کاشت خاویار گیاهی برای اولین بار در نی‌ریز

شیراز (پانا) - مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از کاشت خاویار گیاهی در سطح ۶ هزار متر مربع و به صورت آزمایشی، برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
کاشت خاویار گیاهی برای اولین بار در نی‌ریز

برای اولین بار، بصورت آزمایشی، در سه تیمار با تاریخ کاشت متفاوت و در سطح ۰.۶ هکتار، گیاه کینوا از ۱۵ تا ۳۰ شهریور ماه توسط حمیدرضا شکوهی کشاورز پیشرو و علاقمند بخش مرکزی کشت شد.

شیرین زارعی گفت: در سال های اخیر با تداوم خشکسالی و کاهش کیفیت منابع آب و خاک کشت گونه های مقاوم به شوری و کم آب بر در شهرستان نی‌ریز حائز اهمیت بوده است که در همین راستا در سال زراعی ۹۸-۹۷، در سه تاریخ متفاوت از 15 تا 30 شهریور ماه و به فاصله دو هفته از هم کاشت این گیاه انجام شد.
زارعی تصریح کرد: در این طرح تحقیقاتی اولین تاریخ کاشت که پانزدهم شهریورماه بود مناسب‌ترین زمان تشخیص داده شد و سایر کشت‌ها دچار سرما زدگی شدند.
او در ادامه افزود: این محصول در ابتدای کاشت با فاصله یک هفته و سپس با دور آبیاری یک ماهه آبیاری و برداشت اولین کشت، در بیستم دی ماه انجام شد که تناژ آن نیز 3.2تن در هکتار بود.
به گفته او، کشت کینوا در شوری آب 10هزار میکروموس که بسیاری از محصولات زراعی شرایط کاشت را ندارند صورت گرفت و هیچ تأثیر نامطلوبی بر محصول مشاهده نشد.
او با اشاره به وجود محدودیت‌هایی مانند نبود دستگاه‌های کاشت و برداشت و بذر بوجاری شده در شهرستان خاطرنشان کرد: از جمله مسائل حائز اهمیت در کاشت کینوا مبارزه اولیه با علف های هرز است که رقابت شدیدی با گیاهچه کینوا دارند و همچنین نحوه برداشت آن با توجه به نبود کمباین مخصوص، بهره برداران را با مشکل مواجه و الزام به برداشت دستی می نماید.
کینوا به خاویار گیاهی معروف و منبعی غنی از آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه است و مقاومت آن به شوری و کم آبی به اهمیت کاشت و توسعه آن در شهرستان افزوده است.

خبر: سمیه میرشکاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار