جشن روز جهانی تالابها در امیرکلایه لاهیجان برگزار شد

لاهیجان (پانا) - مراسم روزجهانی تالاب ها با حضور دانش آموزان، گروه های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست در پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
جشن روز جهانی تالابها در امیرکلایه لاهیجان برگزار شد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : تاکنون اقدامات خوبی برای تالاب های امیرکلایه، بوجاق در کیاشهر، تالاب انزلی، جوکندان تالش و استیل آستارا انجام شده و سال گذشته با توجه به اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حقابه تالاب امیرکلایه توسط یکی از دانشگاه ها و مراکز علمی ذیصلاح مورد مطالعه قرار گرفت تا با اجرای طرح هایی از کاهش آب این تالاب جلوگیری شود.

منصور سربازی گفت : سه تالاب بین المللی بوجاق، امیرکلایه و انزلی در گیلان با مساحت ۳۴ هزارهکتار عضو کنوانسیون بین المللی رامسر است که براساس برنامه ششم توسعه کشور باید نسبت به احیای این تالاب ها توسط محیط زیست برنامه ریزی شود.

او عنوان کرد : ۳۶ تالاب کشور در لیست خطر و قرمز قرار گرفته اند و باید با برنامه ریزی نسبت به احیای آنها اقدام شود تا منجر به خارج شدن ایران از کنوانسیون رامسر نگردد.

سربازی همچنین اظهار کرد: از سه تالاب بین المللی گیلان فقط تالاب انزلی در لیست خطر قرار دارد و دو تالاب امیرکلایه و بوجاق جزء این لیست قرمز نیستند.

او یادآور شد : در سال گذشته با اعتبارات ملی طرح مطالعه تالاب های امیرکلایه و بوجاق درگیلان آغاز شد تا با دیواره سازی و اصلاح خروجی آب از نشست آب جلوگیری و آب کف تثبیت شود.

سربازی فاضلاب های شهری و روستایی، برداشت های بی رویه آب از تالاب ها، رشد و هجوم گیاهان غیربومی در تالاب های گیلان مانند گیاهیان سنبل آبی، آزولا، کاهوی آبی و رسوبات بالادست را از جمله عمده ترین تهدیدات تالاب های گیلان بر شمرد.

او ادامه داد: بیش از یکصدهزار ساعت کلاس های آموزشی برای افزایش آگاهی و اطلاعات زیست محیطی دانش آموزان و مربیان در زمینه های ارتقای بینش زیست محیطی و پرنده نگری در تالاب امیرکلایه برگزار شده است تا مردم و دانش آموزان بتوانند به اهمیت این موهبت های الهی بیشتر آشنا شوند و در حفظ آن نقش داشته باشند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: امسال تالاب زریوارکردستان از تالاب هایی بود که در دولت تدبیر و امید در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید که به همین مناسبت همایش بزرگی در سنندج برگزارشده است.

کنوانسیون رامسر، اولین کنوانسیون بین دولتها محسوب می شود که در ۱۳بهمن سال ۱۳۴۹در رامسر تشکیل شد که هم اکنون مقر آن در ژنو قرار دارد که ۱۸کشور در آن سال به این کنوانسیون دعوت شدند و معاهده ای به نام حفاظت از تالاب ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی تصویب کردند که به کنوانسیون رامسر مشهور است.

هر ساله در راستای ارج نهادن به تالاب ها به عنوان موهبتی خداوندی در دوم فوریه در تمام دنیا جشن ها وهمایش های برگزار می شود دوستداران طبیعت گیلان نیز که به همین مناسبت جشنی در تالاب امیرکلایه لاهیجان برگزار کردند.

در این برنامه علاوه بر سخنرانی، مسابقه نقاشی در صحنه توسط دانش آموزان روستاهای اطراف برگزار شد که به ۸۰ نفر از آنها جوایزی اهدا شد و با اجرای برنامه پرنده نگری در جایگاه های چوبی که به تازگی در این منطقه احداث شده است این مراسم به پایان رسید.

روز جهانی تالاب‌ها در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با ۱۳بهمن سال ۱۳۴۹در شهر رامسر ایران در کنوانسیون رامسر به امضا رسید واین روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار