امام وردی: احیای نقش تربیتی معلم، راه نجات آموزش و پرورش از آسیبهای اجتماعی است

تهران (پانا) - امام وردی، معاون پرورشی آموزش و پرورش منطقه5 تهران جدا کردن آموزش از پرورش را باعث دور شدن معلم از نقش تربیتی اش بیان کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
امام وردی: احیای نقش تربیتی معلم، راه نجات آموزش و پرورش از آسیبهای اجتماعی  است

امام وردی با اشاره به برنامه های متنوعی که در دهه فجر در مناطق مختلف برگزار می شود، گفت: یکی از برنامه های مهم منطقه5 برگزاری صبحگاه مشترک پیشتازان با حضور 400 دانش آموز متوسطه اول دختران بود که با حضور مدیر منطقه و جمعی از مهمانان برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های پیشتازی دانش آموزان در دوران تحصیل شان گفت: در منطقه5 نزدیک به5هزار دانش آموز در حوزه تشکیلات سازمان دانش آموزی جذب شده اند و عملا دوره های آموزشی آنها ازماه مهر تا کنون ادامه داشته است. درواقع این دانش آموزان در دوره های پیشتازی همه مهارت های تشکیلاتی را می آموزند. آموزش ها در کانون روح الله منطقه5 همچنان ادامه دارد. در روزها دوشنبه و پنجشنبه مدارس با توجه به تقویم زمانبندی که دارند دانش آموزان شان را به کانون روح الله آورده و آنجا در قالب گروه های صدنفری آموزش می بینند.

امام وردی با اشاره به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سالهاست که بحث سند تحول مطرح است و ساحت های تربیتی مطرح می شود اما متاسفانه بجز حوزه شناختی و فناورانه حوزه های دیگر خیلی مورد توجه آموزش و پرورش قرار نگرفته است. یکی از این حوزه ها، حوزه تربیت اجتماعی دانش آموزان است که عملا تشکیلات پیشتازان در همین راستاست و در رشد اجتماعی بچه ها تاثیرگذار است. زیرا بچه ها در قالب مهارت های پیشتازی کار گروهی را تمرین می کنند و با هم بودن و مسئولیت جمعی را یاد میگیرند. این نوع آموزش های مهارتی در شکل گیری شخصیت بچه ها اثرگذار است و سهم دارد و ما اعتقاد و باور داریم که در قالب فعالیت های پیشتازی بچه ها اعتماد به نفس شان افزایش پیدا کرده و تشخص می گیرند. البته کارکردهای پیشتازان گسترده است اما در حوزه تربیت اجتماعی چشم گیرتر است.

معاون پرورشی منطقه5 تهران درباره دغدغه های فعالیت های پرورشی در آموزش و پرورش گفت: مساله اصلی ما در حوزه فعالیت های پرورشی بحث نیروی انسانی است. نیرویی که خود را متعهد و ملزم به فعالیت پرورشی بداند. متاسفانه در طول سال های گذشته جذب نیروی انسانی در حوزه پرورشی انجام نشد یا اگر انجام شد بسیار ضعیف بود. این درحالی است که هر سال یک جمع بزرگی از نیروهای پرورشی در قالب بازنشستگی از آموزش و پرورش خارج می شوند و به عبارتی دست حوزه پرورشی در موضوع نیروی انسانی هر روز خالی تر می شود.

امام وردی افزود: کار پرورشی نیازمند مربی و متربی است که تعامل چهره به چهره و رودرور داشته باشند. اگر درجایی عملکرد چشمگیری در حوزه پرورشی نمی بینیم به این علت است که مربی عملا امکان تعامل رودر رو را ندارد. ما با تفکیک بخش آموزش وپرورش بخش عظیمی از نیروهای آموزش و پرورش را از حوزه پرورش جدا کرده ایم. در واقع تا زمانیکه معلم به ماموریت تربیتی خود واقف نشود و کارکرد نقش تربیتی معلم احیا نشود، ما هم در توسعه پرورشی خیلی توفیقی نخواهیم داشت.

وی افزود: آموزش و پرورش راهی ندارد مگر اینکه معلم را متوجه نقش تربیتی اش بکند. معلم امروز فقط خود را مکلف به آموزش درسی می داند و بس. اینکه معلم صرفا نقش آموزشی داشته باشد درواقع منجربه کاهش نقش معلمی می شود و ظلم به خود معلم است. احیای نقش تربیتی معلم تنها راه نجات آموزش و پرورش از آسیب های اجتماعی است. البته آسیب های اجتماعی معلول بی توجهی به فعالیت های تربیتی و حوزه پرورشی است.

امام وردی، معاون پرورشی منطقه5 تهران از حضور معلم ها در حوزه پرورشی سخن گفت و افزود: توجه به حوزه پرورشی این است که معلم ها را به این حوزه بیاوریم. این موضوع باعث تقویت برنامه های پرورشی می شود وهمچنین منجربه کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس می شود. در بسیاری از برنامه هایی که ما متولی آن هستیم اعم از اردوها و مسابقات، جای معلم همیشه خالی بوده و باید به نوعی تفکیک آموزش از پرورش برداشته شود. آموزش و پرورش یک مفهوم اند و نمی توان گفت کسی کار آموزش انجام دهد و دیگری کار پرورشی انجام دهد. هرکسی در مدرسه فعال است باید هردو حوزه را دنبال کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار