بیمه "سلامت" چه تفاوتی با "تامین اجتماعی" دارد؟

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت، درباره تفاوت‌های بیمه سلامت با سایر سازمان‌های بیمه‌گر از جمله بیمه درمان تامین اجتماعی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۱۹۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بیمه "سلامت" چه تفاوتی با "تامین اجتماعی" دارد؟

شاهرخ رامزی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص تفاوت سرانه پرداخت حق بیمه در سازمان بیمه سلامت با سازمان‌های بیمه‌گر دیگر بویژه سازمان تامین اجتماعی گفت: تمامی افرادی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، به نوعی شاغل بوده و همه این افراد بر اساس سابقه کار و اِشِل حقوقی، سطح دریافتی‌های متفاوتی دارند و اینگونه نیست که براساس حداقل حقوق مصوب قانون کار، حقوق دریافت کنند.

حق بیمه‌ متفاوت در دو سازمان بیمه‌گر پایه

وی با بیان اینکه در سازمان تامین اجتماعی مبنای سرانه حق بیمه افراد ۹ درصد حقوق و مزایا است، تاکید کرد: همین موضوع سبب می‌شود درآمد سازمان تامین اجتماعی نسبت به سازمان بیمه سلامت به مراتب بیشتر باشد؛ زیرا طبق بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت در حوزه کارمندی (صندوق بیمه‌ای کارکنان دولت) هفت درصد حقوق و مزایا را به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند. همچنین از طرف دیگر ۳۴ میلیون نفر از بیمه‌شدگان در بیمه سلامت به صورت رایگان از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند و به همین دلیل لازم است به این تفاوت‌ها در سازمان‌های بیمه‌گر پایه توجه کرد.

چگونگی پوشش خدماتی درمانی و دارویی از سوی دو سازمان بیمه‌گر پایه

وی در خاتمه با اشاره به اینکه در ارائه خدمات درمانی نیز هر دو سازمان بیمه‌گر "بیمه سلامت" و "تامین اجتماعی" تابع مصوبات شورای عالی بیمه خدمات درمانی هستند، افزود: به همین دلیل در سایر موارد مانند تعرفه‌ خدمات و پوشش‌های درمانی و دارویی تفاوتی با یکدیگر ندارند. به عنوان مثال در بخش سرپایی سهم بیمه سلامت ۷۰ درصد و سهم بیمار ۳۰ درصد و در بخش بستری سهم بیمه ۹۰ درصد و سهم بیمار ۱۰ درصد است که این روند برای بیمه تامین اجتماعی هم همین‌گونه است.

بهبود وضعیت پرداخت‌ها در بیمه سلامت

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام تفاوت‌های موجود میان این دو سازمان بیمه‌گر، در حوزه پرداخت‌ها به موسسات طرف قرارداد، سازمان بیمه سلامت به مراتب بهتر از سایر سازمان‌های بیمه‌گر عمل کرده است، گفت: روند پرداختی‌های ما به گونه‌ای بوده است که بیمه سلامت در سال ۹۸ به جهت سیاست‌ها و نظام مدیریتی درست، پرداخت‌های به روزی داشته و به روز بودن در پرداخت مطالبات در طول سال‌های گذشته از اولویت‌های ما بوده و در این راستا تلاش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار