اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ در دادگستری استان فارس

شیراز (پانا) - رئیس کل دادگستری فارس از اجرای مرحله اول طرح دادرسی بدون کاغذ در دادگستری فارس همزمان با سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و آغاز دهه مبارک فجر، خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ در دادگستری استان فارس

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه این طرح از امروز در 29 واحد قضایی استان آغاز به کار کرده است، گفت: در این طرح تمام روند رسیدگی به پرونده به صورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ انجام خواهد شد.

نمانیده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه دادگستری فارس از جمله مجموعه‌های قضایی کشور است که در دوران ریاست آیت الله رئیسی برنامه‌های تحولی را به جدیت پیگیری و اجرا کرده است گفت: هدف ما از اجرای برنامه‌های تحولی خدمت‌رسانی بهتر و سریع‌تر به مراجعان است و اجرای این طرح نیز نقطه آغازی در راستای تحول در مجموعه قضایی و زمینه‌ساز رضایت‌مندی عمومی، افزایش سرعت رسیدگی‌ها و کاهش هزینه‌های جاری است.

او در تشریح این طرح افزود: آرشیو الکترونیکی پرونده ها هزینه ی فراوانی دارد بعنوان مثال پرونده‌های حصر وراثت از جمله پرونده‌های ضروری هستند که برابر آیین نامه مربوطه علاوه بر اینکه نگهداری آنها ضرورت دارد و مستلزم هزینه است اسکن کردن اوراق آنها در آینده نیز هزینه‌هایی را به بیت المال تحمیل می کند که با اجرای این طرح قوه قضاییه از این گونه هزینه‌ها رهایی می یابد.

او صرفه جویی در مصرف کاغذ را نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: هم ارباب رجوع و هم دستگاه قضایی از این مزیت صرفه جویی منتفع می شوند.

رییس کل دادگستری استان فارس گفت: با الکترونیکی شدن روند رسیدگی به پرونده در تمام مراحل امر دادرسی بصورت شفاف از طریق سامانه در معرض دید ارباب رجوع قرار می گیرد و این اطلاع رسانی شفاف به ارتقا سلامت و افزایش اعتماد عمومی کمک می کند.

رییس شورای قضایی استان در پایان گفت اجرای این طرح در برخی خواسته‌ها و اتهام های دیگر در دست مطالعه و اقدام است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه به دستاورد های نظام پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه انقلاب اسلامی به کشور عزت، اقتدار و آرامش داد گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشور وابسته ای بودیم اما امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد سربلندی و سرافرازی کشور در همه ابعاد می باشیم.

پیش از این معاون قضایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دادگستری فارس نیز با ارائه گزارشی از نحوه اجرای این طرح گفت: در مرحله اول اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ پرونده های تأمین دلیل ، حصر وراثت و رانندگی بدون پروانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و به صورت همزمان 29 واحد قضایی اجرای طرح را در دستور کار قرار دادند.

او از پیوستن 3 واحد قضایی دیگر به این طرح تا انتهای این هفته خبر داد و خاطر نشان ساخت: پرونده هایی که مشمول طرح "دادرسی بدون کاغذ" می شوند از بدو تشکیل در دفاتر خدمات قضایی تا صدور رأی و ابلاغ رأی به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی اجرای این طرح را زمینه ساز شکل گیری آرشیو الکترونیک جامع و استاندارد از پرونده های قضایی دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار