بررسی وضع دانش آموزان استان زنجان در المپیادهای علمی در گفتگو با رئیس اداره استعدادهای درخشان زنجان؛

از سال 90 روند نزولی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در المپیادهای دانش آموزی داشته‌ایم

علت این پدیده آن است که برخی دانش آموزان و والدین بر این باورند که بین تلاش برای موفقیت در المپیادها و قبولی در کنکور تعارض وجود دارد

زنجان (پانا)–- جمال رحمتی رئیس اداره استعدادهای درخشان زنجان در گفتگو با پانا، با اشاره به کسب 8 مدال کشوری در المپیادهای علمی توسط دانش آموزان زنجانی در 5 سال گذشته، به شرح و بررسی وضعیت المپیادهای علمی در زنجان پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۲۲۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
از سال 90 روند نزولی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در المپیادهای دانش آموزی داشته‌ایم

او در این گفتگو از نحوه برگزاری المپیادهای علمی و وضع دانش آموزان زنجانی توضیح داد.

المپیادهای علمی به چه صورتی برگزار می شود؟

المپیادهای علمی کشور هر ساله در 12 رشته شامل رشته های ادبی، جغرافیا، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، شیمی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک، علوم زمین، سلول های بنیادی، تفکر و کارآفرینی، اقتصاد و مدیریت برگزار می شود. طبق تقویم در نظر گرفته شده برای برگزاری المپیادها؛ دی ماه هرسال ثبت نام دانش آموزان کل کشور در سامانه المپیاد شروع می شود تا در بهمن ماه آزمون های مرحله اول برگزار شود. نتیجه­ مرحله­ اول در اسفند ماه اعلام می شود و دانش آموزان برگزیده شده در مرحله دوم که در اردیبهشت ماه برگزار می­ شود، شرکت می­ کنند. نتیجه­ مرحله دوم در خرداد ماه اعلام می­ شود و برگزیدگان این مرحله در دوره­ آموزشی متمرکز یک ماهه که در تهران تشکیل می شود شرکت کرده و در نهایت خروجی این دوره، رقابت برای کسب مدالهای طلا، نقره و برنز کشوری است. لازم به ذکر است در یک رشته ممکن است چندین مدال هم رنگ توزیع شود. برای مثال دوره المپیاد علمی ادبی در تابستان 98 با 18 مدال طلا، 10 مدال نقره ، 12 مدال برنز به پایان رسید. دارندگان مدال طلا در مراحل بعدی به المپیادهای جهانی اعزام می شوند.

استقبال دانش آموزان زنجانی از المپیادها در چه سطحی است؟

روند استقبال دانش آموزان از المپیادهای علمی در استان زنجان یک روند معقول و منطقی متناسب با سایر استانهاست. البته در کل کشور از سال 90 یک روند نزولی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در المپیادهای دانش آموزی داریم. به طوری که در سال 93 تعداد 1340 نفر در المپیاد شرکت کردند، اما در سالهای بعدی به ترتیب 790، 993، 1350، 800 و 970 نفر شرکت کننده داشتیم که علت آن تصور برخی دانش آموزان و والدین مبنی بر تعارض میان تلاش برای موفقیت در المپیادها و کنکور است.

در سال 93 تعداد 1340 نفر در المپیاد شرکت کردند، اما در سالهای بعدی به ترتیب 790، 993، 1350، 800 و 970 نفر شرکت کننده داشتیم

هر چند با نگاه دقیق و مطالعه­ شرکت کنندگان در المپیادها می توان فهمید کسانی که در المپیاد موفقیت کسب می کنند، عملکرد خوبی در کنکور دارند. این در حالی است که تسهیلاتی که برای مدال آوران المپیادهای دانش آموزی در نظرگرفته شده بسیار قابل توجه است به طوری که دارندگان مدالهای طلای جهانی معاف از خدمت وظیفه و کنکور هستند و دارندگان طلای کشوری معاف از کنکور و برای دارندگان مدال نقره و برنز المپیاد کشوری سهمیه 20 درصدی قبولی کنکور در نظر گرفته شده است. ضمنا همه­ مدال آوران در بنیاد نخبگان ثبت نام می شوند. جالب توجه اینکه دارندگان طلای المپیادهای بین المللی ریاضی، فیزیک و کامپپیوتر از امسال می توانند در رشته های پزشکی نیز بدون کنکور ادامه تحصیل دهند.

دانش آموزان زنجانی چه موفقیت هایی در زمینه المپیاد های علمی داشته اند؟

دانش آموزان زنجانی در سال­های دور یعنی دهه­ هشتاد نتایج روشن و درخشانی در المپیادها داشته اند. برای مثال، امیر سپهری که موفق به کسب مدال طلای جهانی ریاضی شد و علیرضا اسکندری مدل طلای جهانی نجوم را کسب کرد. در سالهای اخیر نیز بعد از وقفه­ چند ساله از سال 93، روند کسب مدال برای دانش آموزان زنجانی شروع شد و هر ساله 1 تا 3 نفر موفق به کسب مدال المپیاد کشوری می­ شوند. به طور دقیق در سال تحصیلی 94-93، سید کیا هاشمی مدال نقره­ رشته ادبی را کسب کرد. در سال تحصیلی 95-94 دانش آموزان، نیلوفر علیشاهی و مهدی ترابی در رشته­ ادبی مدال نقره گرفتند، در سال 96-95 محمدحسن احمدی مدال نقره رشته­ ادبی و امیرحسین بیگدلی مدال برنز فیزیک و در سال 97-96 سارا رضایی و محمدرضا داودی، مدال نقره ادبی و رادمهر ملکی مدال طلای رشته­ ادبی را کسب کردند. در سال گذشته نیز، نوید قدسی مدال طلای رشته­ ادبی را کسب کرد. در مجموع در 5 سال گذشته دانش آموزان زنجانی موفق به کسب 8 مدال کشوری در المپیادهای علمی شده اند.

چرا موفقیت دانش آموزان زنجانی تنها در رشته­ ی ادبی چشمگیر است؟

از پنج سال گذشته رشته­ علوم انسانی در مدارس استعدادهای درخشان تاسیس شده و دقیقا از همین مدت موفقیت های المپیادی دانش آموزان زنجانی در رشته­ ادبی شروع شده است. لازم به ذکر است همه­ مدال آوران این رشته دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان هستند. البته المپیاد تنها برای دانش آموزان استعدادهای درخشان نیست، بلکه برای دانش آموزان پایه­ دهم و یازدهم تمامی مدارس برگزار می شود، اما به خاطر اهتمام ویژه­ ای که مدیران و دبیران این مدارس برای برگزاری دوره های آمادگی المپیاد در این رشته دارند این موفقیت­‌ها به دست آمده است.

داوطلبین شرکت در المپیاد چگونه حمایت می شوند؟

کلاس‌های آمادگی شرکت در المپیادها با محوریت مدارس استعدادهای درخشان به صورت جسته، گریخته در مرحله اول و بصورت منظم و به شکل کلاس های آموزشی، توجیهی، مشاوره ­ای و همایش­های المپیادی برای مرحله دوم (البته مربوط به رشته هایی که دانش آموزان زنجانی موفق به عبور از مرحله اول آن شده اند) برگزار می شود. تشکیل این کلاس ها در مدارس دیگر بستگی به علاقه مندی مدیران و دبیران و استقبال اولیای دانش آموزان دارد و ممکن است تشکیل شود. البته دانش آموزان سایر مدارس در صورت قبولی در مرحله اول می توانند در کلاس های آمادگی المپیاد در مدارس استعدادهای درخشان شرکت کنند. طبعا اگر کلاس های آمادگی بصورت گسترده تر و در رشته های متنوع برگزار شود، موفقیت های به دست آمده بسیار بیشتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار