تالاب‌ها جزو مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار می‌گیرد

لرستان (پانا)_معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تالاب‌ها جزو مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تالاب‌ها جزو مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار می‌گیرد

نبی‌الله قائدرحمتی در گفت‌وگو با پانا، عنوان کرد: در پست‌ترین نقطه‌ در یک حوضه آبخیز که آبها جمع‌می‌شوند تالاب شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر کاری که در حوضه آبخیز انجام می‌شود روی تالاب تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: تالاب نمادی از تمام کارهایی است که ما در حوضه آبخیز انجام می‌دهیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بخشی از مشکلاتی که تالاب‌های استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که چرخه آبخیز آنها بدرستی مدیریت نشده و حقابه تالاب در بالا دست رعایت نمی‌شود.

قائدرحمتی اضافه کرد: مدیریت حوضه آبخیز تالاب جزو برنامه‌های احیا و حفاظت تالاب‌هاست که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بیشتر تالاب‌های استان به خاطر زهکشی آنها، تغییر کاربری به اراضی کشاورزی و پرورش آبزیان تخریب شدند، عنوان کرد: البته تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌ها از دیگر عوامل تهدید تالاب‌ها بوده که مقطعی هستند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ تالاب در استان داریم که شامل تالاب‌های یازده گانه پلدختر، بیشه‌دالان بروجرد، تنوردر، تالاب مصنوعی خروسان و ازگن دورود هستند، بیان کرد: برای احیای تالاب‌ها مدیریت زیست بومی آنها را در دستور کار داریم.

قائدرحمتی با بیان اینکه برای احیا در حال حاضر تالاب ۱۱ گانه پلدختر و بیشه دالان را شروع کردیم، افزود: با هماهنگی منابع‌طبیعی استان، سازمان صمت و استانداری لرستان قرار است مناطق تالابی و زیستگاه‌های آبی را به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت به محیط زیست استان واگذار شود تا براساس قوانین و مقررات بیشتر بتوانیم تالاب‌ها را احیا و از آنها صیانت و حفاظت کنیم.

وی گفت: چنانچه تالاب‌ها جزو مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار گیرد از تصرفات جلوگیری می‌کنیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان از انجام مدیریت زیست بوم در تالاب‌های استان خبرداد و با بیان اینکه این مهم با مشارکت جوامع محلی و بومی انجام می‌شود، عنوان کرد: باید معیشت‌های جایگزین در تالاب‌ها انجام شود؛ معیشت‌های تخریبی تالاب‌ها به سمت معیشت جایگزین که تخریب کمتری دارد یا اصلا تخریب ندارد مانند بوم گردی، پرنده نگری و استفاده از پتانسیل منطقه سوق داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار