متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا خبرداد

سوءاستفاده از شیوع کرونا؛ تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال در فضای مجازی با چند برابر قیمت

عمادی: فقط ۳ درصد ازمبتلایان به کرونا فوت کرده اند/مرگ و میر بر اثر آنفولانزا خیلی بیشتر از کروناست

تهران (پانا) - با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا عده‌ای با تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال برای مقابله با کرونا، اقدام به فروش این ماسک‌ها در فضای مجازی کرده‌اند، این در حالی است که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، پیشگیری از ویروس کرونا که انتقال آن با غلتک تنفسی انجام می‌شود از طریق ماسک نیست بلکه با شست‌وشوی دست‌هاست.

کد مطلب: ۱۰۲۰۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
سوءاستفاده از شیوع کرونا؛ تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال در فضای مجازی با چند برابر قیمت

استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس، روشی معمول در بسیاری از کشورهاست. در جریان شیوع اخیر ویروس کرونا در چین نیز استفاده از ماسک در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. نگرانی از شیوع این بیماری در سایر کشورها از جمله ایران باعث شده است تا تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این ویروس اتخاذ کنند، اما همواره هستند افرادی که از این نگرانی سوءاستفاده می‌کنند و به اصطلاح می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. نمونه‌ای که در روزهای اخیر با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، در فضای مجازی شاهد آن هستیم به طوری که عده‌ای با تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال نسبت به فروش این ماسک‌ها به چند برابر قیمت معمول آن اقدام و آن را روشی برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده‌اند.

حال پرسش اینجاست آیا واقعا ماسک‌‌ها ما را از ویروس کرونا دور می‌کنند و آیا وجود چنین ماسک‌هایی صحت دارد؟ دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت استفاده از ماسک‌های آنتی باکتریال اظهار کرد: بیماری‌هایی که از طریق غلتک‌های تنفسی منتقل می‌شود به طور معمول اینطور است که استفاده از ماسک‌های معمولی کاغذی کفایت می‌کند و به استفاده از ماسک 95 N نیاز ندارد. بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند از جمله «سل»، «آبله مرغان» و «سرخک» را به بیمار می‌گوییم که از ماسک 95N استفاده کنند.

ماسک آنتی باکتریال به معنی مقابله با کرونا وجود ندارد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ماسک‌های جراحی یا کاغذی معمولی کفایت می‌کند و عمدتا به وسیله شستن دست‌ها قابل پیشگیری است. تبلیغ فروش ماسک‌های آنتی باکتریال مساله‌ای است که عده‌ای روی موجی که موجب ترس و وحشت مردم شده است، حرکت می‌کنند و اقدام به تبلیغ کرده‌اند چون اصلا ماسک آنتی باکتریال به معنی مقابله با کرونا وجود ندارد و ماسک‌‌هایی که به اسم آنتی باکتریال هستند ماسک‌های فیلترداری هستند که ذرات خیلی کوچک را فیلتر و محفاظت می‌کنند و اینطور نیست که فقط روی باکتری تاثیر داشته باشند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس واقعیت در مقابله با ویروس کرونا کفت: رسانه‌ها در بیان واقعیات مقابله با این ویروس بسیار نقش پررنگی دارند و باید گفت که تبلیغ این ماسک‌ها سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده است چون باید بررسی کرد که آیا این ماسک‌ها استانداردهای وزارت بهداشت و مجوز لازم را دارد یا نه ضمن اینکه اگر همه موارد هم داشته باشد و تبلیغ دروغینی نباشد، باید توجه کرد که اکنون برای پیشگیری از کرونا ضرورتی ندارد که این ماسک‌ها تبلیغ شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس کرونا، ویروسی عجیب و غریب نیست، گفت: این ویروس هم یک ویروس تنفسی مثل همه ویروس‌های تنفسی است. هرچند نوپدید است اما اینطور نیست که خیلی کشنده و ترسناک باشد. 3 درصد از افرادی که تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند فوت کرده‌اند در حالی که مرگ و میر در آنفولانزا خیلی بالاتر از این عدد است. ویروس‌های دیگر هم اینطور است و کرونا ویروس قبلی نیز تلفات بیشتری داشته است. ویروس سارس 10 درصد و مرس 37 درصد مرگ و میر داشته است.

کرونا ویروس عجیبی نیست و موضوع دچار هیاهوی رسانه‌‌ای شده است

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ماسک‌های جراحی یا کاغذی معمولی کفایت می‌کند و عمدتا به وسیله شستن دست‌ها قابل پیشگیری است. تبلیغ فروش ماسک‌های آنتی باکتریال مساله‌ای است که عده‌ای روی موجی که موجب ترس و وحشت مردم شده است، حرکت می‌کنند و اقدام به تبلیغ کرده‌اند چون اصلا ماسک آنتی باکتریال به معنی مقابله با کرونا وجود ندارد

وی با بیان اینکه ویروس کرونا مثل همه ویروس‌های تنفسی از طریق غلتک‌های تنفسی منتقل می‌شود، گفت: متاسفانه شیوع این ویروس مقدار زیادی با جو رسانه‌های دنیا و کشورمان مواجه شده است و تحت تاثیر جو قرار گرفته و باعث شده است مورد توجه قرار بگیرد اما واقعیت این است ویروس عجیبی نیست و موضوع دچار هیاهوی رسانه‌‌ای شده است.

میرعمادی یادآور شد: غلتک‌های تنفسی اینگونه است که وقتی فرد بیمار عطسه می‌کند، ترشحات عطسه بر روی وسایل پخش می‌شود و چنانچه فردی که سالم است به این وسایل دست بزند، دستش آلوده می‌شود و اگر دست آلوده را به پوست یا صورت خود بزنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما اگر دست فرد سالم به مخاطات (داخل چشم، بینی و دهان) تماس پیدا کند یا چیزی بخورد، ویروس به مخاط او وارد می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم مبتلا نشویم بیشتر از اینکه بخواهیم از ماسک استفاده کنیم باید دست‌هایمان را با آبو صابون بشوییم چون با شستن دست‌ها احتمال اینکه جلوی عفونت تنفسی گرفته شود بیشتر است تا اینکه از ماسک استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار