصد کل جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل خواهند داد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
۳۱ درصد جمعیت ایران در ۱۴۳۰ سالمند خواهند بود

به‌گزارش مهر، احمد دلبری، با اشاره به افزایش چشمگیر خدمات بهداشت و درمان بعد از انقلاب اسلامی که زمینه‌ساز افزایش امید به زندگی در جامعه و نرخ رشد جمعیت سالمندی کشور شده است، افزود: بهبود وضعیت اجتماعی سالمندان جای کار دارد.

وی ادامه داد: نگاهی به حوزه سالمندی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که با ارتقای خدمات حوزه بهداشت و درمان و فعالیت‌های اجتماعی، رشد نرخ سالمندی و امید به زندگی بسیار خوب و قابل قبولی را در سطح منطقه شاهد هستیم به نحوی که امید به زندگی در سال ۵۵ در کشور، حدود ۵۴ سال بود که در سال ۹۷، این رقم به بیش از ۷۶ سال رسید.

دلبری افزود: رشد جمعیت کل سالمندی در دنیا یک درصد است، اما در کشور ما این رقم، حدود دو برابر شده است، به‌طوری که نرخ رشد جمعیت سالمندان کشور روند صعودی دارد که باید جدی‌تر به این موضوع فکر کرد.

وی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد جمعیت سالمندان کشور در سال ۱۴۳۰، ۳۱ درصد کل جمعیت را شامل خواهد شد که در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا رشد چشمگیری را نشان می‌دهد که این موضوع، فرصت و تهدیدهایی را در پی خواهد داشت و باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد تا فردی که به ۷۶ سالگی می‌رسد، به لحاظ کیفیت زندگی و اقتضائات اجتماعی نیز تأمین شود و این موضوع، اهتمام دولتمردان و سایر متولیان این حوزه را می‌طلبد.

مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تصریح کرد: بررسی وضعیت جمعیتی در قبل و پس از انقلاب اسلامی، بیانگر ارتقای سیستم‌های بهداشتی، درمانی و سازمان‌های حمایت کننده در این حوزه، عزم جدی در کنترل مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی، تعداد پزشکان، تعداد تخت‌های بیمارستانی، تعداد اعضای هیأت علمی و بسیاری موارد دیگر است.

دلبری در پایان با اشاره به اینکه حدود ۸ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند که توجه خوبی به آنان نشده است، افزود: نباید کم‌توجهی را فقط به مسئولان معطوف کنیم و بخشی از آن، ناشی از کم توجهی فرزندان به پدر و مادرها است، در صورتی که حضور سالمندان خیر و برکت در جامعه است و در نظر گرفتن ملاحظات و اقدامات کارشناسانه گوناگون می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت زندگی سالمندان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار