پنل‌های خورشیدی که هنگام غروب هم کار می‌کنند

تهران (پانا) - بررسی یک پژوهشگر آمریکایی نشان می‌دهد پنل‌های خورشیدی که به شیوه مخصوصی طراحی شده‌اند، می‌توانند هنگام غروب خورشید هم کارآیی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۰۲۱۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پنل‌های خورشیدی که هنگام غروب هم کار می‌کنند

به گزارش ایسنا از یورونیوز، پژوهشی که در "دانشگاه کالیفرنیا، دیویس" (UC Davis) آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد پنل‌های خورشیدی که به شکل خاصی طراحی شده‌اند، می‌توانند با تولید انرژی هنگام غروب خورشید، مشکلات مربوط به تعادل انرژی را حل کنند.

پنل‌های خورشیدی قدیمی، تحت تاثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرند و در شب نیز کار نمی‌کنند. تنها غروب خورشید نیست که این پنل‌ها را از تامین انرژی پایدار برای مردم بازمی‌دارد، بلکه آب و هوای ابری و کوتاه شدن روز نیز در این موضوع، موثر هستند.

پروفسور "جرمی ماندی" (Jeremy Munday)، استاد دانشگاه کالیفرنیا، دیویس برای برطرف کردن این مشکل، راه حلی پیدا کرده است که امکان به دست آوردن الکتریسیته از آسمان شب را فراهم می‌کند.

پنل‌های خورشیدی مخصوص شب، مانند پنل‌های خورشیدی مخصوص روز کار می‌کنند اما روش کار آنها دقیقا برعکس است. گرمای خورشید، هر شب به صورت پرتو مادون قرمز به سوی زمین می‌آید تا این سیاره را در دمای ثابت نگه دارد.

ماندی گفت: نیروی یک پنل خورشیدی عادی، با جذب نور خورشید تامین می‌شود. نور در این ابزار جدید، به جای جذب شدن، منتشر می‌شود و جریان و ولتاژ به جهت مخالف می‌روند اما تولید نیرو ادامه می‌یابد.

شاید این ابزار بتواند در هر متر مربع، تا 50 وات انرژی تولید کند که یک چهارم انرژی تولید شده با پنل‌های معمولی طی روز است. این پنل‌های جدید در صورت کوتاه شدن روز و توقف نور، طی روز هم کار می‌کنند. برخی پژوهش‌ها حاکی از این هستند که حتی می‌توان از این پنل‌ها برای مهار گرمای ناشی از ماشین‌آلات استفاه کرد.

ماندی افزود: برای ساخت این پنل‌ها، از مواد متفاوتی استفاده می‌شود اما فیزیک هر دو نوع پنل، مشابه است.

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) نیز سال گذشته طی پروژه‌ای تلاش کردند تا از تفاوت دمای روز و شب برای تولید الکتریسیته استفاده کنند. آنها تلاش کردند تا کارآیی این فناوری را ثابت کنند اما هنوز راه زیادی برای اثبات کارآیی و عملکرد این پنل‌ها وجود دارد.

شاید پنل‌های خورشیدی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، نخستین نمونه از چنین پنل‌هایی باشند اما این امکان وجود دارد که با قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوایی و سطح پایین نور نیز به تامین انرژی بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار