سفر ارزان و غیرلوکس اما مهیج

نگاهی به سبک جدید سفرهای نو و محبوب در دنیا

تهران (پانا) - جایگاه و اهمیت سفر کردن هیچگاه در زندگی انسان کم‌رنگ نشده است بلکه در طول تاریخ از مدلی به مدل دیگر تغییر می‌کند. شاید 20 سال پیش ذهنیتی از این موضوع که سفر می‌تواند چیزی جز یک برنامه از پیش تعیین شده، پیدا کردن هتل یا مکان محل اقامت یا دیدن یک شهر خاص باشد، وجود نداشت، اما با اطمینان می‎توان گفت که امروزه این نگاه وجود دارد. با نگاهی به سبک زندگی مدرن در جوامع مختلف و حتی در ایران و در نظر گرفتن علایق جدید بخوبی در می‌یابید که سفر کردن در روزگار امروز بسیار متفاوت با چیزی است که روزگاری به مفهوم واقعی سفر رنگ و بو می‌بخشید.

کد مطلب: ۱۰۲۰۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به سبک جدید سفرهای نو و محبوب در دنیا

به‌گزارش ایران، اگرچه تغییر سبک‌های مختلف سفر هنوز چندان گسترش نیافته اما این نگاه نو در میان قشر جوان در حال گسترش و محبوب شدن است. سفرهای بک‌پکری، کوچ سرفینگ و بوم گردی از جمله شیوه‌های جدید سفر کردن هستند که امروزه در میان جوانان ایرانی بشدت محبوب هم شده‌اند. در ادامه به این سه نوع سبک جدید سفر نگاهی می‌اندازیم.

بک‌پکری یا کوله به پشت
بک‌پک به زبان انگلیسی یعنی کوله‌پشتی و همین مفهوم خودش گویای همه چیز است. سفری که قرار است با کوله پشتی آغاز و تمام شود. پس این یک کوله‌پشتی گردی است که در یک کوله نه‌چندان بزرگ همه وسایل مورد نیاز و البته ضروری سفردر آن قرار می‌گیرد. این سفر ممکن است به‌تنهایی و توسط یک شخص انجام شود یا دو نفره یا چند نفره باشد اما هرچه هست قرار است کم‌هزینه و کم‌وسیله باشد. اگر وسایل کمپ‌زدن مانند چادر و دیگر وسایل همراه مسافر باشد نشان‌دهنده این است که او قرار نیست هزینه محل اقامت در هتل یا هاستل بپردازد و به چادر خوابی عادت دارد. مدت سفر نیز نامشخص است. کوله‌پشتی گردی به جرأت و جسارت و اشتیاق برای برقراری ارتباط با افراد مختلف نیاز دارد و درست به‌همین دلیل اغلب بک پکرها جوانانی سرزنده و مشتاق هستند که در هر جایی سر صحبت را با شما باز می‌کنند. محدوده جغرافیایی سفر این افراد می‌تواند همه جهان باشد به این معنی که ممکن است شما دو جهانگرد با دوکوله پشتی ببینید که به ده‌ها کشور سفر کرده‌اند و قصد دارند ده‌ها کشور دیگر را هم زیرپا بگذارند.

کوچ سرفینگ یا کاناپه‌خوابی
این شیوه سفر اگرچه یک اسم خاص برای یک سایت گردشگری معروف است اما درواقع به‌نوعی به یک فرهنگ جدید در سفر کردن هم اشاره دارد که به ارتباط مستقیم مسافر با افراد یک جامعه غریبه جدید اطلاق می‌شود.
به این ترتیب که در هر شهر یا کشوری شما می‌توانید یک خانه، یک خانواده یا یک فرد را پیدا کنید که بدون هیچ چشم‌داشتی و دریافت پولی از پذیرفتن شما و اقامت دادن به‌شما در خانه‌اش استقبال می‌کند. میزبان حداقل یک تخت یا یک کاناپه برای اقامت موقت به مسافرشان می‌دهند. این سبک جدید سفرکردن کماکان روحیه‌ای جسورانه و روابط عمومی بالا می‌طلبد که بیشتر در میان جوانان دیده می‌شود. نکته مهم این نوع از سفر کردن اعتمادی است که افراد باید به یکدیگر داشته باشند و اگرچه در سایت و اپلیکیشن مشهور کوچ سرفینگ راه‌هایی برای شناخت میزبان هست اما در نهایت برای اقامت مطمئن مسافران در خانه‌هایی نا‌آشنا هیچ تضمینی نیست جز احتیاط و اعتماد متقابل. بخوبی مشخص است که در این نوع از سفر هم هزینه سفر به‌دلیل اینکه برای محل اقامت هیچ بودجه‌ای صرف نمی‌شود، پایین است. آشنا شدن افراد با فرهنگ‌های مختلف و بازدید از اماکن تاریخی یکی از مهم‌ترین اهداف این نوع از سفر است.

بوم‌‌گردی یا در آغوش طبیعت
از مفهوم این سبک از سفر پیداست که قرار نیست سفر لوکس و گرانقیمتی در پیش باشد. بوم گردی به‌طبیعت گردی و قرار گرفتن در یک محیط طبیعی بدون اینکه هیچ تغییر انسانی در آن رخ بدهد نیز گفته می‌شود. مثل این است که شما در چادر عشایر، کلبه‌های روستایی و کپرهای بومی اقامت می‌کنید که البته هزینه متناسب با آن مکان را هم می‌پردازید اما در ازای این کار مطمئن هستید که هیچ هتل لوکسی در دل طبیعت برای رفاه حال شما ساخته نمی‌شود و شما هم قرار است چند روزی زندگی طبیعی در میان بومیان منطقه را تجربه کنید و از طبیعت دست نخورده لذت ببرید. این سبک از سفر اخیراً در ایران علاقه‌مندان زیادی هم پیدا کرده و مروج آن افراد بومی اما فعال مناطق بکر و دورافتاده بودند که با توصیف و توصیه به افراد برای بازدید از منطقه‌شان به جذب گردشگر و مسافر کوشیده‌اند. بررسی شیوه‌های جدید سفر و سبک‌های عجیب و مهیج مسافرت کردن، این اطمینان را بیشتر کرده که اگرچه مسافرت‌های لوکس هنوز هم مشتریان خود را دارد اما سفرهای کم هزینه، پرهیجان و مملو از مخاطره نیز کم محبوب نیستند و به‌دلیل سبک جوان پسندشان در حال اشاعه درتمام نقاط جهان هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار