کاظمی: باید کارگروه آموزش عمومی قرآن در استان‌ها ایجاد شود

مسیب‌زاده: در هر استان یک دارالقرآن به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارش عملکرد کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم، تاکید کرد که باید در استان‌ها کارگروه آموزش عمومی قرآن با مسئولیت مدیران کل شکل گیرد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: باید کارگروه آموزش عمومی قرآن در استان‌ها ایجاد شود

علیرضا کاظمی در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم که بعدازظهر امروز در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: دبیرخانه کمیسیون در سال ۸۹ شکل گرفت و در سال ۹۳ در اداره کل قرآن و عترت با ۵ پست سازمانی مستقر شد. مهم ترین اقدامات این کمیسیون استقرار دبیرخانه بود و در ۵۲ جلسه ۲۳۰ مصوبه در بخش‌های مختلف داشتیم. از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون تهیه و تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن در قالب ۹ هدف است که در کتابچه‌ای این اهداف در سطح کشور گنجانده شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: گام بعدی که سند راهبردی آموزش عمومی قرآن بود از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون به شمار می‌رود و ۶ راهبرد و ۵۲ اقدام‌ ملی دارد. راهبرد مدیریت کلان، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، استقرار و توسعه برنامه درسی ملی، تامین منابع، تامین فضا، پژوهش و سازوکار ارزیابی از جمله این راهبردهاست.

کاظمی گفت: مهم ترین کار بعد تصویب سند این بود که در چارچوب آن حدود ۷ کارگروه برای تبیین سند با ۲۰۰ جلسه کاری تشکیل شد و سپس در کمیته تخصصی کمیسیون، ۴ کارگروه تخصصی شکل گرفت. برای ۵۲ اقدام ملی شناسنامه تهیه کردیم و اولویت‌بندی اقدامات را انجام دادیم. این اقدامات را بین ۴ کارگروه تقسیم و در جلسه قبل برای هر کارگروه شرح وظیفه صادر کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: این کارگروه‌ها باید اقدامات ملی را با شناسامه‌ها بررسی و در صورت نیاز بازنگری کنند که امروز هم یکی از دستورات این جلسه ارائه گزارش یکی از کارگروه‌ها است.

کاظمی اضافه کرد: به لحاظ اهمیت کمیسیون‌ آموزش عمومی‌ قرآن به عنوان زیربنایی‌ترین و اساسی‌ترین کمیسیون، باید در استان‌ها کارگروه آموزش عمومی قرآن با مسئولیت مدیران کل شکل گیرد. در این مساله همه مسئولان قرآنی گرد هم می‌آیند و اکنون ۲۰۰ جلسه با ۲۵۰ مصوبه داشته است.

او ادامه داد: تمام آنچه تا الان انجام شده را در قالب یک بسته آماده می‌کنیم که اقدامات کمیسیون گردآوری شود. یکی از تکالیف کمیسیون ذیل سند این است که دبیرخانه آن تحت نظر مقام عالی وزارت شکل بگیرد که خوشبختانه این موضوع هم رقم خورده است.

علیرضا کاظمی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و فرهنگی در نهضت ملی حفظ قرآن شرکت کرده‌اند گفت: یکی از بسته‌های تربیتی که تدوین می‌شود حفظ جز سی قرآن است که می‌تواند تقاضا را در بدنه جامعه ایجاد کند.

مهدی نوید ادهم دبیر جدید کمیسیون آموزش عمومی قرآن شد

مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد یک دارالقرآن در هر استان به نام سردار شهید سلیمانی نام‌گذاری شود و محافل انس با قرآن در بیش از ۶۰ هزار مدرسه در دهه فجر برگزار شوذ. دیدار جامعه قرانی با خانواده شهید سلیمانی یکی دیگر از این برنامه‌ها بود.

مهدی نوید ادهم، دبیر جدید کمیسیون نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه این موضوع با وزارت محسن حاجی میرزایی مقارن شده است، چون دانش قرآنی خوبی دارد، این کمیسیون مسئولیت خطیری برعهده دارد، فراسازمانی است و باید این ظرفیت باشد تا تمام دستگاه‌ها بسیج شوند و یک حرکت اصلی و پایدار قرآنی در سطح جامعه رقم بخورد.

نوید ادهم گفت: قطعا بهترین مخاطب ما دانش‌آموزان و جوانان که مستعدترین مخاطب قرانی‌آند هستند که باید محور فعالیت‌های ما باشند و سایر مخاطبان هم نباید مغفول شوند.

دبیر جدید کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم گفت: امیدوارم از ظرفیت معاونت پرورشی هم استفاده کنیم. در اموزش و پرورش سند تحول حاکم است که روح حاکم بر ان بسط تربیت قرآنی است و در مبانی نظری سند سعی شده بر معارف قرآنی توجه شود.

حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون یک نهاد ملی راهبری قران است به پیامی از رهبری انقلاب اشاره کرد و گفت: اهداف و مهارت‌های ۹گانه آموزش عمومی قرآن مورد اهمیت است. چشم‌انداز و رسالت کمیسیون نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت ده میلیون حافظ و همچنین ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تعالیم آن در زندگی است.

او ادامه داد: ۵۰ درصد آموزش‌ها عمومی، ۱۰ درصد عالی، ۷ درصد پژوهشی و ۳۳ درصد ترویجی است. زیرساخت تعلیم و تربیت رسمی عمومی قرآن در آموزش و پرورش است.

محمدی ضمن اشاره به آسیب‌های نظام آموزش عمومی قرآن به اهداف این کمیسیون نیز اشاره کرد.

روسای کارگروه‌ها نیز در ادامه گزارشی از روند بررسی و تکمیل شناسنامه اقدامات ملی سند راهبردی آموزش عمومی قرآن ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار