ذوعلم مطرح کرد: فهرست ۱۰ جنایت آمریکا برای گنجاندن در کتب درسی

تهران (پانا) - نشست خبری معاون وزیر آموزش و پرورش و‌رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم مطرح کرد: فهرست ۱۰ جنایت آمریکا برای گنجاندن در کتب درسی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در این نشست با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: اخیرا مجلس مصوبه‌ای درباره ملکف کردن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای گنجاندن جنایات آمریکا نسبت به کشورمان در کتب درسی داشتند که امروز هم به سازمان پژوهش ابلاغ شد. قبلاً در کتاب‌های درسی به این موضوع پرداخته شده است اما این ابلاغیه وظیفه‌ای برای ما ایجاد می‌کند تا سرفصل‌های جامع و‌ متقنی را در این زمینه در کتاب‌ها بگنجانیم. به نظرم باید حداقل ۱۰ عنوان از این جنایات را در کتاب‌ها بگنجانیم.

او به برخی از این سرفصل‌ها اشاره کرد و گفت: خیانت به دکتر مصدق، جنایات ۲۵ ساله آمریکا نسبت به ایران از سال ۳۲ تا ۵۷، دولت آمریکا موجب تاخیر نیمه قرنه در پیشرفت کشورمان متناسب با تمدن‌مان را داشت که گناهی نابخشودنی است. توزیع تفرقه بین مسلمانان که همچنان ادامه دارد، ایجاد سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی، تفرقه بین دولت و‌ ملت و ...، حمایت آمریکا از صدام حسین برای حمله به کشورمان و‌ هشت سال جنگ‌ تحمیلی، توطئه حمایت از یک رژیم جعلی و یک رژیم کودک‌کش که بیش از ۷۰ سال است این توطئه ادامه دارد و اخیرا طرح معامله قرن که خوشبختانه نیامده دچار مرگ مغزی شد و از صحنه سیاسی جهان حرف شد، توطئه آمریکا برای تجزیه کشورمان، توطئه فرهنگی عمیق و حساب شده که جذب مغزهای کشور ما و جوانان و تلاش برای هویت‌زدایی از کشورمان که همچنان ادامه دارد، توطئه آمریکا برای اسلام زدایی با استفاده از حکام وابسته و داعش و همچنین اخیرا ترور شهید سردار سلیمانی فهرستی هستند که نشان می‌دهد جامعه ما در حال رشد است و این توطئه‌های دشمنان و به ویژه آمریکا همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: سازمان پژوهش با موافقت مولف و اطلاع به وی، توسط تیم کارشناسی خود تغییراتی را در کتب درسی و اصلاحاتی را انجام می‌دهد. بازآرایی تشکیلات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم اخیرا تصویب شده و انجام خواهد شد. معاون طراحی و تولید سازمان موظف شده سه کار یعنی بازآرایی دوره کلان سه ساله اول ابتدایی، بازطراحی دوره دوم متوسطه نظری به خاطر نقدهایی از جمله عدم مطابقت عناوین درسی با نیازهای دانش‌آموزان و‌ کنکورمحوربودن کتب و ... و سوم بازطراحی دوره دوم متوسطه فنی حرفه‌ای را در میان‌مدت انجام دهد.

علی ذوعلم افزود: ما به جد به تمرکزدایی معتقد هستیم و آن را دنبال می‌کنیم تا زمینه مشارکت دیگران را در بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی فراهم کنیم، اگر همه کارها به خوبی پیش برود در مهر سال آینده می‌توانیم تعدادی از طرح‌واره‌های درسی که توسط دیگران تدوین شده باشد را رونمایی کنیم.

او گفت: آنچه که سازمان پژوهش همواره تاکید می‌کند این است که دانش‌آموزان مرتب با کتاب‌های غیردرسی در ارتباط باشند و مطالعه کنند.

علی ذوعلم در پاسخ به پانا درباره آخرین وضعیت استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم گفت: ما حساسیتی بر روی این موضوع نداریم و هر زمان که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان جدا شود ما ضمن حفظ رابطه علمی خود با آن مجموعه همکاری لازم را خواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست درباره آموزش زبان در مدارس گفت: پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی براساس بررسی‌های کارشناسی این بوده است که سبد انتخاب دانش‌آموزان را در انتخاب زبان خارجی تقویت و توسعه دهیم. طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اکنون از شش زبان خارجی یک زبان خارجی را انتخاب کنند. در این سبد ۲ زبان بین‌المللی یعنی چینی و عربی وجود نداشت که اضافه شده است ولی این به معنای این نیست که دانش‌آموزان ملزم به انتخاب آن‌ها هستند. باید نوعی راه‌های جدید برای تقویت زبان خارجی دانش‌آموزان پیدا کنیم. این پیشنهاد هنوز در شورای عالی آموزش و پرورش است و مصوب نشده است.

ذوعلم درباره برخی انتقادات با موضوع حذف مباحثی از کتب درسی ریاضی گفت: دانش‌آموزان باید در دانشگاه انتگرال را بخوانند ما که موظف نیستیم همه مباحث تخصصی ریاضی را آموزش دهیم. در مدرسه دانش‌آموزان باید برای زندگی آماده شوند.

او به موضوع کاغذ هم اشاره کرد و گفت: مشکل کاغذ برای چاپ کتب درسی برای سال ۹۹ حل شده است البته مراحل عملیاتی در حال انجام است. ۴۵ میلیون یورو برای این موضوع اختصاص یافته است و حدود ۴۵ هزار تن کاغذ است و حجم عظیمی از کار را می‌طلبد. برای سال ۱۴۰۰ هم از اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مشکلی در چاپ کتب درسی دانش‌آموزان پیش نیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار