اینترنت ایران از ایرلند سریع‌تر است

تهران (پانا) - بر اساس آمار جهانی اسپیدتست، اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار گرفته و در این رتبه‌بندی بالاتر از ایرلند وپایین‌تر از آذربایجان قرار دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اینترنت ایران از ایرلند سریع‌تر است

سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است.

طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال گذشته از روند روبه‌رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می‌گیرد.

چندی پیش سایت سی‌نت براساس شاخص‌های جهانی اینترنت در وب‌سایت Speedtest که اینترنت کشورها را در آخرین ماه سال ۲۰۱۹ میلادی بررسی کرده بود، گزارشی منتشر کرد که طبق آن، کشوری مانند استرالیا نسبت به کشورهای قزاقستان که در رتبه ۶۵ قرار گرفته، کوزوو که رتبه ۶۱ را از آن خود کرده و مونته‌نگرو که در رتبه ۶۰ قرار دارد، اینترنت کندتری داشته و در رتبه ۶۸ام جهان قرار گرفته است. این درحالی است که طبق آمار، تولید ناخالص داخلی کشور استرالیا تقریبا ۱۰ برابر بیش‌تر از این سه کشور است.

اما در آمار جدید وب‌سایت اسپیدتست تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار گرفته و از کشورهایی از جمله آذربایجان و گرجستان سرعت پایین‌تری دارد. البته در حال حاضر اینترنت موبایل ایران از ایرلند و آنگولا بالاتر است. این در حالی است که متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۹، ۲۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود، ۱۲.۳۰ مگابیت‌برثانیه بوده است.

این در حالی است که متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۹، ۲۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود، ۱۲.۳۰ مگابیت‌برثانیه بوده است.

همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده است، جایگاهی که از کشورهایی از جمله مراکش و میانمار پایین‌تر است و البته درمقایسه با کنیا و بولیوی در رتبه بالاتری قرار دارد.

این در حالی است که متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۹، ۱۵.۰۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود، ۹.۳۱ مگابیت‌برثانیه بوده است.

متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت‌برثانیه است. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان، به ترتیب به امارات متحده عربی (۸۵.۲۹ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۸۳.۹۰ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۸۲.۵۹ مگابیت‌برثانیه)، کانادا ( ۷۱.۰۳مگابیت‌برثانیه) و هلند (۶۸.۵۰ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت‌برثانیه است. رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۲۰۲.۰۵ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۱۶۹.۴۹ مگابیت‌برثانیه)، موناکو (۱۶۱.۸۵ مگابیت‌برثانیه)، رومانی (۱۴۸.۷۶ مگابیت‌برثانیه) و سوییس (۱۴۶.۴۷ مگابیت‌برثانیه تعلق دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار