هشدار عضو شورای شهر شیراز نسبت به آبگیری سد تنگ سرخ

خبرگزاری پانا: عضو شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به آبگیری سد تنگ سرخ هشدار داد.

کد مطلب: ۱۰۱۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهدی خانی ضمن ابراز نگرانی از اینکه باد غالب شیراز از تنگ سرخ می وزد، گفت: ساکنان سروستان و روستا های پیرامون آن بیش از مردم شیراز در معرض آسیبی خواهند بود که سالهاست امان ساکنان اطراف دریاچه آرال را در آسیای مرکزی بریده است.


وی سد تنگ سرخ را خطری برای ساکنان شیراز دانست و بیان داشت: نخستین خطر آن خشکیدگی بخشی بزرگ از دریاچه مهارلو است و سیلابی که اکنون از پسکوهک و دیگر پهنه های آبخیز رودخانه ی خشک در بالادست سد به ان می رسد، در آبگیر سد تنگ سرخ مهار می شود.


خانی دومین خطر را ویرانی بخشی از شیراز، به ویژه از شهرک بهشتی تا قصرالدشت عنوان و بیان داشت: ویرانی سد بر اثر نشست آن و به خاطر حل شدن لایه های گچی زیر سد و آبگیرش است.


وی ضمن اشاره به وجود کوره ی گچ پزی بین شهرک های بهشتی و حافظ که ماده ی اولیه ی خود را از تپه های مشرف به تنگ سرخ تامین می کند، تصریح کرد: نقشه قصرالدشت روشن می سازد که در تنگ سرخ و خاور آن معدن وجود دارد و سنگ گچ، بیشترین کانی است که در آن جا به چشم می خورد.


عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود گفت: گچساران سازندی است که از جنبه زمین ساختی سست، انحلال پذیر و پاسخگو به تفاوت فشار است و به همین دلایل به ندرت تمام توالی های آن دیده می شود.


وی پیامدهای فشاری دایمی که بر اثر باز شدن دریای سرخ به سپر عربستان _ آفریقا و از زیر خلیج فارس به صفحه ی ایران وارد می آید و بالا آمدن زمین و تغییر شیب لایه های سازندها، از جمله در کوه دراک می باشد و رانش لایه ای به درازای 130 متر و به ضخامت سه متر در تکیه گاه باختری پل حسینی الهاشمی در دی ماه سال 83 دلیلی روشن بر رخداد این پدیده دانست.


خانی همچنن اضافه کرد: پیامد انباشتن آب در پشت سد تنگ سرخ، حل شدن گچ در زیر سد و آبگیر آن، نشست نا یکنواخت و شکستن سد، روان گشتن سیلی بزرگ، ویرانی شیراز در مسیر سیل در نهایت کشته شدن گروهی پر شماری را در پی دارد.


وی نیز در پایان افزود: مهار کردن سیلاب رودخانه ی خشک بخشی بزرگ از دریاچه مهارلو را خشکانده و ساکنان سروستان و شیراز را با خطر بیماری های تنفسی و سرطان های گلو و مری و سل مانند ان چه در مورد دریاچه ی آرال در آسیای مرکزی رخداده است روبرو خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار