مجید مجیدی: فیلم خورشید به هیچ عنوان تلخ نبود

تهران (پانا) - نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی با حضور کارگردان، نیما جاویدی(نویسنده)، امیربنان(تهیه کننده)، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح الله زمانی، ابوالفضل شیرزاد و شمیلا شیرزاد (بازیگران)، هومن بهمنش(مدیرفیلمبرداری)، کیوان مقدم(طراح صحنه) و رضا صائمی(منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی شامگاه دوشنبه بیست‌ویکم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مجید مجیدی: فیلم خورشید به هیچ عنوان تلخ نبود

در ابتدای این نشست رضا صائمی منتقد حاضر در نشست درباره فیلم «خورشید» اظهار داشت: این فیلم مارا به یاد دوران طلایی مجیدی انداخت و می‌توان گفت طلوع دوباره او در سینمای ایران است.

صائمی ادامه داد: فیلم «خورشید» قصه و روایت ساده‌‌ای دارد و نگاه هوشمندانه مجیدی را نشان می‌دهد. این کارگردان کاشف و خالق بازیگر کودک است و فیلم‌های خوبی در حوزه کودکان ساخته است.

او‌ادامه داد: فیلم ریتم خوبی دارد اما در یک سوم پایانی ریتم کند می‌شود. داستانک‌های اضافی در فیلم وجود دارد که به‌نظرم می‌تواند با تدوین مجدد خوشریتم‌تر شود.

صائمی با بیان اینکه پایان فیلم غافلگیر کننده است اضافه کرد: همچنین تیتراژ فیلم راضی کننده بود.استفاده از نور حالت روحی بازیگر را به خوبی نشان داده است.

در ادامه تهیه‌کننده فیلم در ارتباط با دیر رسیدن فیلم به جشنواره فجرتوضیح داد: ما در ارائه فیلم ضرر کردیم و «خورشید» به بخش داوری مردمی نرسید و اولین نمایش ما روز 14ام بود.

بنان افزود: ما در زمان تعیین شده بخش عمده فیلم را تدوین کردیم و تحویل هیات انتخاب دادیم، بعد از آن به تکمیل بخش‌های فنی فیلم پرداختیم.

او ادامه داد: برای تدوین این فیلم در هفته‌های آخر 24ساعته کار کردیم و جشنواره برای ما استثنا قائل نشده است.

بهمنش هم در این رابطه تصریح کرد: ما قانون جشنواره فیلم فجر را دور نزدیم. جشنواره شامل دو بخش داوری جشنواره و‌اکران مردمی است که ما از اکران مردمی جا ماندیم و در آرای مردمی کنار گذاشته شدیم.

او‌ ادامه داد: هم جشنواره و هم ما نخواستیم که در بخش مردمی قرار بگیریم. این نکته را هم باید بگویم که تصحیح رنگ این فیلم در دو روز و نیم انجام شد. به این دلیل که پروانه ساخت فیلم‌ها در تابستان صادر می‌شود و پیک کار در نیمه دوم سال زیاد است این اتفاق که فیلم‌ها دیر حاضر می‌شوند و دیر به جشنواره می‌رسند برای بسیاری از فیلم‌ها و به کرات اتفاق می‌افتد که برای سینمای ایران مشکل ساز است.

مجیدی با ادای دین به شهدای هشت سال دفاع مقدس و کشته‌شدگان سانحه سقوط هواپیمای اکراینی بیان داشت: امیدوارم سال آینده سال خوبی برای مردم ایران باشد. من به عنوان یک فیلمساز همیشه نسبت به مشکلات مردم دغدغه داشته‌ام و از اینکه نمی‌توانم برخی از مشکلات مردم را به تصویر بکشم متاسف هستم.

کارگردان فیلم، درباره ساخت «خورشید» توضیح داد: فیلم ما به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری شرایط فیزیکی سختی داشت و از اینکه فیلم به جشنواره برسد، ناامید شده بودم. اما از آن‌‌جایی که دوست داشتم فیلم برای اولین بار در ایران اکران شود و بعد به فستیوال‌های جهانی برود اصرار به حضورش در جشنواره داشتم.

وی در توضیح دیر رسیدن «خورشید» به جشنواره گفت: در طول این 38دوره جشنواره فیلم‌هایی بوده که دیر به جشنواره رسیده است، مثل فیلم «هامون» که نوزدهم بهمن ماه آماده شد. سال سینمای ایران با جشنواره فجر آغاز می‌شود و ما نیز دوست داشتیم که در این جشنواره شرکت کنیم.

مجیدی در مورد نحوه روایت فیلم نیز اضافه کرد: در داستان نخواستیم شخصیت داستان تنها روایتی خطی داشته باشد.

در ادامه این نشست علی نصیریان درباره فیلم «خورشید» تصریح کرد: فیلم برایم بسیار جذاب بود اما به‌نظرم می‌رسد که کمی طولانی بود و باید کمی در تدوین فشرده‌تر شود.

طناز طباطبایی هم در ارتباط با نقش خود در «خورشید» توضیح داد: امسال دو پیشنهاد جذاب داشتم که یکی از آنها همکاری با مجیدمجیدی بود که برایم بی‌نهایت جذاب و آموزنده بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم، نقش مادر و تنها زن داستان برایم چالش‌برانگیز بود. حضور من در این فیلم حتی به صورت ویترین می‌توانست به نشان داده شدن بازی بچه‌های این فیلم کمک کند که با جان و دل آن را پذیرفتم.

جواد عزتی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تکراری بودن نقش‌هایش در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر گفت:سینما سلیقه‌ای است. اگر فکر می‌کنید نقش‌ها تکراری بوده است باید بگویم که اینگونه جواب گرفته‌ام.

کارگردان فیلم «خورشید» در ارتباط با تلخ بودن فیلم توضیح داد: به نظرم این فیلم تلخ نیست. نکته‌ای که در فیلم وجود دارد نمایانگر گنج درونی این بچه‌ها است و معتقدم هرکسی گنج درونی دارد. علی در پایان فیلم گنج درون خود را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این بچه‌ها بچه‌های کار و نان آوران خانواده هستند.آن‌ها بسیارنابغه‌اند. دراین فیلم به دنبال یادآوری مسئولیت اجتماعی نسبت به بچه‌های کار بودم.

مجیدی درباره ساخت این فیلم توضیح داد: این فیلم در ادامه راه فیلمنامه‌های قبلی من است و سعی کردم مسائل اجتماعی را در فیلم‌هایم نمایان کنم.

او ادامه داد: خوشحالم که در ساخت این فیلم با یک تیم جوان کار کردم و معتقدم باید در سینمای ایران به استعدادهای درخشان جوانان توجه کرد.

مجیدی در مورد بازی نصیریان در «خورشید» گفت: همکاری با علی نصیریان بسیار عالی بود و حضور او در این فیلم را معجزه می‌دانم. در واقع من از ابتدا این نقش را برای نصیریان در نظر گرفته بودم.

او درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز توضیح داد: نزدیک به 4هزار بچه کار برای انتخاب بازیگران این فیلم در تهران و دیگر شهرستان‌ها دیدیم. نزدیک به 100نفر انتخاب شدند . روح‌الله را هم به خاطر چهره و فیزیکش انتخاب کردیم.

روح‌الله زمانی هم درباره نقش خود بیان کرد: علی نصیریان در ایفای این نقش به من بسیار کمک کرد.

در ادامه بهمنش در ارتباط با نقش روح الله توضیح داد: او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را می‌فهمد.

مجیدی درباره بازی شمیلا و ابوالفضل شیرزاد گفت: این دونفر از مدرسه «صبح رویش» که مخصوص کودکان کار هستند انتخاب شدند.

ابوالفضل شیرزاد هم در خصوص نقش خود در فیلم گفت: آقای عسگری از من تست بازیگری گرفت. من از بازیگری چیزی نمی‌دانستم و نزدیک 8ماه ساخت این فیلم طول کشید.

شمیلا شیرزاد دیگربازیگر این فیلم هم در ارتباط با نقشش گفت: سکانس گریه برای من بسیار سخت بود .وقتی به مادرم و زندگی سختی که داریم، فکر کردم توانستم این بخش را بازی کنم.

در ادامه نیما جاویدی درباره فیلمنامه «خورشید» اظهار داشت: پیشنهادهای زیادی برای نوشتن فیلمنامه مشترک داشتم. کار کردن با مجید مجیدی برای من بسیار ارزشمند بود. نزدیک به سه ماه مشکلات و مسائل موجود فیلم «خورشید» را بررسی کردیم.

او ادامه داد: سکانسی که زهرا با ناظم مدرسه رو به رو شد و موهایش را تراشیده بودند، داستان واقعی بود که در مدرسه «صبح رویش» با آن رو به رو شدیم و همانجا فیلمبرداری شد.

کیوان مقدم در ارتباط با طراحی صحنه «خورشید» ابراز داشت: به نظرم یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی‌ام را برای طراحی صحنه این فیلم انجام دادم. البته کارکردن با مجیدی برای من بسیار لذت بخش بود.

مجیدی درباره داستانک‌های فیلمش‌ توضیح داد: تمام عناصر داستان در پایان به وحدت وجودی می‌رسند. امیدوارم این موضوع در جلسات مفصل‌تر و تخصصی‌تر‌ بررسی شود.

او ادامه داد: بسیاری از لوکیشن‌های فیلم ساخته شده‌اند و این کار سختی بود.

نصیریان درخصوص داریوش مهرجویی و حضور نداشتن فیلم «لامینور»در جشنواره گفت: مهرجویی از قبل‌تر گفته بود که فیلم‌ام را در جشنواره شرکت نمی‌دهم و در خصوص مسعود کیمیایی نیز معتقدم این سلیقه و تصمیم هر فرد برای خودش است که می‌تواند بین حضور یا عدم حضور در جشنواره دست به انتخاب بزند.

او همچنین ادامه داد: در موردمشکلات این بچه‌ها اقداماتی را پیگیری کردیم که در زمان‌های آتی اعلام خواهم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، هومن بهمنش درباره طراحی صحنه این فیلم ‌توضیح داد: دکورهای این فیلم طراحی پیچیده‌ای داشت و نزدیک به چهارماه طراحی آن‌ها در پیش تولید طول کشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار