در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها؛

کولایی: مردم ایران تحول می‌خواهند

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن تعداد زیادی از نخبگان دانشگاهی در این حادثه را نمونه‌ از دست دادن نیروی انسانی کارآمد و نخبه دانست و نسبت به انزوای دانشگاه‌ها در مدیریت کشور انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
کولایی: مردم ایران تحول می‌خواهند

به گزارش ایسنا، الهه کولایی در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی گفت: ما همچنان داغدار از دست دادن جمعی از هم‌وطنانمان در سانحه سقوط هواپیما و جان باختن تعدادی از هم وطنان در کرمان هستیم. حادثه سقوط هواپیما در واقع نمونه‌ای از رخدادی بود که بعد از انقلاب و خصوصا در سال‌های اخیر در کشور ما اتفاق افتاده و آن هم تخلیه منابع نخبگی و کارشناسی است.

وی افزود: به هوش باشیم که با از دست دادن نیروی انسانی نخبه و کارآمد در واقع حاصل فعالیت دانشگاه‌ها را از دست داده‌ایم ضمن این‌که درد، غم و اندوه این حادثه بر جسم و جان ما سنگینی می‌کند این وجه مهم نیز باید مورد توجه ما قرار گیرد و با استفاده از فرصت‌های داخل مانع از دست دادن بیش از پیش نیروی انسانی نخبه شویم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از آن‌چه انزوای دانشگاه‌ها در مدیریت کشور خواند یادآور شد: انزوای دانشگاه در واقع انزوای نخبگان و کارشناسانی است که می‌توانند با استفاده از تجربه‌هایشان آسیب و آلامی که به مردم وارد می‌شود را کاهش دهند. کارکرد دانشگاه دادن مدرک به صاحبان قدرت نیست. این شبهه برای خیلی‌ها در ایران ایجاد شده که با به دست آوردن مدرک به جمع نخبگان پیوستند اما این طور نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب هم‌چنین یادآور شد: در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب ما باید درک درستی از جایگاه و موقعیت کشورمان با در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم. این امر کمک می‌کند که به سهم خود از آرمان‌های انقلاب پاسداری کنیم.

کولایی معتقد است: فقر و عقب‌ماندگی در نقاط مختلف کشور ناشی از این است که درک درست و واقعی مبتنی بر آن‌چه پیرامون ما است وجود نداشته است. زمانی که ۴۱ سال پیش انقلاب پیروز شد، جهان پیرامون ما جهان دیگری بود. در آن زمان دوقطبی آمریکا و شوروی برای ما فرصتی را بوجود آورد که در پیروزی انقلاب از آن بهره بردیم. قطعا نمی‌توان نقش عامل بیرونی را در این موضوع انکار کرد. جهان سال ۹۸ نیز با جهان سال ۵۷ کاملا متفاوت است. بازیگران، اثرگذاران، فضای بازی و قواعد متفاوت است. چقدر ما به این تفاوت‌ها در تدوین راهبردهای‌مان توجه داریم، تصمیم‌سازان ما در سطوح مختلف چقدر با واقعیت‌ها سروکار دارند و ما این جهان را چقدر می‌شناسیم؟

وی یادآور شد: ما ملت ایران ملت آرمان‌خواهی هستیم و همیشه با آرزوهای‌مان زندگی کردیم. ما در قرن ۲۰ چهار جنبش انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و جنبش اصلاحات را تجربه کردیم. مردم ایران به وضع خود قانع نیستند و می‌خواهند متحول شوند اما چه کسانی این حرکت‌ها را اداره می‌کنند؟ طبیعی است نخبگان. اما نخبگان چقدر از زمینه‌های موجود شناخت دارند؟ من بعد از مجلس ششم برآوردم این بود که اشکال از نخبگان ما است و این باعث می‌شود هر جنبش ما در مسیر افول قرار بگیرد.

کولایی با بیان این‌که «ایران به عنوان کشوری شناخته می‌شود که به آن در حال توسعه می‌گویند» ابراز عقیده کرد: اما اگر روزی نگاه ما به آلمان و ژاپن بوده امروز نگاه ما به ترکیه و امارات است و این برای ملتی که این همه منابع قدرت در اختیار دارد فاجعه است و نشان می‌دهد ما نتوانستیم با واقعیت‌ها درست ارتباط برقرار کنیم.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به وضعیت احزاب در ایران گفت: وقتی سایه سنگین دولت‌ها بر همه ابعاد اجتماعی دیده می‌شود چطور می‌توانیم حزب مستقل داشته باشیم. ما چقدر بر احزاب آموزش می‌دهیم و از نظر کارشناسان استفاده می‌کنیم؟

کولایی با بیان اینکه «مردم باید شهروند باشند»، افزود: آیا در این زمینه زیربنا وجود دارد؟ آموزش داده شده؟ نهادهای لازم ایجاد شده است؟ متأسفانه ما فرصت‌های بعد از فروپاشی شوروی را به دلیل به کار گرفته شدن نخبگان و خبرگان از دست دادیم. سوال این است دموکراتیک شدن بعد از فروپاشی شوروی در قفقاز و روسیه سر از کجا درآورد؟

وی با بیان این‌که «حرکت بین آزادی و امنیت در جوامع در حال گذار مرتبا تکرار می‌شود»، یادآور شد:‌ من و آقای اطاعت در جریان وقایع بعد از تحصن مجلس ششم گفتیم به عنوان تحصن‌کنندگان برای انتخابات مجلس هفتم لیست بدهیم اما این نظر پذیرفته نشد. در آن انتخابات ۵۲ درصد از مردم رأی دادند و آقایان با همان رأی‌ها روی صندلی‌های مجلس نشستند و برای ما قانون گذاشتند.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد پیوند بین حوزه‌های اجرا و فرایند تصمیم‌سازی با نخبگان و کارشناسان تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار