امیرحسین اشرفی*

بایکوت خبرنگاران، استراتژی مسئولان جشنواره یا هنرمندان

چه کسی مانع دیدار اهالی رسانه و عوامل فیلم‌ها می‌شود؟

تهران (‌پانا)‌- همیشه عنوان می شود در فعالیت‌های خبری رسانه، سینما و عوامل آن دو رکن جدانشدنی در کنار هم هستند، این دو هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند شاید با یکدیگر چالش داشته باشند اما هر دو می دانند برای پیشبرد فعالیت‌هایشان محتاج یکدیگر هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بایکوت خبرنگاران،  استراتژی  مسئولان جشنواره یا هنرمندان

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از منتقدان اکران فیلم‌ها در پردیس ملت با آن مواجه بودند و هستند، چگونگی دسترسی به هنرمندان و عوامل فیلم‌ها است. جشنواره فیلم فجر از روزی که پا در پردیس ملت گذاشته است گویی فضایش بسته‌تر شده است و فاصله‌ای بین هنرمند و عوامل فیلم با خبرنگاران ایجاد شده است.

این سخن که چرا خبرنگاران نمی‌توانند با هنرمندان گفت و گو داشته باشند قصه امروز و دیروز نیست قصه سه سال حضور در پردیس ملت است، برای رسانه اولویت خوراک خبری است اما رسیدن این خوراک هر روز از سوی عده‌ای برای انها محدودتر می‌شود،امروز در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کار به جایی رسیده است که حتی هنرمندان نیز (برخی بازیگران سینمایی) خود را در مقابل دوربین عکاسان نمی‌بینند.
عوامل فیلم با بادیگاردها(شما بخوانید تشریفات) به سالن‌های اکران فیلم می‌آیند و با آنها خارج می‌شوند.
امروز اگر اخبار رسانه‌های رسمی ، غیر رسمی ، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را ببینیم میزان گفت و گوهای رو در رو به کمترین حد آن در سالهای گذشته رسیده است.
اگر برنامه‌هایی چون «دو قدم تا سیمرغ» و یا «تا جشنواره» که امسال شاهد اجرای آن در برج میلاد بودیم نیز نبود همین میزان گفت و گو و مصاحبه را نیز در برخی رسانه‌ها شاهد نبودیم.
به راستی مقصر تحریم خبرنگاران چه کسانی‌اند؟ یا تیم اجرایی جشنواره فجر این اتفاق را رقم زده‌اند که باید گفت این فرضیه خیلی محتمل نیست زیرا پیشینه هر کدام از تیم خبری و رسانه‌ای و اجرایی را نگاه می‌کنیم به این مطلب می‌رسیم که خود آنها استخوان خرد کرده این راه هستند سالها خبرنگار بودند و هنوز نیز خود را خبرنگار می دانند و می‌نامند.
بسیاری رسانه‌ها مهمترین دغدغه خود در نقد حضور در پردیس ملت را عدم دسترسی به هنرمندان اعلام می‌کردند برای آنها شاید نخوردن چای ،مشکلات لوکیشنی ، ترافیک و بسیاری از مشکلات دیگر در اولویت نباشد که اگر این مسائل بود شاید انتخابشان پردیس ملت نبود.
آن‌ها چه در مکالمات شفاهی و چه کتبی با تیم برگزار کننده جشنواره فیلم فجر بارها از انها خواستند که فضا را برای گرفتن گفت و گو و .... ارتباط با هنرمند بازتر کنند اما بار دیگر می‌بینیم این فضا بسته و بسته و بسته‌تر شده است.
طراحی نمایش فیلم‌ها و نشست پرسش و پاسخ آنها، به نحوی است که هیچگونه رویارویی بین اهالی رسانه و عوامل فیلم‌ها وجود ندارد.
مسئولان جشنواره در پاسخ به اعتراض خبرنگاران، می‌گویند این خواسته عوامل فیلم‌هاست. این درحالی است که عوامل فیلم‌ها، این بایکوت خبرنگاران را استراتژی مسئولان جشنواره می‌دانند.
اینکه کدام گروه واقعیت را می‌گویند امروز مجهول است اما این وسط خبرنگاران هستند که میان این دو مانده‌اند و آنها تنها در سینمایی استاندارد که به تعداد آنها افزوده شده در حال دیدن فیلم هسنتند و در فود کورت پردیس ملت نیز از بن‌هایی که در کارتهایشان است برای خود غذا تهیه می‌کنند و منتظر دیدن فیلم در سینماهای استاندار می‌نشینند! و در ادامه به نشست‌های پرسش و پاسخ می‌روند برگه‌ای از عوامل اجرایی می‌گیرند سؤال خود را در داخل آن می‌نویسند و منتظر می‌مانند که این سؤال از سوی مجری برنامه خوانده شود. گاهی عوامل یک فیلم شما بخوانید کارگردان آنقدر از تیم همراه خود تشکر می‌کند که فرصت کافی برای پاسخ به خبرنگاران نمی‌ماند، در این بین امسال به این جلسات منتقد که قرار نیست فیلم را نقد کند (به گفته خود آنها ) به این جلسات اضافه شده است و .... این جلسات با درخواست دست زدن از سوی مجری برای عوامل فیلم به پایان می‌رسد و قصه همچنان ادامه می‌یابد.
در پایان باید گفت امکان این اتفاق که از سوی تیم روابط عمومی و مسئولان اجرایی فضا برای گفت و گو با اهالی هنر بسته شده باشد وجود ندارد زیرا خود آنها هرگاه احتیاج به اطلاع رسانی خبری بوده است همیشه در دسترس و پاسخگو بوده‌اند.
حال بسیاری از خبرنگاران این انتظار را از رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر که همیشه در اطلاع رسانی شفاف بودند و این امر را بارها در سالهای گذشته در اجرای طرح اطلاع رسانی شفاف به رسانه‌ها با وجود علم بر این موضوع که شاید وارد چالش با رسانه‌ها شوند دارند که بگویند چه کسی دستور تحریم رسانه‌ها را داده است و چرا نباید خوراک خبری در اختیار آنها قرار گیرد.

دبیر فرهنگی خبرگزاری پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار