فاطمه مهاجرانی: ما باید انسان عاشقی که دغدغه فرهنگ داشته باشد تربیت کنیم

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی که با حضور محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه کشورمان، اشرف بروجردی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌اللّه ایوبی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و جمع کثیری از سفیران کشورها به همراه شخصیت‌ها و صاحبنظران فرهنگی در کتابخانه ملی برگزار شد تربیت اسنان عاشقی که دغدغه اش فرهنگ و میراث فرهنگی کشور باشد را رسالت آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۰۱۹۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
فاطمه مهاجرانی: ما باید انسان عاشقی که دغدغه فرهنگ داشته باشد تربیت کنیم

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهان جوان گفت: «حرفم را از تصویر فردوسی که دستش را به سوی آینده نشانه می‌رود شروع می‌کنم، ما متولی تربیت نسلی هستیم که باید آینده را بسازد. کسانی که طبیعتاً در آینده باید برای ما فردوسی‌ها و شیخ اشراق‌ها و سازندگان تخت‌جمشید و آیندگان ما باشند، ما باید کارمان را از آنجا شروع کنیم.»

او گفت: «قسمت مهم همه فرهنگ‌ها انسان‌ها هستند که فرهنگ را می‌سازند و طبیعتاً در حوزه‌ای که من متولی آن هستم و برای آن تلاش می‌کنم تلاشمان بر این است که بتوانیم انسان‌هایی را تربیت کنیم که سازندگان فردای بهتر جهان باشند،»

مهاجرانی گفت: «آنچه در این حوزه اتفاق می‌افتد و باید اتفاق بیفتد این است که دانش‌آموزان ما به عنوان کسانی که سازندگان نه فقط فردای ایران بلکه فردای جهان هستند، کسانی باشند که میراث را بشناسند و قدر میراث خود را بدانند، لذا برگزاری کارگاه‌هایی لازم است از جنس فناوری‌هایی که در ساخت این آثار به کار رفته و شناخت فناوری‌هایی که در زمان‌های قدیم برای ساخت این آثار بوده، قدردانی عمیق و معنادار از کسانی که این آثار را تولید کرده‌اند، دست بوسی معنادار از استادانی که در حال حاضر هستند، دیدن و به نمایش گذاشتن آنچه که الان وجود دارد.»

او ادامه داد: «مانند جنگل‌های هیرکانی که دیگر هرگز خلق نخواهد شد، لذا دانش آموزان باید در فضای این جنگل‌ها نفس بکشند، دانش آموزباید فضای کویر لوت را لمس کند، دانش آموزان باید در بازار تبریز قدم بزنند و باید بدانند اگر این اثر ثبت جهانی شده بی علت نیست و چگونه باید بتوانند بر آن بیافزایند. نگاه آنان نه فقط باید نگاه پاسداشت باشد بلکه باید نگاه آینده سازی باشد که چگونه آینده را بسازد و چگونه می‌توانند نقشی در تمدن نوین داشته باشند و چگونه می توانند ارزش افزوده ای را ایجاد کنند؟»

مهاجرانی گفت: «در همین مسیر پیشنهاد می‌کنیم مسابقه‌ای را برای دانش‌آموزان در راستای فناوری‌های بومی که سبب ساخت این آثار شده برگزار شود، فناوری که در همه کشورها وجود داشته برای ساخت اهرام مصر گرفته تا تخت جمشید، چغازنبیل و... و برای برگزاری این مسابقه اعلام آمادگی می‌کنیم. این فضا به دانش آموزان کمک می‌کند که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی خود را بیشتر بشناسند و قدر آنها را بیشتر بدانند.»

او عنوان کرد: «جالب است که در این ایام که فضا فضای تهدید فرهنگی بود، میزان بازدیدها بیشتر شد، مردم حتی اگر جایی را ندیده بودند میخواستند ببینند، می‌خواستند بدانند چه چیزهایی وجود دارد که این قدر مورد توجه قرار گرفته است که به فرمایش دوستان از جان ما عزیزتر هستند. این چیزهایی که اگر قبلاً مورد بازدید قرار نگرفته بود مورد دیدن قرار گرفت.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: «نکته‌ای که بسیار مهم است این است که فراموش نکنیم کاری که باید آموزش و پرورش انجام دهد به صورت اعم و به صورت تخصصی در حوزه آموزش، انسان‌سازی است، ما باید انسان هایی را تربیت کنیم که بتوانند آینده را بسازند. ما با زبان فارسی صحبت می‌کنیم چون فردوسی داریم و باید قدر بدانیم و پاس بداریم، و باید کسانی را تربیت کنیم که آیندگان به آنها افتخار کنند. یکی از مهمترین نکات این است که بتوانیم تربیت کننده کسانی باشیم که در این مسیر گام های موثری بردارند.»

مهاجرانی همچنین گفت: «به همین جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی ویژه دانش‌آموزان که بتوانند در حوزه تعمیق باورها و تأمین عزت ملی خود گام جدی بردارند و بفهمند که آنچه که ما امروز در آن ایستاده ایم یک تاریخ چند هزار ساله است. پشت سر پاسارگاد و تخت جمشید نام بزرگی چون نام کوروش وجود دارد،پشت سر دانشگاه‌های امروز ما دانشگاه بزرگی چون جندی‌شاپور وجود دارد.شناسایی افراد، شناسایی مکان ها، جریان های تربیتی و به صورت کاملاً مشخص تمرکز بر تربیت انسان هایی که قدردان باشند و بتوانند آنچه را که به آنها به ارث رسیده است نگهداری کنند، و طبیعتاً بتوانند به آنها ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند.»

او سخنانش را باین شعر مولانا به پایان رساند و گفت: «ما باید انسان‌هایی را تربیت کنیم که ارزش هایشان ارزش‌های والایی باشد و این ارزش قسمت بسیار بسیار مهمی است، فرهنگ است، فرهنگی است که ما امروز به آن می‌بالیم و به حق جای بالیدن دارد. میراثی است که به ما رسیده است ما باید انسان‌هایی را تربیت کنیم که محورهای ارزش درونیشان محورهای بالا و والایی باشد. انسانهایی تربیت کنیم که بر سر مطامع ریز نلرزند، مثل شماها و مثل کسانی از جنس شهید سلیمانی‌ها ما باید عاشق تربیت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار